Wprowadzanie własnej marki na światowy rynek – czy zawsze warto?

Od lat lokalne przedsiębiorstwa, działające w krajach rozwijających się, dość bojaźliwie podchodzą do ekspansji na globalną skalę – zwłaszcza w czasach dekoniunktury gospodarczej. Zanim podejmą decyzję o wprowadzeniu swojej marki na światowy rynek, przeprowadzają szereg badań i analiz. Zdarzają się bowiem przypadki, w których próby zaistnienia na tym rynku kończą się dla firm bolesną porażką.

Aktualizacja: 03.04.2014 16:50 Publikacja: 03.04.2014 12:26

Wprowadzanie własnej marki na światowy rynek – czy zawsze warto?

Foto: ROL

Wiele żmudnych przygotowań, nakładów finansowych, badań i analiz, a także pełna mobilizacja pracowników, są czasami niewystarczające, by przekonać klientów do własnej marki na innych, niż krajowy, rynkach. Jak wygląda rywalizacja firm w skali globalnej? Jakie są szanse dla wschodzących korporacji na ekspansję własnej marki na światowych rynkach?

 

Globalni liderzy i wschodzące korporacje

Wyjście poza krajowy rynek dla aspirujących do miana firm globalnych podmiotów jest poważnym i ryzykownym wyzwaniem. Ryzyko to wynika najczęściej z konieczności nawigacji po nieznanych wodach. Niejednokrotnie też zasoby, którymi dysponują te firmy, są niewspółmierne do wyzwania (zwłaszcza gdy firma chce samodzielnie tworzyć za granicą sieć dystrybucji, produkcji, rozwijać marketing i sprzedaż). Po tych wodach z kolei dryfują już ponadnarodowe koncerny, mając na nich najczęściej wieloletnie doświadczenia. Stan ten nie dyskwalifikuje jednak dostępności rynków światowych dla innych firm. Stała gotowość do eksperymentowania i doskonalenia swojej działalności, ale też niezwykle pozytywne nastawienie – łączące ideę partnerstwa i konkurencji – stwarzają pewne możliwości młodym korporacjom aspirującym do grona światowych firm. Tworzenie przez nie aliansów strategicznych pozwala na nawiązywanie współpracy z transnarodowymi koncernami. A to z kolei umożliwia ich naśladowanie, czerpanie z ich wiedzy specjalistycznej (często też wraz z przejmowaniem ich pracowników), a w konsekwencji – również atakowanie ich pozycji.

Młodym korporacjom sprzyja także coraz większa otwartość światowych gospodarek na wymianę międzynarodową i inwestycje zagraniczne.

Drogi rodzimych korporacji do przekształcania się w podmioty działające w skali globalnej wskazywać też będą prelegenci European Executive Forum. Odpowiedzą oni m.in. na następujące pytania:

Kongres, który odbędzie się w dniach 10–11 kwietnia 2014 r. w Warszawie, zorganizują Executive Club oraz Fundacja Aleksandra Kwaśniewskiego „Amicus Europae" wraz z think-tankiem CEED Institute. Swoją wiedzą i doświadczeniem podzielą się prezesi największych polskich przedsiębiorstw, m.in. Jacek Krawiec – Prezes PKN Orlen, partnera strategicznego wydarzenia. Perspektywę firm zagranicznych zaprezentuje między innymi ceniony na całym świecie wieloletni prezes firmy Novartis, Dr Daniel Vasella. www.executive-club.com.pl.

 

Kluczowe alianse i kooperacja

Jak wspomnieliśmy wyżej, kluczowe z punktu widzenia wejścia młodych korporacji na rynki światowe może okazać się prowadzenie biznesu wspólnie z partnerami, którzy już na nich funkcjonują. Samodzielne wprowadzenie marki może bowiem okazać się niezwykle kosztowne, długotrwałe i ryzykowne. Poza tym szybkie i bezbolesne wycofanie się z wysokonakładowej inwestycji – w przypadku, gdy okaże się ona nietrafiona – jest bardzo utrudnione. Zbudowanie zaś sieci partnerów na obcym terenie nie tylko znacząco zmniejsza zapotrzebowanie na kapitał niezbędny do rozwoju nowych produktów czy usług, ale też skraca czas konieczny na ich tworzenie. Taka strategia biznesowa dodatkowo przybliża firmę do innymi graczy rynkowych i daje większe szanse na stworzenie kompatybilnych produktów/usług, a także powszechne ich wdrożenie.

 

 

 

 

 

Skala korzyści

Wprowadzenie marki na nowe rynki zagraniczne sprzyja zarówno jej wzmocnieniu, jak i wydłużeniu cyklu jej życia. Obecność tej marki w skali globalnej umożliwia bowiem m.in.:

Transnarodowość marki – zdecydowanie na tak! Polskie przedsiębiorstwa coraz odważniej wchodzą na rynki poza granicami kraju i osiągają sukcesy w coraz większej liczbie branż.

Wiele żmudnych przygotowań, nakładów finansowych, badań i analiz, a także pełna mobilizacja pracowników, są czasami niewystarczające, by przekonać klientów do własnej marki na innych, niż krajowy, rynkach. Jak wygląda rywalizacja firm w skali globalnej? Jakie są szanse dla wschodzących korporacji na ekspansję własnej marki na światowych rynkach?

Globalni liderzy i wschodzące korporacje

Pozostało 89% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla