Reklama
Rozwiń

Brukselskie ostrzeżenia dla Kopernika

Jeszcze miesiąc ma wrocławski port im. Mikołaja Kopernika na zastosowanie się do zaleceń Komisji Europejskiej, która nakazała cofnięcie decyzji o podniesieniu opłat za niektóre rejsy.

Publikacja: 24.03.2016 16:37

Program rozwoju portu wrocławkiego wyceniono na 100 mln. zł

Program rozwoju portu wrocławkiego wyceniono na 100 mln. zł

Foto: 123RF

Podwyżka opłat, które KE uważa za dyskryminujące, ma nastąpić do końca roku 2016 i obejmuje wszystkie zagraniczne kierunki lotów, poza Monachium. Na obecnym poziomie pozostałyby obciążenia dla przewoźników wykonujących rejsy po Polsce.

Zarząd portu nie zgadza się z taką oceną KE i motywuje podjęcie swojej decyzji koniecznością pozyskania finansowania dla prowadzonych inwestycji. Kłopot może być ogromny, bo część nowego programu rozwoju portu wartego 100 mln zł jest finansowana ze środków europejskich. A KE grozi zaskarżeniem do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Pod koniec lutego Komisja Europejska upomniała Polskę za dyskryminacyjne stosowanie opłat lotniskowych przez wrocławskie lotnisko. W komunikacie Komisja przypomniała, że w unijnym rozporządzeniu z 2008 r., obowiązującym we wszystkich krajach członkowskich, które reguluje problem opłat lotniskowych, określono pojęcie swobody świadczenia usług lotniczych w krajach Unii Europejskiej. Najważniejszy jest tam punkt o warunkach dla wspólnotowej branży lotniczej, który kategorycznie zabrania wprowadzania bardziej uciążliwych warunków dotyczących wewnątrzunijnych przewozów lotniczych niż warunki nałożone na przewozy krajowe. W przypadku wrocławskiego portu KE uznała właśnie, że opłaty lotniskowe obowiązujące w Porcie Lotniczym im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu „stanowią nieuzasadnione obciążenie dla świadczenia transgranicznych usług lotniczych".

Polskie władze otrzymały tzw. uzasadnioną opinię, która jest drugim etapem postępowania o naruszenie unijnego prawa, a Komisja Europejska wyznaczyła dwa miesiące na powiadomienie o środkach zastosowanych w celu zmiany sytemu opłat lotniskowych na tym lotnisku.

W oświadczeniu przesłanym PAP zarząd Portu Lotniczego Wrocław podkreślił, że nie zgadza się ze stanowiskiem Komisji Europejskiej w sprawie opłat lotniskowych obowiązujących na wrocławskim lotnisku. „W ocenie Portu Lotniczego obecny system taryf we Wrocławiu jest zgodny z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie UE" – podał zarząd w oświadczeniu.

KE jednak uznała, że skoro wrocławski port oferuje 30-proc. zniżki od opłat za lądowanie na trasach o długości do 500 km, to promuje głównie rasy krajowe. Zdaniem przedstawicieli UE jest to jawne wspieranie lotów wewnętrznych i działanie dyskryminujące przewoźników wykonujących rejsy międzynarodowe. Przewoźnikami korzystającymi ze zniżek są LOT, Ryanair i Sprint Air oraz Lufthansa, która lata do Monachium. Zarząd lotniska im. Mikołaja Kopernika uważa, że Komisja się myli. W promieniu do 500 km od Wrocławia oprócz polskich lotnisk w Warszawie, Modlinie i Radomiu położone są jeszcze zagraniczne porty: Praga, Berlin, Budapeszt, Monachium, Wiedeń. Tyle że z tej piątki zagranicznych lotnisk Wrocław ma jedynie bezpośrednie połączenie z Monachium.

Zarząd jednak uznał, że nie ma tutaj mowy o preferowaniu przelotów krajowych kosztem rejsów zagranicznych. Wrocławianie podkreślają jednocześnie, że niezależnie od opinii Komisji Europejskiej Zarząd Portu Lotniczego Wrocław przystąpił już wcześniej do procedury zmiany wysokości opłat lotniskowych i ich ujednolicenia, bez względu na dystans lotu.

Podwyżka opłat, które KE uważa za dyskryminujące, ma nastąpić do końca roku 2016 i obejmuje wszystkie zagraniczne kierunki lotów, poza Monachium. Na obecnym poziomie pozostałyby obciążenia dla przewoźników wykonujących rejsy po Polsce.

Zarząd portu nie zgadza się z taką oceną KE i motywuje podjęcie swojej decyzji koniecznością pozyskania finansowania dla prowadzonych inwestycji. Kłopot może być ogromny, bo część nowego programu rozwoju portu wartego 100 mln zł jest finansowana ze środków europejskich. A KE grozi zaskarżeniem do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Kraj
Awaria na stacji Warszawa Praga. Poranne zakłócenia na torach
Materiał Promocyjny
CPK buduje terminal przyszłości
Kraj
Anulowany wyrok znanego działacza opozycyjnego
Kraj
Czy Polacy chcą sankcji na Izrael? Sondaż nie pozostawia wątpliwości
Kraj
Rafał Trzaskowski o propozycji Karola Nawrockiego: Niech się pan Karol tłumaczy