Poza otwartym konkursem (działanie 3.3.1) w osobnym naborze z nowego programu regionalnego będą się też mogły ubiegać komunalne osoby prawne oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego z Metropolitalnego Obszaru Funkcjonalnego Poznania – ZIT Poznań (działanie 3.3.3).
– Projekty związane z niską emisją muszą mieć charakter kompleksowy, czyli składać się co najmniej z dwóch elementów, np. zakupowi taboru autobusowego muszą towarzyszyć inwestycje związane np. z budową ścieżek rowerowych, zakupem systemu roweru publicznego czy montażem efektywnego energetycznie oświetlenia ulicznego – mówi Hubert Zobel, dyrektor Departamentu Wdrażania Programu Regionalnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego.
Chodzi o to, że zgodnie z zapisami tzw. umowy partnerstwa zawartej przez Polskę z Komisją Europejską inwestycjom w infrastrukturę czy tabor transportu publicznego musi towarzyszyć szeroki wachlarz działań „miękkich", promocyjnych, informujących, że transport zbiorowy oraz niezmotoryzowany powinien być wybierany częściej niż samochód jako podstawowy środek przemieszczania się w obrębie aglomeracji. Komponentem każdej inwestycji obligatoryjnie muszą być więc działania związane z promocją korzystania z komunikacji zbiorowej, rowerowej lub ruchu pieszego.
– Tym, co wyróżnia ten schemat pomocy (poddziałanie 3.3.1 oraz 3.3.3), jest także konieczność dostarczenia wraz z wnioskiem o dotację planu gospodarki niskoemisyjnej (PGN) zatwierdzonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak również planu zrównoważonej mobilności miejskiej, który może być również częścią PGN – dodaje Zobel. Do wzięcia w obu konkursach będzie w sumie 190 mln zł.