Odzież z Gdańska trafia na cały świat

Chcemy, by nasza obecność na Pomorzu miała też charakter pozabiznesowy – mówi Piotr Dyka, wiceprezes LPP.

Publikacja: 11.01.2016 16:35

LPP ma już ponad 1500 sklepów na całym świecie – od Murmańsk przez Pragę, Sofię, Kair aż po Dohę

LPP ma już ponad 1500 sklepów na całym świecie – od Murmańsk przez Pragę, Sofię, Kair aż po Dohę

Foto: materiały prasowe

Rz: LPP może niedługo otworzyć sklep przy Oxford Street, jednej z najpopularniejszych ulic handlowych Londynu. Jaką drogę przeszła firma od początku działalności?

Rozpoczęliśmy ją ponad 20 lat temu jako małe, kilkuosobowe przedsiębiorstwo dystrybuujące odzież z Azji. Dziś LPP prowadzi działalność w 17 krajach, w ponad 1500 sklepach, przez pięć popularnych marek. Posiadamy biura handlowe w Chinach, Bangladeszu oraz Turcji. Zatrudniamy prawie 20 tys. pracowników, a nasze przychody w 2015 r. wyniosły ponad 5 mld złotych.

Przed nami kolejne plany i wyzwania. Od ponad roku pracujemy nad szóstą marką, tym razem z segmentu premium, i jej debiut planowany jest już w lutym. Ponad rok temu rozpoczęliśmy ekspansję w Europie Zachodniej. Na tę chwilę otworzyliśmy już 12 sklepów w Niemczech oraz dodatkowo podpisaliśmy umowy na kolejne sklepy w przy głównych ulicach handlowych najważniejszych miast niemieckich (Monachium, Berlin, Kolonia, Hamburg). Otwarcie salonu przy Oxford Street planujemy na koniec tego roku.

Kiedy pomyśleliście, że z LPP może powstać firma najpierw europejska, a później także globalna?

Już od początku istnienia firmy przyświecała taka idea. Między innymi dlatego, zanim jeszcze powstał pierwszy sklep w Polsce, zdecydowaliśmy, aby nazwy naszych marek były anglojęzyczne, tak aby nie budowało to ewentualnych barier rozwoju międzynarodowego. W tamtych czasach nie było to tak oczywiste jak dziś. Zawsze bardzo poważnie i ambitnie podchodziliśmy do naszego biznesu. Chcieliśmy się rozwijać, inwestować. Początkowo skupialiśmy się na tym, by umacniać marki LPP w Polsce, by stać się silną firmą. Debiut na warszawskiej giełdzie w 2001 r. uzmysłowił nam jednak, że jeżeli naprawdę chcemy się rozwijać, kluczowym jest wyjście poza rynek krajowy. Już rok później otworzyliśmy nasze pierwsze salony Reserved w Estonii, Czechach, Rosji, na Węgrzech i Łotwie. W 2014 r. rozpoczęliśmy działalność w Europie Zachodniej i na Bliskim Wschodzie. To krok w stronę firmy o zasięgu globalnym.

Jaki był najważniejszy moment w rozwoju LPP?

Takich wydarzeń było kilka – stworzenie, a następnie otwarcie pierwszego sklepu marki Reserved (1999), wejście na GPW, decyzja o ekspansji w Europie, pierwsze salony poza Starym Kontynentem (2002) i debiuty naszych kolejnych marek. Teraz przełomowe będą dla nas otwarcia salonów wizerunkowych w Berlinie i Londynie. Chcielibyśmy i mocno wierzymy w to, że wiele takich przełomowych momentów jeszcze przed nami, bo świadczą one o tym, że ciągle się zmieniamy, rozwijamy i pracujemy nad tym, aby w przyszłości LPP mogła być nazwana firmą globalną.

Czy władze regionalne pomagały państwu w prowadzeniu biznesu? Co mogłyby jeszcze zrobić, aby poprawić warunki dla prowadzenia na Pomorzu firmy?

Od początku jesteśmy związani z Pomorzem. W Gdańsku mieści się centrala firmy, w Pruszczu Gdańskim centrum dystrybucyjne. Mamy bliskie, przyjazne i – co najważniejsze – bardzo efektywne relacje z przedstawicielami urzędów obu miast. W kluczowych momentach rozwoju LPP, także tych związanych z inwestycjami w zaplecze logistyczne (budowa i późniejsza rozbudowa centrum dystrybucyjnego) i administracyjno-biurowe (modernizacja siedziby LPP Fashion Lab), mogliśmy liczyć na wsparcie i profesjonalne podejście urzędników. To między innymi ze względu na dobre relacje z władzami samorządowymi nigdy nie myśleliśmy o przeprowadzce w inny region Polski. Zaryzykuję stwierdzenie, że zadowolenie ze współpracy jest obopólne. Jesteśmy jednym z największych pracodawców na Pomorzu, a tylko w zeszłym roku do budżetów Gdańska i Pruszcza Gdańskiego wpłynęło ok. 3 mln zł samego podatku od nieruchomości.

Chcemy, aby obecność LPP w Gdańsku miała też pozabiznesowy wymiar, dlatego wspieramy lokalne inicjatywy, np. unikatowy w skali kraju projekt SoStay Hotel. Nasza siedziba znajduje się w historycznej dzielnicy Gdańska, więc zostaliśmy sygnatariuszem porozumienia „Dolne Miasto otwarte" – programu społecznego realizowanego w ramach rewitalizacji tej dzielnicy.

Co województwo pomorskie oferuje biznesowi?

Decyzja o naszej obecności na Pomorzu jest świadoma i poza sentymentem opiera się na silnych przesłankach biznesowych. Duże znaczenie mają położenie nad morzem i rozbudowana infrastruktura portowa – kluczowy element dla naszej logistyki. Bardzo wygodna jest również bliskość lotniska. Cieszą nas także niedawne inwestycje w infrastrukturę drogową – uruchomienie autostrady i obwodnicy południowej – dzięki czemu transport naszych towarów stał się łatwiejszy i szybszy. Korzystamy też z nowego terminalu portowego, dzięki któremu dostawy naszych zamówień z Azji są bezpośrednio transportowane do Gdańska. Wyraźnie obniża to koszty naszej działalności.

Pomorze ma też doskonale rozbudowane zaplecze edukacyjne – uczelnia artystyczna stanowi źródło kandydatów do pracy na stanowiskach projektantów, z politechniki rekrutujemy natomiast specjalistów IT i architektów niezbędnych w działach inwestycyjnych.

—rozmawiał Maciej Rudke

Piotr Dyka jest związany z LPP od siedmiu lat. Od 2009 r. pełni funkcję wiceprezesa, odpowiada za funkcjonowanie i rozwój flagowej marki Reserved. Był także odpowiedzialny za stworzenie od podstaw marki Sinsay oraz rozwój internetowych kanałów sprzedaży LPP. Jest absolwentem Wydziału Informatyki Politechniki Gdańskiej

Kraj
Były dyrektor Muzeum Historii Polski nagrodzony
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kraj
Podcast Pałac Prezydencki: "Prezydenta wybierze internet". Rozmowa z szefem sztabu Mentzena
Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo