Takie lądowanie to krytyczna faza lotu

- Załoga musi działać często bez zastanowienia - mówi Piotr Abraszek, ekspert z „Nowej Techniki Wojskowej”

Publikacja: 01.04.2009 05:39

[b]Rz: Silny podmuch wiatru mógł być przyczyną tragedii w Gdyni?[/b]

Piotr Abraszek: Mógł. Przyczyny katastrofy ustali jednak komisja. Bywa, że pierwsze informacje się nie potwierdzają.

[b]Lądowanie na jednym silniku, wiatr i błąd człowieka to wszystko mogło spowodować katastrofę?[/b]

Takie lądowanie to krytyczna faza lotu. Załoga musi działać często bez zastanowienia. Samolot inaczej się zachowuje. Ściąga go na jedną stronę i leci w ślizgu. Potrzebuje m.in. odpowiedniego ustawienia sterów, dostosowania ciągu i mocy działającego silnika. Każdy typ samolotu ma odpowiednie procedury odnoszące się do tej fazy lotu. Mógł to być splot okoliczności – podmuch wiatru, usterka techniczna i błąd człowieka. Za wcześnie, by o tym mówić.

[b]Bryzy to bezpieczne maszyny?[/b]

Cieszą się opinią niezawodnych. To jedne z lepszych maszyn tej klasy na świecie. W Polsce dotąd nie słyszałem o ich wypadku. A jeszcze jako An-28 weszły do służby w 1988 r. W 2001 r. bryza rozbiła się w Wenezueli. Błąd popełnił wtedy pilot.

[b]Co pan sądzi o zmniejszeniu liczby lotów ćwiczebnych?[/b]

Oby te prognozy się nie sprawdziły. Pilot, by zachować odpowiednie nawyki, powinien latać ok. 40 godzin rocznie.

Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo