W modzie wolą blondynki

Projektanci o wielokulturowości lubią mówić. Ale gdy dom mody chce stworzyć wizerunek elitarny, na swoją twarz wybierze niebieskooką blondynkę

Aktualizacja: 19.02.2009 01:07 Publikacja: 19.02.2009 01:06

Tyra Banks (w bieliźnie Victoria’s Secret)

Tyra Banks (w bieliźnie Victoria’s Secret)

Foto: BEW

Kilka lat temu‚ będąc na tygodniu pret-a-porter w Paryżu‚ trafiłam za kulisy mającego się za chwilę zacząć pokazu mody. Na niewielkiej przestrzeni biegali gorączkowo styliści‚ garderobiane i półnagie modelki. Przy stanowiskach z lustrami siedziały dziewczyny‚ którym akurat robiono makijaż. Stanęłam przy pięknej ciemnoskórej modelce‚ której młody człowiek o latynoskiej urodzie właśnie malował usta.

„Jak się robi makijaż czarnej skóry?” – zapytałam makijażysty. Spojrzał na mnie wzrokiem bazyliszka. „Nie ma czarnej skóry” – odpowiedział ze wzgardą‚ dając do zrozumienia‚ że pytanie‚ które zadałam‚ jest kompletnie nie na miejscu. I odwrócił się tyłem na znak‚ że rozmowę uważa za skończoną.

[srodtytul]Efekt Obamy[/srodtytul]

To zdarzenie‚ przykład posuniętej do absurdu poprawności politycznej, przypomniało mi się teraz‚ kiedy właśnie zakończył się Fashion Week w Nowym Jorku. Wszyscy spodziewali się‚ że zadziała efekt Obamy i że na pokazach będzie miał miejsce większy niż zwykle wysyp czarnoskórych modelek. Okazuje się‚ że niekoniecznie.

Diane von Furstenberg‚ projektantka i prezes CFDA‚ Amerykańskiej Rady Projektantów Mody, wystosowała w tej sprawie do kolegów list‚ w którym wzywa do większej rozmaitości rasowej na Fashion Week. Sama zatrudniła wiele ciemnoskórych modelek‚ podobnie jak Donna Karan w swojej drugiej linii – DKNY. Magazyn „StereoHyped” wyliczył‚ kto ile takich modelek zaangażował: Calvin Klein – jedną‚ Vivienne Tam – żadnej‚ Rodarte – jedną. A chodzi o eksponowane marki.

[srodtytul]Europa białych modeli[/srodtytul]

Afroamerykanie czują się niedowartościowani. A przecież na nowojorskich wybiegach rozmaitość etniczna i tak jest większa niż w Europie‚ co wydaje się zrozumiałe‚ zważywszy, że w Stanach populacja niebiała stanowi 20 procent. Jedna z dziennikarek mody nazwała to cudownym chromatycznym rozproszeniem.

Efekt Obamy na razie nie zadziałał w Mediolanie‚ gdzie na pokazach męskich występowali prawie wyłącznie biali mężczyźni. Podobno agencje‚ które robią castingi, miały wyraźne instrukcje: „no blacks”. W Paryżu było podobnie. Przejrzałam zdjęcia z pokazów męskich i rzeczywiście przytłaczającą większość stanowią na nich modele europejscy. Podobnie jest na haute couture w Paryżu‚ pokazach uważanych za elitę imprez mody na świecie. Z innych niż biała zanotowałam jedynie Brazylijkę Sessilee Lopez u Jeana-Paula Gaultiera.

[srodtytul]Elitarne niebieskie oczy[/srodtytul]

W światowej populacji biali stanowią zaledwie 18 procent‚ ale w przemyśle mody ten stan nie znajduje odbicia. Projektanci i reklamiarze wprawdzie chętnie rzucają hasłami rozmaitości‚ równości‚ wielokulturowości‚ ale gdy przyjdzie co do czego‚ najchętniej zatrudniają blondynki z niebieskimi oczami. Powód jest prosty: one najlepiej sprzedają produkty.

Wybór modelek stanowi ważną część precyzyjnie przez marketing skonstruowanej ideologii każdej firmy. Jeśli chce ona stworzyć wizerunek elegancki‚ klasyczny‚ elitarny‚ europejski‚ można być pewnym‚ że na swoje twarze wybierze białe dziewczyny.

Nie pamiętam‚ żebym na pokazie najbardziej europejskiego z amerykańskich projektantów Calvina Kleina kiedykolwiek widziała dziewczyny o urodzie innej niż nordycka. Do egzotycznej urody odwołują się ci‚ którzy stawiają na produkt offowy‚ dla młodzieży. Firmy sportowe angażują czarnych koszykarzy‚ lekkoatletów‚ bo są oni idolami. Ale ciemnoskóra Mimi Roche‚ która podpisała kontrakt z Benettonem‚ D&G i Banana Republic, czy Jessica White pracująca dla Maybelline i Cover Girl to wyjątki.

[srodtytul]Bez parytetu[/srodtytul]

„Modelki to jedyny rodzaj biznesu‚ gdzie można bez ograniczeń wybrać kolor skóry i bez żadnych ograniczeń go odrzucić” – powiedziała Bethann Hardison‚ ciemnoskóra eksmodelka‚ właścicielka agencji‚ która walczy o większy udział procentowy ras innych niż biała.

Naomi Campbell była pierwszą ciemnoskórą modelką‚ która w latach 80. wystąpiła na okładce angielskiego i francuskiego „Vogue’a”. Dzisiaj ma 39 lat‚ wiek jak na ten zawód emerytalny‚ ale nie zamierza się wycofać. Uważa‚ że na wybiegach ciemnoskórych dziewczyn jest wciąż za mało. „Nie występuję już tak dużo jak kiedyś‚ ale liczę‚ ile kolorowych dziewczyn jest na pokazach. Na haute couture była tylko jedna” – powiedziała Reutersowi o lipcowych pokazach. Podobny do Naomi pogląd wyrazili Diane von Furstenberg‚ Tyson Beckford i Tyra Banks‚ także modele afroamerykańscy. W reakcji na krytykę włoski „Vogue” wydał w zeszłym roku cały numer‚ do którego pozowały wyłącznie ciemnoskóre modelki.

[srodtytul]Ciemnoskóre jak ziarnko pieprzu[/srodtytul]

Stanowią one atrakcję dla widzów‚ ale zdaniem organizatorów tylko jako rodzaj pikantnej przyprawy dla jasnookich. Na 20 zaangażowanych do pokazu modelek Afrykankę bierze się jedną‚ dwie. Powodzeniem cieszą się natomiast dziewczyny o urodzie mieszanej. Najlepiej wyrażają ideę fuzji‚ która obecnie charakteryzuje kulturę. Śliczna 20-letnia Koreanko-Murzynka Chanel Iman debiutowała jako szesnastolatka‚ a potem chodziła u największych projektantów – Ralpha Laurena‚ Dolce & Gabbany‚ Isseya Miyake.

Jourdan Dunn – ciemnoskóra piękność o europejskiej urodzie i anorektycznej figurze, lub Gracie Carvalho – Brazylijka urody także europejskiej, to gwiazdy ostatnich sezonów.

Miałam zatytułować ten tekst „Ciemnoskórzy modele”. Po namyśle doszłam do wniosku‚ że tytuł „W modzie wolą blondynki” będzie jednak atrakcyjniejszy... No cóż‚ trudno jest zmieniać świat.

Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali