Książki Krajewskiego przetłumaczono na 11 języków, więc na wycieczki śladami Mocka, które miasto przygotowało, przyjeżdżają fani z zagranicy, m.in. Niemcy i Włosi. – U Krajewskiego przedwojenny Wrocław jest jednym z bohaterów powieści. Fenomenem jest, że wciąż można pójść do miejsc, w których bywał Mock, i poczuć klimat miasta – mówi Paweł Romaszkan z Wydziału Promocji Wrocławia.
Czy Wrocław sięgnie po gwiazdy znane z okładek prasy? – Gdybyśmy mieli Angelinę Jolie albo George’a Clooneya, to może – mówi Paweł Romaszkan. – Ale czy oni mieliby taką moc jak Mock?
[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki
[mail=a.niewinska@rp.pl]a.niewinska@rp.pl[/mail][/i]
[ramka][srodtytul]Trzeba stworzyć dobry duet[/srodtytul]
[b]Anna Proszowska-Sala - ekspert komunikacji marketingowej, dyrektor Citybell Consulting [/b]
[b]Rz: Dlaczego miasta i regiony sięgają po celebrytów chcąc się wypromować? [/b]
Właściwie wybrane znane postaci mogą nadać miejscom i produktom wyższą rangę, wzmacniają historię, którą sprzedajemy. To zasada stara jak świat. Gwiazdy wywołują emocję. To jest bardzo ważne w promowaniu marki, a więc także marki miasta czy regionu.
[b]Czy każda znana osoba może wziąć udział w miejskiej kampanii promocyjnej? [/b]
Nie każda. Sztuka polega na tym, żeby z miasta i osoby znanej stworzyć dobry duet. Inne skojarzenia budzi Lech Wałęsa, Gunter Grass czy David Lynch, a inne na przykład Doda czy gwiazdy, które w telewizyjnym show tańczą na lodzie. Ważne jest właściwe połączenie skojarzeń z danym miastem, jego ofertą którą chcemy wypromować. Ci, którzy chcą wykorzystać cząstkę splendoru celebrytów muszą właściwie zestawić cechy, z którymi ma kojarzyć się miasto ze znaczeniami jakie są związane z konkretnymi celebrytami i tym co się wokół nich dzieje.
[b]A skandalistka Jola Rutowicz? Trudno chyba mieć z nią pozytywne skojarzenia, ale może mogłaby rozsławić jakieś miasto?[/b]
Ważne jest, aby współpraca z celebrytą miała uzasadnienie ekonomiczne i strategiczne. Gdyby na przykład w jakimś mieście produktem turystycznym było muzeum programów reality show, to współpraca z panią Rutowicz mogłoby mieć sens.
[b]A czy gwiazda reklamująca miasto może mu zaszkodzić? [/b]
Może okazać się, że gwiazda "zje" pieniądze przeznaczone na promocję, a nam nie uda się osiągnąć celów jakie sobie założyliśmy. Dzieje się tak, gdy celebryta jest źle dobrany, albo tak wyeksponowany, że bardziej zwraca uwagę na siebie niż na miasto, które promuje.
[b]Czy przykładem dobrej kampanii były billboardy Gdyni z aktorką Anną Przybylską?[/b]
To była niezła kampania, dobrze rozpoznawalna i kojarzona z Gdynią. Badania skuteczności pokazały, że dobrze zapamiętano również Annę Przybylską. Słabiej - główny produkt całej kampanii jakim była marka" Mistrzostwa Świata w Odpoczywaniu", pod którą kryły się znakomite imprezy kulturalne w Gdyni.
[b]A przekłady złych kampanii z udziałem celebryty? [/b]
Oczywiście takich też nie brakuje. Ale nie będę wskazywać przykładów, bo nie chodzi o to, żeby krytykować miasta. Zachęcam przede wszystkim do zastanowienia się nad tym, czym ma być marka naszego miasta, jakie wartości ma za sobą nieść.
[b] Kto najlepiej korzysta z gwiazd występujących w kampaniach promocyjnych? [/b]
Myślę, że warto popatrzeć na przykład Luizjany. Co roku do swoich kampanii zaprasza znane postacie z różnych dziedzin: muzyków, piosenkarzy,dziennikarzy, pisarzy, znanych szefów kuchni. Ich wizerunek wykorzystywany jest w publikacjach Luizjany czy w portalach internetowych. W prasie gwiazdy Luizjany opowiadają o swoich ulubionych miejscach, krajobrazach, festiwalach, koncertach czy ofercie sportowej. Mówią o rzeczach które trudno znaleźć w tradycyjnych przewodnikach. Podobnie postępuje Nowy Jork.
[b]A w Europie? [/b]
Czeska Praga jest znakomitym przykładem miasta, które świadomie wykorzystuje gwiazdy. Czeska Organizacja Turystyczna powołała w swoich strukturach specjalny zespół, który śledzi hollywoodzkie produkcje filmowe i zabiega o sprowadzenie ich do Pragi. To nie przypadek, że zdjęcia do takich filmów jak "Tożsamość Bourne'a" czy "Wanted. Ścigani" powstawały w Pradze. Dzięki temu Praga promuje się za sprawą filmów, dla których stanowi scenerię. Takie produkcje sprawiają, że w mieście pojawiają się gwiazdy wielkiego formatu dzięki czemu Praga zyskuje światowy rozgłos. Lifestylowa prasa pisze o tym, że w Pradze gości Angelina Jolie, Matt Damon czy Brad Pitt. Gwiazdy te często wracają do Pragi, a ta może dzięki temu liczyć na rozgłos i opinie miasta w którym bywają gwiazdy.
[i]rozmawiała Agnieszka Niewińska[/i][/ramka]