Na ostrzu kosy

W weekend trafi do sklepów album „GORE. Pieśni buntu i niedoli XV – XX w.” projektu R.U.T.A. Staropolskie pieśni zbuntowanych chłopów śpiewają muzycy m.in. Moskwy, Dezertera i Lao Che

Publikacja: 04.03.2011 09:19

Lider Moskwy Paweł „Guma” Gumola (po lewej) i twórca projektu R.U.T.A. Maciej Szajkowski

Lider Moskwy Paweł „Guma” Gumola (po lewej) i twórca projektu R.U.T.A. Maciej Szajkowski

Foto: Fotorzepa, Bartek Muracki Bartek Muracki

Punkowa energia, rewolucyjna treść i folkowe instrumentarium połączone w zupełnie nową jakość. Oto R.U.T.A. – najnowszy muzyczny projekt warszawskiego muzyka Maćka Szajkowskiego.

 

 

„Nie boję się pana ani jegomości, wezmę siekiereczkę, porąbię w nim kości" – śpiewa Paweł „Guma" Gumola, lider Moskwy. Ponad dwie dekady temu śpiewał utwory niewygodne dla ówczesnych władz, dziś wykrzykuje pełne buntu pieśni polskich chłopów z 400 ostatnich lat. Zamiast przesterowanych gitar akompaniują mu fidele płockie i barabany. Ale efekt jest podobny – słuchacz ma ochotę wstać. Nawet jeśli nie po to, by iść z widłami na Sejm, to przynajmniej żeby ruszyć w opętańczy, transowy taniec.

I o to między innymi chodziło w najnowszym projekcie Maćka Szajkowskiego, artysty znanego z Kapeli Ze Wsi Warszawa. To on kilka lat temu wpadł na trop, który doprowadził do nagrania całego krążka z liczącymi kilkaset lat pieśniami chłopskimi.

– Olśnienia doznałem, szperając w materiałach źródłowych w ramach poszukiwań na potrzeby KZWW. Okazało się, że w archiwach sporo jest tekstów tworzonych już nie przez poetów, a chłopstwo. Skierowano je przeciwko szlachcie, ekonomom, księżom – wyjaśnia muzyk. – Żyjemy romantyczną wizją chłopstwa, bocianków skaczących po szlacheckim parku, Zosi brodzącej w złotym zbożu. A to kłamstwo. Mieliśmy do czynienia z niewolnictwem.

Ta przeprowadzona została w radykalnym stylu. Warszawski muzyk przy wsparciu braci Rogińskich z Dhoad Rivendell zaaranżował całość punkowo – „na dwa", zamiast na tradycyjne polskie metrum mazurkowe „na trzy". Co ciekawe, na potrzeby tego projektu powstał nawet jeden zupełnie nowy instrument – kosmonolit, czyli skrzyżowanie fidela płockiego, suki biłgorajskiej, liry korbowej i indyjskiego sarangi.

Czytaj więcej w Życiu Warszawy

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla