Reklama

Londyn odkrywa polskich artystów

Victoria & Albert Museum w Londynie otworzyło pierwszą wielką wystawę designu z okresu zimnej wojny. Obiekty z lat 1945 – 1970 pochodzą z obu stron żelaznej kurtyny, także z Polski

Aktualizacja: 07.10.2008 15:15 Publikacja: 07.10.2008 02:05

Prototyp fotela Romana Modzelewskiego, 1961

Prototyp fotela Romana Modzelewskiego, 1961

Foto: materiały prasowe

Ponad 300 obiektów na wystawie reprezentuje design, architekturę, sztukę i film. Można zobaczyć tu m.in. model Sputnika – pierwszego sztucznego satelity Ziemi, P70 – prototyp samochodu Trabant z NRD, pierwsze modele tranzystorowych odbiorników, zdjęcia wież telewizyjnych w Moskwie i Berlinie oraz modernistycznej architektury Le Corbusiera, chustę zaprojektowaną przez Picassa na Światowy Festiwal Studentów i Młodzieży w Berlinie w 1951 roku czy metalową sukienkę Paco Rabanne.

Gra o dominację toczyła się we wszystkich dziedzinach – od wyścigu zbrojeń i podboju kosmosu do nowoczesnej architektury i designu.

Ducha czasów oddaje doskonale okładka magazynu „Opus International” z 1968 r., zaprojektowana przez wybitnego polskiego grafika Romana Cieślewicza. Przedstawia dwóch biegnących ramię w ramię supermanów bliźniaków. Ubranych w identyczne kombinezony, tylko z różnymi napisami: „USA” i „ZSRR”. Uosabiają rywalizację ówczesnych supermocarstw.

Pracę Cieślewicza Victoria & Albert Museum zakupiło do swoich zbiorów. Finalizowany jest zakup prototypu fotela z 1961 r., projektu Romana Modzelewskiego. Został wykonany z żywicy epoksydowej w białej, czerwonej i czarnej wersji. Ma organiczną formę i cienkie metalowe nóżki. Już 40 lat temu zainteresował samego Le Corbusiera, który chciał kupić prawa do dystrybucji i wdrożyć go do produkcji. Peerelowska polityka skutecznie storpedowała zamysł.

Roman Modzelewski (1812 – 1997) był awangardowym malarzem i projektantem, rektorem PWSSP w Łodzi. Jako jeden z pierwszych eksperymentował z tworzywami sztucznymi. Zaprojektował z nich pierwsze w Polsce jachty: w latach 70. „Amulet”, legendę Mazur, i w 80. – morski „Talizman”.

Reklama
Reklama

– Wystawa jest bestsellerem – mówi Anna Tryc-Bromley, wicedyrektor Polskiego Instytutu Kulturalnego w Londynie. – Projekt Cieślewicza jest drukowany na koszulkach i pocztówkach. A zdjęcia fotela Modzelewskiego i porcelanowego serwisu Lubomira Tomaszewskiego obiegły większość pism, m.in. „Independent” i „Financial Times”. Entuzjazm krytyków wzbudził też obraz „Rozstrzelanie surrealistyczne” Andrzeja Wróblewskiego z 1949 r. Pierwsze dzieło artysty prezentowane w Londynie.

Serwis kawowy Ina Tomaszewski zaprojektował w 1962 roku w Zakładzie Ceramiki i Szkła Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Filiżanka, imbryk, cukiernica, mlecznik – mają miękki, opływowy kształt. Serwis jest do dziś produkowany w fabryce w Ćmielowie (podobnie jak popularne ceramiczne figurki artysty). Tomaszewski w 1966 r. wyemigrował do USA.

Na wystawie Polskę reprezentują prace 14 artystów. M.in. Magdaleny Abakanowicz, Waleriana Borowczyka, Tadeusza Trepkowskiego (plakat „Bądź czujny wobec wroga”), Krzysztofa Wodiczki, Feliksa Topolskiego. Jest też ceramika podarowana przez Picassa Muzeum Narodowemu w Warszawie.

[i]Wystawa „Cold War Modern: Design 1945 – 1970” Londyn, Victoria & Albert Museum 25.09 – 11.01. W przyszłym roku wystawa odwiedzi Włochy i Litwę – będzie w Wilnie, Europejskiej Stolicy Kultury 2009[/i]

Kultura
Sztuka 2025: Jak powstają hity?
Kultura
Kultura 2025. Wietrzenie ministerialnych i dyrektorskich gabinetów
Kultura
Liberum veto w KPO: jedni nie mają nic, inni dostali 1,4 mln zł za 7 wniosków
Kultura
Pierwsza artystka z niepełnosprawnością intelektualną z Nagrodą Turnera
Kultura
Karnawał wielokulturowości, który zapoczątkował odwilż w Polsce i na świecie
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama