Reklama

Odkrywanie zapomnianych skarbów

Dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina mówi, jak łączyć historię z nowoczesnością, by lepiej poznać nasze dziedzictwo

Aktualizacja: 17.03.2018 15:55 Publikacja: 15.03.2018 14:42

Siedziba Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina

Siedziba Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina

Foto: Wikimedia Commons, Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0), Bosyantek

Rzeczpospolita: Z jednej strony Instytut stawia na nowoczesność, bo w czasie ostatniego festiwalu „Chopin i jego Europa" uruchomił nowe kanały dystrybucji informacji, z drugiej – zamówiliście kopię fortepianu, na którym grał Fryderyk Chopin. To wielki rozziew...

Artur Szklener: Ale nie sprzeczność. Muzyka klasyczna jako sztuka i kultura jej wykonania są w Europie niezwykle konserwatywne. Zaczerpnięte z przełomu XIX i XX wieku zachowania w trakcie koncertów, strój nawiązujący do ubioru wyższych sfer, wystrój sal koncertowych, trwają do dziś. Nowoczesność w naszym rozumieniu nie oznacza przełamywania tej konwencji, tylko wykorzystanie współczesnych technologii w celu zainteresowania młodego słuchacza, pełniejszej dystrybucji informacji, wiedzy i samej muzyki. Istota przeżycia artystycznego pozostaje jednak bez zmian – chodzi o osobisty kontakt z żywą, wspaniałą sztuką. A chęć pozyskania instrumentu, na jakim grał Chopin, jest sprawą oczywistą.

Pozostało jeszcze 83% artykułu

Tylko 99 zł za rok czytania.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję? - możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Reklama
Kultura
Artyści w misji kosmicznej śladem Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego
Kultura
Jan Ołdakowski: Polacy byli w powstaniu razem
Kultura
Jesienne Targi Książki w Warszawie odwołane. Organizator podał powód
Kultura
Bill Viola w Toruniu: wystawa, która porusza duszę
Kultura
Lech Majewski: Mamy fantastyczny czas dla plakatu. Nie boimy się AI
Reklama
Reklama