Reklama

2014: Piosenki bez olśnień

Artystyczny i komercyjny sukces odniósł solowy debiut Artura Rojka. Nagrania w sieci to już 25 proc. rynku sprzedaży.

Aktualizacja: 19.12.2014 07:51 Publikacja: 19.12.2014 01:00

Bob Dylan, Festiwal Legend Rocka. Fot. Marek Hofman

Bob Dylan, Festiwal Legend Rocka. Fot. Marek Hofman

Foto: Rzeczpospolita

Grudzień jest miesiącem największej sprzedaży, ale już można stwierdzić, że 2014 rok należał do Artura Rojka. Sprzedał 50 tys. egzemplarzy debiutanckiej solowej płyty „Składam się z ciągłych powtórzeń".

Ekswokalista Myslovitz nie ścigał się z byłymi kolegami, którzy pierwsi opublikowali album z nowym wokalistą, ale jego powodzenie nie od początku było oczywiste. Płyta Rojka nie debiutowała na pierwszej pozycji płytowych notowań OLiS. Jednak gdy na radiowych listach przebojów kolejne single – „Beksa" czy „Syreny" – rywalizowały o pierwszeństwo, album zyskał rosnącą sympatię kupujących.

„Składam się z ciągłych powtórzeń" to rewelacja, płyta na światowym poziomie, również ze względu na produkcję Bartosza Dziedzica. Nowoczesna, oparta na elektronicznych brzmieniach. Stanowi fascynującą podróż przez życie, jego blaski i cienie. Może się z nią utożsamić każdy.

Rok generalnie był jednak słaby. W gwiazdozbiorze polskiego rocka świecili nieliczni – w tym szukająca swojego języka Mela Koteluk („Migracje") i inspirująca się bluesem Natalia Przybysz („Prąd"). Dobry, klasycznie brzmiący gitarowy album „Da da dam" z przebojem „Wszystko ma swój czas" nagrał Perfect.

Oferta muzyczna była mocno rozdrobniona, również w związku z tym, że płyta coraz bardziej traktowana jest, także przez artystów, jako zaproszenie na koncerty, a nie samoistny byt. I tak Maciej Maleńczuk nagrał dwa przeboje „Vladimir" i „Sługi za szlugi" wydane na różnych płytach „Tęczowa swasta" oraz „Yugopolis". To nie ułatwiało sprzedaży.

Reklama
Reklama

Nie tylko u Maleńczuka dała się słyszeć polityczna nuta. Kazik w żartobliwo-sentymentalnej formule zebrał pod tytułem „Zuch" piosenki z okresu PRL, w tym z „Misia". Furory nie zrobił. Paweł Kukiz podnosił, że jego antyrządowa, antysystemowa płyta „Zakazane piosenki" jest cenzurowana w mediach. Z innej perspektywy opisuje Polskę w piosenkach z płyty „Księga Emigrantów. Tom I" Czesław Śpiewa. Sensacji nie wzbudził.

Dobra jest nowa płyta Fisza i Emade „Mamut". Muzycy odeszli od rocka i rapu, inspirując się muzyką taneczną młodości. Opatrzyli ją ironicznymi tekstami na temat współczesności.

Gdy mainstream był rozdrobniony, rosło znaczenie artystów utożsamianych z alternatywą. Wybijało się minimalistyczne „Tylko" Pablopavo. Hipsterska publiczność zachwycała się electro-popową płytą The Dumplings „No Bad Days".

Zmieniła się mapa koncertowa. Po Łodzi i Gdańsku nowa hala powstała w Krakowie. Warszawa jest jedyną stolicą Europy, której władze nie mają pojęcia, jaka powinna być infrastruktura dwumilionowej metropolii. Odbywają się tu duże festiwale letnie, a zimą miasto staje się muzyczną prowincją. Stadion Narodowy, gdzie zagrała m.in. Metallica, traci pozycję przez fatalną jakość dźwięku. Również z tych względów Orange Warsaw Festival, na którym wystąpili Kings of Leon, Florence and the Machine i OutKast, przenosi się na Służewiec. Do Łodzi z Bemowa uciekł Impact Festival, zagrali tam Black Sabbath z Ozzym Osbourne'em i Aerosmith.

Na świecie największą popularnością cieszył się soundtrack filmu Walta Disneya „Frozen", zdobył ponad 6 mln nabywców. Rynek płytowy podzielili między siebie weterani i debiutanci. Z młodych sukces ponad 2 mln sprzedanych albumów świętowali: Taylor Swift z „1989", Ed Sheeran z „X", Sam Smith z „In The Lonely Hour". Konkurował z nimi lider średniego pokolenia Coldplay, który wydał „Ghost Stories". Nie jest to jednak wielka płyta.

Wydarzeniami były pożegnalny album Pink Floyd „The Endless River", świetny „Rock or Bust" AC/DC i wspaniały powrót Prince'a. Nie najlepiej sprzedawał się album „Songs of Innocence" U2, którzy dawno stracili w show-biznesie niewinność, a po raz kolejny zgrzeszyli pychą. Nie chcąc się konfrontować z tradycyjnym rynkiem, wpisali się w promocję iPhone'a 6 i dystrybucję iTunes, która każdemu abonentowi wmusiła nowe piosenki Bono. Zamiast sukcesu były protesty słuchaczy napastowanych przez smartfony i przeprosiny muzyków.

Reklama
Reklama

Od lat wiadomo, że dystrybucja w sieci zwiększa przychody gigantów muzycznych i portali. Nie wszystkim się to jednak podoba. Thom Yorke z Radiohead ostentacyjnie skrytykował streamingowy portal Spotify i wycofał z niego solowe nagrania.

Z hukiem uczyniła to też wielka amerykańska gwiazda młodego pokolenia Taylor Swift. Powodem mają być niejasne formy rozliczeń, głównie z młodymi artystami.

Streamingowej rewolucji nie da się jednak powstrzymać. Również dlatego, że odwraca uwagę najmłodszych słuchaczy od pirackich stron.

Koncertowe hity 2014

Bob Dylan, Festiwal Legend Rocka

Bob Dylan kontynuował „Never Ending Tour" gorąco przyjętym koncertem w Dolinie Charlotty koło Słupska. Pomimo wieku jest żywą legendą rocka. Również swoje najstarsze songi gra i śpiewa z piekielną energią.

Black Sabbath, Impact Festival

Reklama
Reklama

Black Sabbath mogliby już świętować emeryturę. A jednak nagrali nowy album „13", Tony Iommi walczy z rakiem, Ozzy Osbourne zaś chyba ze wszystkimi chorobami świata. Brawo za determinację.

Florence and the machine, Orange Festival

Brytyjska gwiazda od początku miała w Polsce wiernych fanów. Czasy koncertów w klubach się skończyły. Teraz zapełnia Stadion Narodowy. Inspiruje młodych artystów. W tym także naszą Melę Koteluk.

Kity 2014

Warszawa Brak hali widowiskowej

Stolica Polski jest jedyną metropolią w Europie, która nie posiada nowoczesnego obiektu, mogącego gościć wielkie muzyczne gwiazdy.

Reklama
Reklama

U2, Premiera w iTunes

Bono chciał nowej formy promocji. Darmowa edycja CD w iTunes wzburzyła fanów i wywołała skandal.

Kazik

Lider polskiej sceny chciał nagrać nowe wersje starych hitów. Połączenie żartów z pieśniami doby PRL to wielkie nieporozumienie.

Kultura 2014

Recenzenci „Rzeczpospolitej" oceniają wydarzenia roku. W poniedziałek muzyka poważna i sztuki plastyczne

Kultura
Sztuka 2025: Jak powstają hity?
Kultura
Kultura 2025. Wietrzenie ministerialnych i dyrektorskich gabinetów
Kultura
Liberum veto w KPO: jedni nie mają nic, inni dostali 1,4 mln zł za 7 wniosków
Kultura
Pierwsza artystka z niepełnosprawnością intelektualną z Nagrodą Turnera
Kultura
Karnawał wielokulturowości, który zapoczątkował odwilż w Polsce i na świecie
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama