Nowe zasady oceniania szkół

W założeniach przygotowania i publikacji Rankingu Kapituła uznała za zasadne zestawienie i osobne przeliczanie osiągnięć liceów ogólnokształcących oraz techników.

Publikacja: 12.01.2011 00:01

Szkoły te zostały zaprezentowane w osobnych tabelach rankingowych jako:

[b]- Ogólnopolski Ranking Liceów Ogólnokształcących 2011[/b]

oraz

[b]- Ogólnopolski Ranking Techników 2011. [/b]

Zamieszczamy także

[b]- rankingi wojewódzkie, oddzielnie dla liceów i techników[/b], będące wyciągami z głównych tabel rankingowych.

Dodatkowo publikacja została wzbogacona prezentacją podrankingów:

- [b]olimpijskiego[/b], pokazującego najlepsze szkoły olimpijskie w Polsce (łącznie dla liceów i techników),

- [b]maturalnego liceów ogólnokształcących[/b]

- [b]maturalnego techników.[/b]

W zestawieniach zostały zaprezentowane szkoły, które uzyskała najlepszą pozycję rankingową. Szkoła, która w danym kryterium otrzymała najlepszą ocenę, uzyskiwała wynik równy 100. Wyniki kolejnych szkół są odniesieniem ich wartości do wyniku najlepszej szkoły w tym kryterium.

Decyzja Kapituły szkoły ponadgimnazjalne w Polsce były oceniane za pomocą czterech kryteriów. Są to: sukcesy szkoły w olimpiadach przedmiotowych i tematycznych, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, wyniki matury z przedmiotów dodatkowych, ocena przez kadrę akademicką. Wszystkie uwzględnione przez Kapitułę kryteria dostarczyły danych pochodzących ze źródeł zewnętrznych wobec ocenianych szkół. [b] = sukcesy w olimpiadach - 30 proc.[/b]

W rankingu zostały uwzględnione wyniki 35 ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych i zawodowych, znajdujących się w rejestrze Ministerstwa Edukacji Narodowej, które zostały przeprowadzone w roku szkolnym 2009/2010. Są to:

1. Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki

2. Olimpiada Artystyczna

3. Olimpiada Astronomiczna

4. Olimpiada Biologiczna

5. Olimpiada Chemiczna

6. Olimpiada Filozoficzna

7. Olimpiada Fizyczna

8. Olimpiada Geograficzna i Nautologiczna

9. Olimpiada Historyczna

10. Olimpiada Wiedzy Ekologicznej

11. Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej

12. Olimpiada Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej "Euroelektra"

13. Olimpiada Wiedzy Geodezyjnej i Kartograficznej

14. Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych

15. Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Rolniczych

16. Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym

17. Olimpiada Wiedzy o Prawach Człowieka

18. Olimpiada Wiedzy o UE

19. Olimpiada Wiedzy o Wynalazczości

20. Olimpiada Wiedzy o Żywieniu

21. Olimpiada Wiedzy Technicznej

22. Metoda obliczania tego kryterium w Olimpiada Informatyczna

23. Olimpiada Innowacji Technicznych

24. Olimpiada Języka Angielskiego

25. Olimpiada Języka Białoruskiego

26. Olimpiada Języka Francuskiego

27. Olimpiada Języka Łacińskiego

28. Olimpiada Języka Niemieckiego

29. Olimpiada Języka Rosyjskiego

30. Olimpiada Literatury i Języka Polskiego

31. Olimpiada Losy Polaków na Wschodzie po 17 września 1939 r.

32. Olimpiada Losy Żołnierza i Dzieje Oręża Polskiego

33. Olimpiada Matematyczna

34. Olimpiada Techniki Samochodowej

35. Olimpiada Teologii Katolickiej

stosunku do lat ubiegłych nie uległa zmianie. Pozycja szkoły jest proporcjonalna do liczby finalistów olimpiad oraz liczby laureatów z wagą równą 2. Dodatkowo algorytm uwzględnia liczbę olimpiad, w których dana szkoła brała udział, a całość odnoszona jest do liczby uczniów w danej szkole.

[srodtytul]Kryteria maturalne[/srodtytul]

Ranking uwzględnia szkoły, w których maturę w maju 2010 r. zdawało więcej niż 12 maturzystów. Brano w nim pod uwagę wyniki matury pisemnej ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych oraz wszystkich przedmiotów dodatkowych na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Dla szkół dwujęzycznych dodatkowo w obliczeniach rankingowych uwzględniono wyniki z języka obcego na poziomie dwujęzycznym z wagą 4/3, jednak wyniki te nie są w szczegółach prezentowane ze względu na niewielką liczbę takich szkół w skali ogólnopolskiej.

W tabelach prezentujących wyniki w podrankingach maturalnych, ze względu na ograniczoną objętość publikacji, zaprezentowaliśmy jedynie szczegółowe wyniki z wybranych przedmiotów, tych które były najczęściej wybierane przez maturzystów.

Warto zauważyć, że wśród szkół ponadgimnazjalnych w Polsce jest również grupa szkół maturą międzynarodową, która w tym rankingu nie została uwzględniona. Może być to znaczący procent maturzystów jak ma to miejsce w przypadku III Liceum Ogólnokształcącego im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni, gdzie maturę międzynarodową zdawało ok. 20% uczniów. Kapituła rankingu nie znalazła jeszcze obiektywnej formuły porównania wartości matury międzynarodowej i polskiej, dlatego aspekt ten będzie przedmiotem dalszych prac z możliwością uwzględnienia wyników matury międzynarodowej w kolejnych edycjach rankingu np. publikując oddzielny podranking takich szkół.

[b]= wynik matury z przedmiotów obowiązkowych - 30 proc.[/b]

Kryterium to uwzględnia wyniki egzaminów pisemnych z wszystkich przedmiotów obowiązkowych. Na potrzeby tego kryterium została wyliczona wartość średnia ogólnopolska z poszczególnych przedmiotów, osobno dla liceów ogólnokształcących i techników. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej. Wskaźnik rankingowy został osiągnięty jako suma trzech wartości względnych: dla języka polskiego, matematyki i języka obcego.

[b]= wynik matury z przedmiotów dodatkowych - 30 proc.[/b]

Kryterium to uwzględnia wyniki egzaminów z wszystkich przedmiotów dodatkowych na poziomie podstawowym i rozszerzonym, przy czym osiągnięcia z przedmiotów zdawanych na poziomie rozszerzonym zostały uwzględnione z wagą 2. Na potrzeby tego kryterium została wyliczona wartość średnia ogólnopolska z poszczególnych przedmiotów, osobno dla liceów ogólnokształcących i techników. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej. Uzyskany w ten sposób współczynnik mnożony jest przez liczbę uczniów, którzy zdawali dany przedmiot na odpowiednim poziomie, dając wskaźnik pośredni dla przedmiotu. Współczynnik rankingowy z przedmiotów dodatkowych na poziomie podstawowym obliczany jest jako suma wskaźników pośrednich dla przedmiotów podzielona przez liczbę wszystkich maturzystów. Podobnie obliczamy współczynnik rankingowy z przedmiotów dodatkowych na poziomie rozszerzonym. Łączny współczynnik rankingowy dla przedmiotów dodatkowych obliczany jest jako suma współczynnika dla poziomu podstawowego oraz współczynnika dla poziomu rozszerzonego z wagą 2.

[b]= opinia akademicka - 10proc.[/b]

Prestiż szkoły ponadgimnazjalnej wśród kadry akademickiej jest bardzo ważnym wskaźnikiem, odzwierciedlającym zarówno przygotowanie absolwentów, jak i wyposażenie ich przez szkołę w umiejętności samodzielnego uczenia się, planowania swojej kariery i pokonywania stresów – co ma, między innymi, bezpośrednie przełożenie utrzymanie się na studiach i terminowość ich ukończenia.

Dane do tego kryterium zostały uzyskane w wyniku przeprowadzonego w grudniu 2010, drogą internetową, ogólnopolskiego badania ankietowego wśród prawie 1,5 tys. przedstawicieli władz rektorskich i dziekańskich wszystkich polskich uczelni akademickich (publicznych i niepublicznych).

Szkoły te zostały zaprezentowane w osobnych tabelach rankingowych jako:

[b]- Ogólnopolski Ranking Liceów Ogólnokształcących 2011[/b]

Pozostało 98% artykułu
Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo