Odkrywanie zapomnianych skarbów

Dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina mówi, jak łączyć historię z nowoczesnością, by lepiej poznać nasze dziedzictwo

Aktualizacja: 17.03.2018 15:55 Publikacja: 15.03.2018 14:42

Siedziba Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina

Siedziba Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina

Foto: Wikimedia Commons, Attribution-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-SA 3.0), Bosyantek

Rzeczpospolita: Z jednej strony Instytut stawia na nowoczesność, bo w czasie ostatniego festiwalu „Chopin i jego Europa" uruchomił nowe kanały dystrybucji informacji, z drugiej – zamówiliście kopię fortepianu, na którym grał Fryderyk Chopin. To wielki rozziew...

Artur Szklener: Ale nie sprzeczność. Muzyka klasyczna jako sztuka i kultura jej wykonania są w Europie niezwykle konserwatywne. Zaczerpnięte z przełomu XIX i XX wieku zachowania w trakcie koncertów, strój nawiązujący do ubioru wyższych sfer, wystrój sal koncertowych, trwają do dziś. Nowoczesność w naszym rozumieniu nie oznacza przełamywania tej konwencji, tylko wykorzystanie współczesnych technologii w celu zainteresowania młodego słuchacza, pełniejszej dystrybucji informacji, wiedzy i samej muzyki. Istota przeżycia artystycznego pozostaje jednak bez zmian – chodzi o osobisty kontakt z żywą, wspaniałą sztuką. A chęć pozyskania instrumentu, na jakim grał Chopin, jest sprawą oczywistą.

Pozostało jeszcze 83% artykułu

Tylko 9 zł z Płatnościami powtarzalnymi

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Kultura
Meksyk, śmierć i literatura. Rozmowa z Tomaszem Pindlem
Kultura
Dzień Dziecka w Muzeum Gazowni Warszawskiej
Kultura
Kultura designu w dobie kryzysu klimatycznego
Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę