Homilia kard. Dziwisza podczas mszy dla delegatów na kongres PiS

Aktualizacja: 01.02.2009 10:31 Publikacja: 01.02.2009 10:27

1. Stoimy przed ołtarzem i prosimy Boga o błogosławieństwo dla Ojczyzny i naszej pracy dla jej dobra. Zgromadziliśmy się pod hasłem, które budziło i budzi w sercach ludzi prawych szacunek i wielkie nadzieje. Tym hasłem są słowa: „Prawo i Sprawiedliwość”. Wiemy, jak bardzo naszej Ojczyźnie potrzeba tych dwu wielkich wartości.

W pierwszym mszalnym czytaniu Bóg kieruje do nas słowa troski o szacunek dla Jego prawa i dla ludzi, przez których to prawo przekazuje. Ma na uwadze Mojżesza z dekalogiem i Nowego Mojżesza, czyli Chrystusa, z prawem Dobrej Nowiny. Jako ludzie wierzący wiemy, jak trudno jest w naszej rzeczywistości harmonizować prawa stanowione w Ojczyźnie z prawem Boga. Jak trudno jest ludzkie prawa, mozolnie wypracowywane przez gremia ustawodawcze, zamienić na dobrą nowinę dla wszystkich obywateli i na znak mądrych praw dla całego świata. Żyjemy bowiem w takich czasach, w których nie da się ustanawiać praw na polskiej ziemi tak, aby o nich nie mówiono niemal we wszystkich zakątkach świata.

Prosimy więc Boga, aby nam pobłogosławił. Niech nasz wkład w prawodawstwo naszej Ojczyzny będzie dobrą nowiną dla narodu, Europy i świata. Mam na uwadze wysiłki zmierzające do formułowania praw, które mają stanowić normy życia naszego narodu we wszystkich dziedzinach. Nie wymieniam ich, by ktoś nie sądził, że jedne z nich są ważniejsze, a inne mniej ważne. Wtedy bowiem łatwo o tych drugich zapomnieć, łatwo je zlekceważyć.

2. Stojąc przy ołtarzu prosimy też Boga, aby pomógł nam w uruchomieniu tych mechanizmów, które gwarantują przestrzeganie mądrych praw. Samo bowiem prawo, nawet najdoskonalsze, nie ma większego wpływu na życie jednostki i społeczności, jeśli nie ma sposobów przestrzegania go na co dzień.

W Bożym prawodawstwie gwarancją mocy prawa są sankcje, związane z naruszeniem prawa. Taką sankcją jest najpierw niepokój sumienia i nierozerwalnie z nim związana utrata szczęścia i duchowej odporności. Drugą sankcją jest brak Bożego błogosławieństwa dla tych, którzy praw Boga nie przestrzegają. Życie zaś bez Jego błogosławieństwa staje się jałowe i zmierza donikąd.

Prawodawstwo ludzkie musi przewidywać sankcje za naruszenie praw. I potrzebuje ludzi stojących na straży prawa. Doskonalenie praw winno więc iść w parze z troską i czujnością nad ich wykonaniem. I tu dotykamy drugiej wartości wpisanej w nazwę waszej Partii. Jest nim sprawiedliwość. Ma ona na uwadze niezwykle głębokie społeczne zapotrzebowanie na sprawiedliwość, która stwarza przestrzeń szczęśliwego życia społecznego. Sprawiedliwość zamieniona w życie jest podstawowym warunkiem funkcjonowania społeczności. Sprawiedliwość to troska o uczciwość, doceniająca każdego prawego człowieka. Sprawiedliwość to troska o ład i przejrzystość w życiu wspólnoty ludzkiej. Jako ludzie wierzący wiemy, że ta wartość płynie wprost z serca Boga. On jest Sprawiedliwością i dlatego wzywa do pełnej odpowiedzialności za każde nasze słowo, za każdą decyzję i czyn. Bóg jest też naszą mocą i nagrodą. Jego sprawiedliwość gwarantuje nam wytrwanie w zmaganiach o sprawiedliwość na ziemi.

3. Mówiąc o królowaniu Boga, o obłokach i ciemnościach wokół Niego, Psalmista powie: „Prawo i sprawiedliwość podstawą Jego tronu” (Ps 97 [96], 2). Te oryginalne, biblijne słowa – „prawo i sprawiedliwość” – powinniśmy wymawiać z najwyższym szacunkiem i odpowiedzialnością. A jeżeli przyjmujemy je jako program działania, powinniśmy pamiętać, że mają swoje źródło w naszym Stwórcy i Panu, i że w sposób szczególny zobowiązują tych, którzy do nich nawiązują w działalności publicznej, troszcząc się o dobro wspólne.

4. Dla nas, ludzi wierzących, uczestniczenie w dyskusjach, w decyzjach, które zostają prawnie sformułowane, to jedno z zadań. Trzeba, byśmy z niego wywiązali się dobrze. Już to zadanie jest trudne. Należy jednak wyraźnie przypomnieć, że Chrystus oczekuje od nas nie tylko samych słów, choćby najpiękniejszych i najtrafniejszych. On czeka na świadectwo naszego życia.

Skoro opowiedzieliśmy się za programem, który stoi na straży prawa i sprawiedliwości, trzeba osobistym świadectwem życia ukazywać jego piękno i moc. Żyjemy w czasach szczególnego zapotrzebowania na świadków sprawiedliwości. Po ludzku biorąc nie jest to łatwe, zważywszy na układy, w jakich żyjemy. Jednak w oparciu o pomoc Boga jest możliwe do wykonania. Dlatego trzeba szukać oparcia w Nim.

Św. Paweł pisze o małżeństwie i rodzinie. Mówi o możliwościach wprowadzenia w układy rodzinne takich postaw, które stają się znakiem prymatu ducha nad ciałem. To wezwanie skierowane do Koryntian, żyjących w środowisku o dość niskim poziomie etycznym, miało swoją wymowę. Było znakiem wielkości człowieka, który w oparciu o łaskę Boga jest w stanie objawić wolność ducha – wolność od determinacji dyktowanej przez ciało.W naszym narodzie troska o rodzinę winna zajmować centralne miejsce, bo zdrowa i liczna rodzina zadecyduje o naszej przyszłości. Kościół w Polsce przeżywa ten rok pod hasłem „Otoczmy troską życie”. W tak sformułowanym haśle zawiera się także troska o dobro rodziny, która jest podstawowym środowiskiem życia człowieka.Przybyliśmy do ołtarza, by słuchać, co Duch ma nam do powiedzenia. Trzeba usłyszeć to wołanie o otoczenie troską życia wraz z jego najważniejszym środowiskiem. Wymaga to zarówno ciągłej aktualizacji praw, jak i większej troski o sprawiedliwość okazaną rodzinie!

5. Odczytany fragment Ewangelii według św. Marka odsłania z jednej strony demoniczną potęgę zła, a z drugiej zwycięską moc Jezusa. Dla nas, ludzi wierzących, jest to prawda o zasadniczym znaczeniu. W zmaganiach z różnymi formami zła napotykamy bowiem na opór, jakże często zupełnie niezrozumiały, którego ludzkimi siłami nie można przełamać. Jezus nam przypomina, że w oparciu wyłącznie o ludzkie wysiłki nie jest możliwe zwycięstwo dobra w naszym świecie. Do tego jest potrzebna interwencja Boga! Dziś, gdy zło jest zorganizowane lepiej niż w innych czasach, konieczność dostrzeżenia jego demonicznego wymiaru jest bardziej oczywista. Nie da się myśleć o jutrze naszej Ojczyzny i Europy jedynie od strony organizowania dobra. Należy mieć na uwadze również siły zła, które przeszkadzają w podejmowaniu wielu dobrych dzieł. Trzeba znać te siły i mieć świadomość, że zmierzenie się z nimi jest możliwe jedynie wówczas, gdy mamy pewność, że po naszej stronie stoi Bóg. To jest ważne słowo Ducha Świętego skierowane do nas w dniu dzisiejszym. Powinien je usłyszeć nie tylko każdy chrześcijanin, ale powinno ono dotrzeć również do wszystkich środowisk, dla których prawo i sprawiedliwość jest fundamentem życia społecznego.

6. Powtórzmy słowa Psalmisty: „Prawo i sprawiedliwość podstawą tronu Bożego”. Niech ta prawda towarzyszy nam na co dzień w naszych zmaganiach o to, by również życie w naszym świecie i w naszej Ojczyźnie wspierało na się fundamencie Bożego prawa i Bożej sprawiedliwości.

1. Stoimy przed ołtarzem i prosimy Boga o błogosławieństwo dla Ojczyzny i naszej pracy dla jej dobra. Zgromadziliśmy się pod hasłem, które budziło i budzi w sercach ludzi prawych szacunek i wielkie nadzieje. Tym hasłem są słowa: „Prawo i Sprawiedliwość”. Wiemy, jak bardzo naszej Ojczyźnie potrzeba tych dwu wielkich wartości.

W pierwszym mszalnym czytaniu Bóg kieruje do nas słowa troski o szacunek dla Jego prawa i dla ludzi, przez których to prawo przekazuje. Ma na uwadze Mojżesza z dekalogiem i Nowego Mojżesza, czyli Chrystusa, z prawem Dobrej Nowiny. Jako ludzie wierzący wiemy, jak trudno jest w naszej rzeczywistości harmonizować prawa stanowione w Ojczyźnie z prawem Boga. Jak trudno jest ludzkie prawa, mozolnie wypracowywane przez gremia ustawodawcze, zamienić na dobrą nowinę dla wszystkich obywateli i na znak mądrych praw dla całego świata. Żyjemy bowiem w takich czasach, w których nie da się ustanawiać praw na polskiej ziemi tak, aby o nich nie mówiono niemal we wszystkich zakątkach świata.

Pozostało 85% artykułu
Kościół
KEP: Edukacja zdrowotna? "Nie można akceptować deprawujących zapisów"
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kościół
Kapelan Solidarności wyrzucony z kapłaństwa. Był oskarżony o pedofilię
Kościół
Polski biskup rezygnuje z urzędu. Prosi o modlitwę w intencji wyboru następcy
Kościół
Podcast. Grzech w parafii na Podkarpaciu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
"Rzecz w tym"
Ofiara, sprawca, hierarchowie. Czy biskupi przemyscy dopuścili się zaniedbań w sprawie pedofilii?