Reklama

Elliot Goldenthal zdobywcą nagrody im. Wojciecha Kilara

Amerykanin Elliot Goldenthal został pierwszym zdobywcą nagrody im. Wojciecha Kilara. Ustanowili ją rok temu prezydenci Katowic i Krakowa dla kompozytorów, którzy wszechstronny talent potwierdzają również w świecie filmu.

Aktualizacja: 09.05.2015 13:18 Publikacja: 09.05.2015 08:00

Elliot Goldenthal

Elliot Goldenthal

Foto: materiały prasowe

Urodzony w 1954 roku Elliot Goldenthal idealnie spełnia te kryteria. Jest zdobywcą Złotego Globu oraz Oscara w 2002 roku za ścieżkę dźwiękową do filmu „Frida", będącym barwną opowieścią o życiu sławnej malarki Fridy Kahlo, w którą wcieliła się Selma Hayek. Film reżyserowała Julie Taylor, z którą Elliot Goldenthal współpracuje od dawna, bo jest ona też jego partnerką życiową (sam mówi o sobie, że jest „szczęśliwie nieżonaty"). Skomponował muzykę do innych jej filmów, znanych i w Polsce: „Tytus Andronikus", „Across The Universe" oraz „Burza", a ostatnio do „Snu nocy letniej". Razem stworzyli w 2006 roku operę „Grendel", za którą w 2007 roku Goldenthal otrzymał nagrodę Pulitzera.

Elliot Goldenthal jest ponadto autorem ścieżki dźwiękowej do filmów Neila Jordana: „Wywiad z wampirem" i „Michael Collins", za które otrzymał nominacje do Oscara oraz do nagrody Grammy. W jego dorobku jest muzyka do takich filmów „Obcy 3", „Batman Forever" (nominacja do Grammy), „Gorączka", „Czas zabijania", „Batman i Robin " czy „Wrogowie publiczni".

Dorobek twórczy Goldenthala nie ogranicza się wyłącznie do muzyki filmowej. W 1996 roku na zamówienie Pacific Symphony Orchestra Goldenthal napisał utwór symfoniczny „Fire Water Paper: A Vietnam Oratorio" dla upamiętnienia dwudziestej rocznicy zakończenia wojny w Wietnamie. Rok później dla American Ballet Theatre powstał balet „Otello", którego premiera miała miejsce w Metropolitan Opera. W 2013 roku Goldenthal przekomponował tę muzykę na potrzeby utworu symfonicznego „Otello Symphony", którego nagranie zrealizował w podkrakowskim Alvernia Studio z orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia.

– Nagrodą im. Wojciech Kilara chcemy negować dążenie do industrializacji muzyki filmowej – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny – krakowskiego Festiwalu Muzyki Filmowej i pomysłodawca nagrody. – Figurujący w czołówce filmowej kompozytor bywa często autorem jedynie kilku tematów instrumentowanych i przygotowanych przez sztab anonimowych muzyków. Naszym obowiązkiem jest podkreślanie znaczenia wartościowej muzyki filmowej określanej coraz częściej mianem „nowej klasyki".

– Goldenthal fantastycznie operuje warsztatem, stając w jednej linii wśród takich kompozytorów, jak Wagner, Strauss, Mahler czy Bruckner – uważa dyrektor NOSPR Joanna Wnuk-Nazarowa, członek rady merytorycznej nagrody im. Kilara. – Jego partytury są gęste i niezwykle profesjonalne, on zachowuje równowagę melodyki i harmoniki, to w pełni powieściowa narracja muzyczna.

Reklama
Reklama

Nagroda im. Kilara polega na ufundowaniu sesji nagraniowej z udziałem dowolnej orkiestry ze Śląska lub Krakowa. To druga ważna nagroda przyznawana na Festiwalu Muzyki Filmowej. Od trzech lat festiwal wyróżnia statuetką FMF Young Talent Award młodych kompozytorów w konkursie na skomponowanie muzyki do fragmentów filmów, animacji czy gier video.

Kultura
Sztuka 2025: Jak powstają hity?
Kultura
Kultura 2025. Wietrzenie ministerialnych i dyrektorskich gabinetów
Kultura
Liberum veto w KPO: jedni nie mają nic, inni dostali 1,4 mln zł za 7 wniosków
Kultura
Pierwsza artystka z niepełnosprawnością intelektualną z Nagrodą Turnera
Kultura
Karnawał wielokulturowości, który zapoczątkował odwilż w Polsce i na świecie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama