Szkoły te zostały zaprezentowane w osobnych tabelach rankingowych jako:
[b]- Ogólnopolski Ranking Liceów Ogólnokształcących 2011[/b]
oraz
[b]- Ogólnopolski Ranking Techników 2011. [/b]
Zamieszczamy także
Aktualizacja: 12.01.2011 00:01 Publikacja: 12.01.2011 00:01
Szkoły te zostały zaprezentowane w osobnych tabelach rankingowych jako:
[b]- Ogólnopolski Ranking Liceów Ogólnokształcących 2011[/b]
oraz
[b]- Ogólnopolski Ranking Techników 2011. [/b]
Zamieszczamy także
[b]- rankingi wojewódzkie, oddzielnie dla liceów i techników[/b], będące wyciągami z głównych tabel rankingowych.
Dodatkowo publikacja została wzbogacona prezentacją podrankingów:
- [b]olimpijskiego[/b], pokazującego najlepsze szkoły olimpijskie w Polsce (łącznie dla liceów i techników),
- [b]maturalnego liceów ogólnokształcących[/b]
- [b]maturalnego techników.[/b]
W zestawieniach zostały zaprezentowane szkoły, które uzyskała najlepszą pozycję rankingową. Szkoła, która w danym kryterium otrzymała najlepszą ocenę, uzyskiwała wynik równy 100. Wyniki kolejnych szkół są odniesieniem ich wartości do wyniku najlepszej szkoły w tym kryterium.
Decyzja Kapituły szkoły ponadgimnazjalne w Polsce były oceniane za pomocą czterech kryteriów. Są to: sukcesy szkoły w olimpiadach przedmiotowych i tematycznych, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, wyniki matury z przedmiotów dodatkowych, ocena przez kadrę akademicką. Wszystkie uwzględnione przez Kapitułę kryteria dostarczyły danych pochodzących ze źródeł zewnętrznych wobec ocenianych szkół. [b] = sukcesy w olimpiadach - 30 proc.[/b]
W rankingu zostały uwzględnione wyniki 35 ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych i zawodowych, znajdujących się w rejestrze Ministerstwa Edukacji Narodowej, które zostały przeprowadzone w roku szkolnym 2009/2010. Są to:
1. Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki
2. Olimpiada Artystyczna
3. Olimpiada Astronomiczna
4. Olimpiada Biologiczna
5. Olimpiada Chemiczna
6. Olimpiada Filozoficzna
7. Olimpiada Fizyczna
8. Olimpiada Geograficzna i Nautologiczna
9. Olimpiada Historyczna
10. Olimpiada Wiedzy Ekologicznej
11. Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej
12. Olimpiada Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej "Euroelektra"
13. Olimpiada Wiedzy Geodezyjnej i Kartograficznej
14. Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych
15. Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Rolniczych
16. Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym
17. Olimpiada Wiedzy o Prawach Człowieka
18. Olimpiada Wiedzy o UE
19. Olimpiada Wiedzy o Wynalazczości
20. Olimpiada Wiedzy o Żywieniu
21. Olimpiada Wiedzy Technicznej
22. Metoda obliczania tego kryterium w Olimpiada Informatyczna
23. Olimpiada Innowacji Technicznych
24. Olimpiada Języka Angielskiego
25. Olimpiada Języka Białoruskiego
26. Olimpiada Języka Francuskiego
27. Olimpiada Języka Łacińskiego
28. Olimpiada Języka Niemieckiego
29. Olimpiada Języka Rosyjskiego
30. Olimpiada Literatury i Języka Polskiego
31. Olimpiada Losy Polaków na Wschodzie po 17 września 1939 r.
32. Olimpiada Losy Żołnierza i Dzieje Oręża Polskiego
33. Olimpiada Matematyczna
34. Olimpiada Techniki Samochodowej
35. Olimpiada Teologii Katolickiej
stosunku do lat ubiegłych nie uległa zmianie. Pozycja szkoły jest proporcjonalna do liczby finalistów olimpiad oraz liczby laureatów z wagą równą 2. Dodatkowo algorytm uwzględnia liczbę olimpiad, w których dana szkoła brała udział, a całość odnoszona jest do liczby uczniów w danej szkole.
[srodtytul]Kryteria maturalne[/srodtytul]
Ranking uwzględnia szkoły, w których maturę w maju 2010 r. zdawało więcej niż 12 maturzystów. Brano w nim pod uwagę wyniki matury pisemnej ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych oraz wszystkich przedmiotów dodatkowych na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Dla szkół dwujęzycznych dodatkowo w obliczeniach rankingowych uwzględniono wyniki z języka obcego na poziomie dwujęzycznym z wagą 4/3, jednak wyniki te nie są w szczegółach prezentowane ze względu na niewielką liczbę takich szkół w skali ogólnopolskiej.
W tabelach prezentujących wyniki w podrankingach maturalnych, ze względu na ograniczoną objętość publikacji, zaprezentowaliśmy jedynie szczegółowe wyniki z wybranych przedmiotów, tych które były najczęściej wybierane przez maturzystów.
Warto zauważyć, że wśród szkół ponadgimnazjalnych w Polsce jest również grupa szkół maturą międzynarodową, która w tym rankingu nie została uwzględniona. Może być to znaczący procent maturzystów jak ma to miejsce w przypadku III Liceum Ogólnokształcącego im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni, gdzie maturę międzynarodową zdawało ok. 20% uczniów. Kapituła rankingu nie znalazła jeszcze obiektywnej formuły porównania wartości matury międzynarodowej i polskiej, dlatego aspekt ten będzie przedmiotem dalszych prac z możliwością uwzględnienia wyników matury międzynarodowej w kolejnych edycjach rankingu np. publikując oddzielny podranking takich szkół.
[b]= wynik matury z przedmiotów obowiązkowych - 30 proc.[/b]
Kryterium to uwzględnia wyniki egzaminów pisemnych z wszystkich przedmiotów obowiązkowych. Na potrzeby tego kryterium została wyliczona wartość średnia ogólnopolska z poszczególnych przedmiotów, osobno dla liceów ogólnokształcących i techników. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej. Wskaźnik rankingowy został osiągnięty jako suma trzech wartości względnych: dla języka polskiego, matematyki i języka obcego.
[b]= wynik matury z przedmiotów dodatkowych - 30 proc.[/b]
Kryterium to uwzględnia wyniki egzaminów z wszystkich przedmiotów dodatkowych na poziomie podstawowym i rozszerzonym, przy czym osiągnięcia z przedmiotów zdawanych na poziomie rozszerzonym zostały uwzględnione z wagą 2. Na potrzeby tego kryterium została wyliczona wartość średnia ogólnopolska z poszczególnych przedmiotów, osobno dla liceów ogólnokształcących i techników. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej. Uzyskany w ten sposób współczynnik mnożony jest przez liczbę uczniów, którzy zdawali dany przedmiot na odpowiednim poziomie, dając wskaźnik pośredni dla przedmiotu. Współczynnik rankingowy z przedmiotów dodatkowych na poziomie podstawowym obliczany jest jako suma wskaźników pośrednich dla przedmiotów podzielona przez liczbę wszystkich maturzystów. Podobnie obliczamy współczynnik rankingowy z przedmiotów dodatkowych na poziomie rozszerzonym. Łączny współczynnik rankingowy dla przedmiotów dodatkowych obliczany jest jako suma współczynnika dla poziomu podstawowego oraz współczynnika dla poziomu rozszerzonego z wagą 2.
[b]= opinia akademicka - 10proc.[/b]
Prestiż szkoły ponadgimnazjalnej wśród kadry akademickiej jest bardzo ważnym wskaźnikiem, odzwierciedlającym zarówno przygotowanie absolwentów, jak i wyposażenie ich przez szkołę w umiejętności samodzielnego uczenia się, planowania swojej kariery i pokonywania stresów – co ma, między innymi, bezpośrednie przełożenie utrzymanie się na studiach i terminowość ich ukończenia.
Dane do tego kryterium zostały uzyskane w wyniku przeprowadzonego w grudniu 2010, drogą internetową, ogólnopolskiego badania ankietowego wśród prawie 1,5 tys. przedstawicieli władz rektorskich i dziekańskich wszystkich polskich uczelni akademickich (publicznych i niepublicznych).
© Licencja na publikację
© ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone
Źródło: Rzeczpospolita
Szkoły te zostały zaprezentowane w osobnych tabelach rankingowych jako:
[b]- Ogólnopolski Ranking Liceów Ogólnokształcących 2011[/b]
Fundacja Identitas przyznała nagrodę specjalną byłemu dyrektorowi Muzeum Historii Polski Robertowi Kostrze.
Co planuje Sławomir Mentzen w kampanii prezydenckiej, gdy ta zacznie się formalnie w przyszłym roku? Czym jego strategia różni się od poprzednich kampanii Konfederacji? W "Pałacu Prezydenckim" rozmowa z Bartoszem Bocheńczakiem, szefem sztabu Konfederacji w wyborach prezydenckich.
W Pałacu Rzeczypospolitej w Bibliotece Narodowej na Placu Krasińskich w Warszawie wręczamy Nagrodę „Rzeczpospolitej” im. Jerzego Giedroycia.
2 grudnia 2024 - Zapraszamy na niezwykłe wydarzenie online pt. „Strategie Ochrony Rynku w Obliczu Globalnych Wydarzeń: Antydumping, Protekcjonizm i Ochrona Konkurencyjności w Unii Europejskiej”, które odbędzie się 5 grudnia 2024 roku, w godzinach 13:00 – 15:00. To wyjątkowa okazja, by zgłębić tematykę globalnych nierówności ekonomicznych i ich wpływu na polityki ochrony rynku. Nasz webinar zgromadzi wiodących ekspertów i praktyków, którzy podzielą się swoimi doświadczeniami i wiedzą na temat obecnych wyzwań i możliwości w globalnym handlu i ochronie rodzimych rynków przed nieuczciwą konkurencją.
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
Bezpieczeństwo i kwestie gospodarcze - dwa temat, które mogą zdefiniować kampanię prezydencką. W nowym odcinku podcastu "Pałac Prezydencki" rozmowa z Adamem Traczykiem, dyrektorem More in Common Polska.
Zapowiedź premiera Donalda Tuska wpisania TVN oraz Polsatu na listę spółek strategicznych wywołała szereg komentarzy odnośnie do legalności ograniczenia swobody sprzedaży prywatnej inwestycji. W debacie pojawiło się szereg prawniczych nonsensów natomiast zabrakło wątków faktycznie istotnych, które mogą wywołać spory zarówno w tym jak i podobnych przypadkach.
Na pięć tygodni przed przejęciem władzy przez Donalda Trumpa przywódcy Polski i Francji uzgodnili wspólne warunki zakończenia wojny w Ukrainie.
Rok rządu Donalda Tuska to w bardzo dużym stopniu rok kontynuacji poprzednich rządów. Wystarczy spojrzeć jak wygląda budżet państwa na 2025 rok – ocenia Stanisław Tyszka, europoseł Konfederacji.
- Nic, co dotyczy Ukrainy, nie powinno odbywać się bez Ukrainy i Europy - mówił w czasie spotkania szefów MSZ Niemiec, Polski, Francji, Włoch i Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii w Berlinie minister Radosław Sikorski. W niemieckiej stolicy jest też szefowa europejskiej dyplomacji, Kaja Kallas.
Wysoce ryzykowne jest zamieszczenie Polsatu i TVN w wykazie firm strategicznych Polski na podstawie rozporządzenia z uwagi na wtórną w tym stanie faktycznym działalność telekomunikacyjną, a nie podstawową – medialną (audiowizualną).
Rozmawialiśmy o zagrożeniu ingerencji rosyjskiej w nasze procesy demokratyczne, dziękuję za zrozumienie, mamy ten sam pogląd. W Polsce i we Francji to wyborcy będą wybierali prezydentów, a nie Kreml i nie Putin - mówił po spotkaniu z Emmanuelem Macronem premier Donald Tusk.
On musi w tej chwili zbudować swoją rozpoznawalność. Takiego etapu nie musieliby przechodzić kandydaci, którzy byliby znanymi politykami - mówiła w rozmowie z Radiem Plus była premier, a obecnie europosłanka PiS Beata Szydło, komentując przebieg prekampanii wyborczej prezesa IPN Karola Nawrockiego, który startuje w wyborach prezydenckich z poparciem PiS.
Prezes RM będzie mógł rozporządzeniem wskazać obszar granicy, na którym przez 60 dni nie będzie możliwe przyjmowanie wniosków o ochronę międzynarodową, ograniczone będzie prawo do azylu.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas