To był spokojny i słoneczny dzień w stolicy. Ulica Marszałkowska, chyba o poranku, bo jeszcze cicha i niezatłoczona. Nagle z bocznej uliczki, na wczesno-czerwonym świetle, wyjechał volkswagen passat. Pędzące „Das Auto” zajechało drogę autobusowi linii 131. Kierowca solarisa ostro zahamował, a pluszowe misie zaczęły dryfująco spadać z siedzeń.

I choć rozbijające swe nosy o szybę i barierki maskotki są jedynie elementem krótkiego spotu filmowego w reżyserii Jakuba Sito (produkcja: Psycho-Media), przygotowanego w ramach kampanii społecznej Zarządu Dróg Miejskich „Trzy Kolory”, to przedstawiona w nim sytuacja,często przecież spotykana na polskich drogach, daje dużo do myślenia. Właśnie dlatego wczoraj na festiwalu Cannes The Corporate Media & TV Awards, na którym wyróżniane są krótkie formy filmowe (nie mylić z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym w Cannes), polski spot na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach został uhonorowany Srebrnym Delfinem. Nagrodę odebrali, wcześniej wspomniany, Jakub Sito oraz przedstawiciel ZDM, Adam Sobieraj.

- Odbiór spotu, biorąc pod uwagę m.in. ograniczone nakłady finansowe, jakimi dysponowaliśmy, pozytywnie mnie zaskoczył. Cieszy też fakt, że został on doceniony na arenie międzynarodowej, bo do jury festiwalu początkowo trafiły aż 772 zgłoszenia z całego świata – mówi Jakub Sito. – Większość dotychczasowych pomysłów na spoty w ramach tego typu kampanii, było kopiowanych z kampanii zagranicznych. Dlatego pierwszą myślą, która nam przyświecała, było zrobienie czegoś oryginalnego, co nie będzie wzorowane na zagranicznym pomyśle. Drugim założeniem było pokazanie, że nie zawsze musi dojść do wypadku, by doszło do tragedii. Chcieliśmy uniknąć epatowania krwią. Żeby to było bardziej wymowne, to w autobusie, zamiast ludzi, umieściliśmy symbolizujące pasażerów (zwłaszcza dzieci) pluszowe misie – dodaje.

Tegoroczna kampania Zarządu Dróg Miejskich została skierowana do kierowców przejeżdżających na tzw. późno-pomarańczowym, wczesno-czerwonym czy różowym świetle, i została zorganizowana w ramach sygnowanej przez ONZ dekady starań na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Spot kończą słowa prezentera telewizyjnego, Jarosława Gugały: „Pamiętajcie, są tylko trzy kolory: czerwony, żółty i zielony”.