Reklama
Rozwiń

Dłuższe trasy dla cyklistów

Ponad 4 mln złotych władze Poznania przeznaczą w tym roku na budowę nowych dróg rowerowych. Urzędnicy liczą, że za sześć lat co dziesiąta podróż po mieście będzie się odbywać rowerem.

Publikacja: 06.03.2016 16:44

W 2022 r. 10 proc. podróży po Poznaniu ma się odbywać na rowerze

W 2022 r. 10 proc. podróży po Poznaniu ma się odbywać na rowerze

Foto: materiały prasowe

Obecnie sieć dróg dla jednośladów liczy ok. 137 km, a w najbliższym czasie ma przybyć około 20 km.

W tym roku powstaną drogi rowerowe w ciągu ulic: Koszalińskiej na odcinku od Literackiej do Biskupińskiej. Poza tym w ramach projektu Rataje RoveLove ma powstać system dróg rowerowych na Ratajach. Będą też realizowane kolejne odcinki Wartostrady – układu ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż i po obu brzegach rzeki Warty o łącznej długości 12 km.

Jedną z najważniejszych inwestycji rowerowych będzie stworzenie drogi rowerowej wzdłuż ul. Grunwaldzkiej. W lutym trwały konsultacje społeczne w sprawie trasy rowerowej na tej ulicy od ronda Skubiszewskiego do Kaponiery. Projektowany odcinek ma 4 km długości.

– Nowa trasa umożliwi szybki i wygodny dojazd rowerem do centrum z Junikowa, Grunwaldu i Łazarza – zapowiada Tomasz Libich z ZDM w Poznaniu. Podkreśla, że trasa jest prowadzona konsekwentnie jako dwukierunkowa droga rowerowa po południowej stronie ul. Grunwaldzkiej, a zestaw przejazdów i łączników zapewni dojazd także do obszarów po północnej stronie ulicy.

– W projekcie staraliśmy się poprawić sytuację pieszych, stąd decyzja o zaprojektowaniu wydzielonych dróg rowerowych, aby każdy miał swoje miejsce – tłumaczy Wojciech Makowski, poznański oficer rowerowy.

Urzędnicy przyznają, że Grunwaldzka to jedna z najbardziej potrzebnych tras rowerowych w Poznaniu. W „Programie rowerowym 2007–2015" była wpisana do wykonania w pierwszej kolejności, ale nie powstała w całości, lecz jedynie na krótkich odcinkach. O tę trasę upomnieli się radni, wnioskując o sporządzenie jej koncepcji w poprawkach do budżetu na 2015 r. – Dodanie wygodnej trasy rowerowej wzdłuż Grunwaldzkiej sprawi, że duży obszar stanie się przyjazny dla poruszających się rowerami. Spodziewam się, że ruch rowerowy mocno wzrośnie – mówi Wojciech Makowski.

Jak mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania, w mieście przeprowadzono audyt polityki rowerowej BYPAD, po którym miasto otrzymało certyfikat jakości. – Mamy dobre podstawy, a teraz także bardzo dobre narzędzie, które precyzyjnie określa, co powinniśmy zrobić w ciągu kilku najbliższych lat – tłumaczy Wudarski.

Po zebraniu danych ze wszystkich etapów badania audytorzy sporządzili raport, oceniający pozytywnie sytuację w Poznaniu pod względem polityki rowerowej. Plan opracowany w ramach audytu obejmuje 30 miesięcy (od stycznia 2016 r. do czerwca 2018 r.). W jego ramach zaprojektowane zostaną nowe trasy rowerowe, m.in. w ul. Warszawskiej czy na śródmiejskim odcinku Bukowskiej. Poza tym co najmniej pięć najgorszych miejsc pod względem liczby wypadków zostanie przebudowanych, a jeszcze w tym roku przedstawiony zostanie plan inwestycji rowerowych do roku 2022. – Nasz plan zakłada, że w 2022 r. 10 proc. podróży po Poznaniu będzie się odbywać na rowerze (ostatnie dostępne dane mówią, że obecnie są jest to 4 proc.). Będzie to poziom porównywalny już do intensywnie rozwijających ruch rowerowy miast niemieckich – mówi Hanna Surma, rzecznik miasta.

Obecnie sieć dróg dla jednośladów liczy ok. 137 km, a w najbliższym czasie ma przybyć około 20 km.

W tym roku powstaną drogi rowerowe w ciągu ulic: Koszalińskiej na odcinku od Literackiej do Biskupińskiej. Poza tym w ramach projektu Rataje RoveLove ma powstać system dróg rowerowych na Ratajach. Będą też realizowane kolejne odcinki Wartostrady – układu ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż i po obu brzegach rzeki Warty o łącznej długości 12 km.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Kraj
Tęcza powróci na plac Zbawiciela. Projekt wybrano w Budżecie Obywatelskim przy czwartej próbie
Kraj
„Dwie wieże” jeszcze w grze, choć już bez prokurator Ewy Wrzosek
Kraj
Miasto podaje przyczyny awarii w metrze. Dlaczego doszło do pożaru?
Kraj
Wielka awaria po pożarze w metrze: Linia M1 zamknięta
Kraj
Awaria na stacji Warszawa Praga. Poranne zakłócenia na torach