Szkoły te zostały zaprezentowane w osobnych tabelach rankingowych jako:
[b]- Ogólnopolski Ranking Liceów Ogólnokształcących 2011[/b]
oraz
[b]- Ogólnopolski Ranking Techników 2011. [/b]
Zamieszczamy także
Aktualizacja: 12.01.2011 00:01 Publikacja: 12.01.2011 00:01
Szkoły te zostały zaprezentowane w osobnych tabelach rankingowych jako:
[b]- Ogólnopolski Ranking Liceów Ogólnokształcących 2011[/b]
oraz
[b]- Ogólnopolski Ranking Techników 2011. [/b]
Zamieszczamy także
[b]- rankingi wojewódzkie, oddzielnie dla liceów i techników[/b], będące wyciągami z głównych tabel rankingowych.
Dodatkowo publikacja została wzbogacona prezentacją podrankingów:
- [b]olimpijskiego[/b], pokazującego najlepsze szkoły olimpijskie w Polsce (łącznie dla liceów i techników),
- [b]maturalnego liceów ogólnokształcących[/b]
- [b]maturalnego techników.[/b]
W zestawieniach zostały zaprezentowane szkoły, które uzyskała najlepszą pozycję rankingową. Szkoła, która w danym kryterium otrzymała najlepszą ocenę, uzyskiwała wynik równy 100. Wyniki kolejnych szkół są odniesieniem ich wartości do wyniku najlepszej szkoły w tym kryterium.
Decyzja Kapituły szkoły ponadgimnazjalne w Polsce były oceniane za pomocą czterech kryteriów. Są to: sukcesy szkoły w olimpiadach przedmiotowych i tematycznych, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, wyniki matury z przedmiotów dodatkowych, ocena przez kadrę akademicką. Wszystkie uwzględnione przez Kapitułę kryteria dostarczyły danych pochodzących ze źródeł zewnętrznych wobec ocenianych szkół. [b] = sukcesy w olimpiadach - 30 proc.[/b]
W rankingu zostały uwzględnione wyniki 35 ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych i zawodowych, znajdujących się w rejestrze Ministerstwa Edukacji Narodowej, które zostały przeprowadzone w roku szkolnym 2009/2010. Są to:
1. Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki
2. Olimpiada Artystyczna
3. Olimpiada Astronomiczna
4. Olimpiada Biologiczna
5. Olimpiada Chemiczna
6. Olimpiada Filozoficzna
7. Olimpiada Fizyczna
8. Olimpiada Geograficzna i Nautologiczna
9. Olimpiada Historyczna
10. Olimpiada Wiedzy Ekologicznej
11. Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej
12. Olimpiada Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej "Euroelektra"
13. Olimpiada Wiedzy Geodezyjnej i Kartograficznej
14. Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych
15. Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Rolniczych
16. Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym
17. Olimpiada Wiedzy o Prawach Człowieka
18. Olimpiada Wiedzy o UE
19. Olimpiada Wiedzy o Wynalazczości
20. Olimpiada Wiedzy o Żywieniu
21. Olimpiada Wiedzy Technicznej
22. Metoda obliczania tego kryterium w Olimpiada Informatyczna
23. Olimpiada Innowacji Technicznych
24. Olimpiada Języka Angielskiego
25. Olimpiada Języka Białoruskiego
26. Olimpiada Języka Francuskiego
27. Olimpiada Języka Łacińskiego
28. Olimpiada Języka Niemieckiego
29. Olimpiada Języka Rosyjskiego
30. Olimpiada Literatury i Języka Polskiego
31. Olimpiada Losy Polaków na Wschodzie po 17 września 1939 r.
32. Olimpiada Losy Żołnierza i Dzieje Oręża Polskiego
33. Olimpiada Matematyczna
34. Olimpiada Techniki Samochodowej
35. Olimpiada Teologii Katolickiej
stosunku do lat ubiegłych nie uległa zmianie. Pozycja szkoły jest proporcjonalna do liczby finalistów olimpiad oraz liczby laureatów z wagą równą 2. Dodatkowo algorytm uwzględnia liczbę olimpiad, w których dana szkoła brała udział, a całość odnoszona jest do liczby uczniów w danej szkole.
[srodtytul]Kryteria maturalne[/srodtytul]
Ranking uwzględnia szkoły, w których maturę w maju 2010 r. zdawało więcej niż 12 maturzystów. Brano w nim pod uwagę wyniki matury pisemnej ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych oraz wszystkich przedmiotów dodatkowych na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Dla szkół dwujęzycznych dodatkowo w obliczeniach rankingowych uwzględniono wyniki z języka obcego na poziomie dwujęzycznym z wagą 4/3, jednak wyniki te nie są w szczegółach prezentowane ze względu na niewielką liczbę takich szkół w skali ogólnopolskiej.
W tabelach prezentujących wyniki w podrankingach maturalnych, ze względu na ograniczoną objętość publikacji, zaprezentowaliśmy jedynie szczegółowe wyniki z wybranych przedmiotów, tych które były najczęściej wybierane przez maturzystów.
Warto zauważyć, że wśród szkół ponadgimnazjalnych w Polsce jest również grupa szkół maturą międzynarodową, która w tym rankingu nie została uwzględniona. Może być to znaczący procent maturzystów jak ma to miejsce w przypadku III Liceum Ogólnokształcącego im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni, gdzie maturę międzynarodową zdawało ok. 20% uczniów. Kapituła rankingu nie znalazła jeszcze obiektywnej formuły porównania wartości matury międzynarodowej i polskiej, dlatego aspekt ten będzie przedmiotem dalszych prac z możliwością uwzględnienia wyników matury międzynarodowej w kolejnych edycjach rankingu np. publikując oddzielny podranking takich szkół.
[b]= wynik matury z przedmiotów obowiązkowych - 30 proc.[/b]
Kryterium to uwzględnia wyniki egzaminów pisemnych z wszystkich przedmiotów obowiązkowych. Na potrzeby tego kryterium została wyliczona wartość średnia ogólnopolska z poszczególnych przedmiotów, osobno dla liceów ogólnokształcących i techników. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej. Wskaźnik rankingowy został osiągnięty jako suma trzech wartości względnych: dla języka polskiego, matematyki i języka obcego.
[b]= wynik matury z przedmiotów dodatkowych - 30 proc.[/b]
Kryterium to uwzględnia wyniki egzaminów z wszystkich przedmiotów dodatkowych na poziomie podstawowym i rozszerzonym, przy czym osiągnięcia z przedmiotów zdawanych na poziomie rozszerzonym zostały uwzględnione z wagą 2. Na potrzeby tego kryterium została wyliczona wartość średnia ogólnopolska z poszczególnych przedmiotów, osobno dla liceów ogólnokształcących i techników. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej. Uzyskany w ten sposób współczynnik mnożony jest przez liczbę uczniów, którzy zdawali dany przedmiot na odpowiednim poziomie, dając wskaźnik pośredni dla przedmiotu. Współczynnik rankingowy z przedmiotów dodatkowych na poziomie podstawowym obliczany jest jako suma wskaźników pośrednich dla przedmiotów podzielona przez liczbę wszystkich maturzystów. Podobnie obliczamy współczynnik rankingowy z przedmiotów dodatkowych na poziomie rozszerzonym. Łączny współczynnik rankingowy dla przedmiotów dodatkowych obliczany jest jako suma współczynnika dla poziomu podstawowego oraz współczynnika dla poziomu rozszerzonego z wagą 2.
[b]= opinia akademicka - 10proc.[/b]
Prestiż szkoły ponadgimnazjalnej wśród kadry akademickiej jest bardzo ważnym wskaźnikiem, odzwierciedlającym zarówno przygotowanie absolwentów, jak i wyposażenie ich przez szkołę w umiejętności samodzielnego uczenia się, planowania swojej kariery i pokonywania stresów – co ma, między innymi, bezpośrednie przełożenie utrzymanie się na studiach i terminowość ich ukończenia.
Dane do tego kryterium zostały uzyskane w wyniku przeprowadzonego w grudniu 2010, drogą internetową, ogólnopolskiego badania ankietowego wśród prawie 1,5 tys. przedstawicieli władz rektorskich i dziekańskich wszystkich polskich uczelni akademickich (publicznych i niepublicznych).
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: Rzeczpospolita
Szkoły te zostały zaprezentowane w osobnych tabelach rankingowych jako:
[b]- Ogólnopolski Ranking Liceów Ogólnokształcących 2011[/b]
Kontrowersyjne zachowania, awans do elitarnej jednostki policji, a w finale wpadka z mefedronem i zwolnienie – u...
W październiku na Lotnisku Chopina po raz pierwszy w historii odprawiono ponad dwa miliony pasażerów. W ciągu dz...
Rok po rozpoczęciu budowy nowego gmachu UW przy ul. Bednarskiej 2/4 wmurowano kamień węgielny. Inwestycja ma łąc...
Wszystkie dane o polskiej gospodarce w jednym miejscu – brzmi jak marzenie fiskusa, ale i łakomy kąsek dla obcyc...
Strategiczne spojrzenie na przyszłość zarządzania z konkretnymi narzędziami i umiejętnościami potrzebnymi do wykorzystania potencjału AI.
Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł kolei wzrost liczby opóźnień, szczególnie na kluczowych dworcach. Stacje w ag...
W dzisiejszych czasach internet to nie tylko wygoda – to fundament podróżowania. Korzystamy z niego, by odnaleźć drogę, sprawdzić rozkład jazdy, znaleźć restaurację czy atrakcję turystyczną, kupić bilety, zamówić transport, pozostać w kontakcie z bliskimi i dzielić się chwilą tu i teraz. Gdy w trasie tracimy dostęp do danych, podróż traci rozmach, nawigacja staje się uciążliwa, plany się komplikują, zaczyna też narastać niepokojące poczucie odcięcia od świata. Wakacje bez stabilnego internetu to nieustanny stres, którego można uniknąć.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas