Rz: Czym jest psychologia koloru?
Marek Borowiński: To nasz sposób widzenia. Widzimy nie oczami, ale mózgiem. Oko może nas oszukać. Wszystko zależy od zestawienia kolorów. Potrafią stworzyć złudzenie optyczne. Często tak jest we wzorach na ubraniach, gdy mamy wrażenie, że kółka na materiale się kręcą. A przecież stoją w miejscu.
Kolor mają swoje znaczenia. Wpływają na nas?
Tak, i to bez względu na to, czy w to wierzymy, czy nie. Mówi się, że zieleń uspokaja, a czerwień pobudza. I tak jest. Podobnie z pomarańczowym. Możemy go lubić albo nie, ale zawsze będzie pobudzał apetyt. A żółty optycznie powiększał pomieszczenie. Widzenie danego koloru zależy jednak od tego, w jakim występuje otoczeniu. Ten sam szary na czarnym tle będzie wyglądał dla nas inaczej niż na białym lub szarym.
Pewne kolory ze sobą współgrają, a inne nie?