Urodzony w 1954 roku Elliot Goldenthal idealnie spełnia te kryteria. Jest zdobywcą Złotego Globu oraz Oscara w 2002 roku za ścieżkę dźwiękową do filmu „Frida", będącym barwną opowieścią o życiu sławnej malarki Fridy Kahlo, w którą wcieliła się Selma Hayek. Film reżyserowała Julie Taylor, z którą Elliot Goldenthal współpracuje od dawna, bo jest ona też jego partnerką życiową (sam mówi o sobie, że jest „szczęśliwie nieżonaty"). Skomponował muzykę do innych jej filmów, znanych i w Polsce: „Tytus Andronikus", „Across The Universe" oraz „Burza", a ostatnio do „Snu nocy letniej". Razem stworzyli w 2006 roku operę „Grendel", za którą w 2007 roku Goldenthal otrzymał nagrodę Pulitzera.
Elliot Goldenthal jest ponadto autorem ścieżki dźwiękowej do filmów Neila Jordana: „Wywiad z wampirem" i „Michael Collins", za które otrzymał nominacje do Oscara oraz do nagrody Grammy. W jego dorobku jest muzyka do takich filmów „Obcy 3", „Batman Forever" (nominacja do Grammy), „Gorączka", „Czas zabijania", „Batman i Robin " czy „Wrogowie publiczni".
Dorobek twórczy Goldenthala nie ogranicza się wyłącznie do muzyki filmowej. W 1996 roku na zamówienie Pacific Symphony Orchestra Goldenthal napisał utwór symfoniczny „Fire Water Paper: A Vietnam Oratorio" dla upamiętnienia dwudziestej rocznicy zakończenia wojny w Wietnamie. Rok później dla American Ballet Theatre powstał balet „Otello", którego premiera miała miejsce w Metropolitan Opera. W 2013 roku Goldenthal przekomponował tę muzykę na potrzeby utworu symfonicznego „Otello Symphony", którego nagranie zrealizował w podkrakowskim Alvernia Studio z orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia.
– Nagrodą im. Wojciech Kilara chcemy negować dążenie do industrializacji muzyki filmowej – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny – krakowskiego Festiwalu Muzyki Filmowej i pomysłodawca nagrody. – Figurujący w czołówce filmowej kompozytor bywa często autorem jedynie kilku tematów instrumentowanych i przygotowanych przez sztab anonimowych muzyków. Naszym obowiązkiem jest podkreślanie znaczenia wartościowej muzyki filmowej określanej coraz częściej mianem „nowej klasyki".
– Goldenthal fantastycznie operuje warsztatem, stając w jednej linii wśród takich kompozytorów, jak Wagner, Strauss, Mahler czy Bruckner – uważa dyrektor NOSPR Joanna Wnuk-Nazarowa, członek rady merytorycznej nagrody im. Kilara. – Jego partytury są gęste i niezwykle profesjonalne, on zachowuje równowagę melodyki i harmoniki, to w pełni powieściowa narracja muzyczna.