Kto zwróci pieniądze za odwołany lot

W wyniku odwołanych lotów pasażerowie maja problem z uzyskaniem zwrotu pieniędzy. Ci, którzy dokonali rezerwacji na stronie linii lotniczej, przynajmniej wiedzą, z kim należy się kontaktować. Inaczej przedstawia się sytuacja konsumentów, którzy dokonali rezerwacji na stronie pośrednika lub w biurze agenta turystycznego.

Aktualizacja: 19.06.2020 17:01 Publikacja: 19.06.2020 10:18

Kto zwróci pieniądze za odwołany lot

Foto: Adobe Stock

Europejskie Centrum Konsumenckie otrzymuje zgłoszenia od osób, które zarezerwowały bilety lotnicze u pośrednika. Niedoszli pasażerowie są często odsyłani z punktu A do B i z powrotem.

Obecnie w obliczu anulacji wielu lotów pasażerowie nie wiedzą, do kogo zwrócić się po zwrot. Z relacji konsumentów wynika, że:

- Po zgłoszeniu chęci otrzymania zwrotu od linii lotniczej, są proszeni o podanie adresu e-mail użytego w czasie dokonywania rezerwacji, pośrednicy jednak, nie chcą go udostępnić klientom.

- Niektórzy pośrednicy proponują wyłącznie voucher.

- Niektórzy pośrednicy żądają opłaty za kontakt z przewoźnikiem.

- Próbując uzyskać zwrot wpadają w „błędne koło" – linie lotnicze odsyłają klientów do pośrednika, a pośrednik do linii lotniczej.

Czytaj także: Wszystko o wakacjach samochodem za granicą w dobie pandemii

Zgodnie z unijnym Rozporządzaniem 261/2004 w przypadku odwołania lotu pasażerowie powinni otrzymać zwrot od linii lotniczej. Sytuacja komplikuje się, gdy zamieszany jest w nią pośrednik. Praktyka pokazuje, że zwroty najczęściej wykonywane są to samą metodą, jaką nastąpiła płatność. Linia lotnicza na kartę pośrednika, ten natomiast na konto klienta.

Europejskie Centrum Konsumenckie proponuje kontakt z dwoma podmiotami jednocześnie. Jeżeli po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej z pośrednikiem i linią, pasażerowie nie otrzymają zwrotu, skargę na zagranicznego przewoźnika można złożyć do Europejskiego centrum Konsumenckiego.

ECK Polska należy do sieci ECC, która od 15 lat pomaga konsumentom w sporach transgranicznych w sposób bezpłatny i pozasądowy.

Europejskie Centrum Konsumenckie otrzymuje zgłoszenia od osób, które zarezerwowały bilety lotnicze u pośrednika. Niedoszli pasażerowie są często odsyłani z punktu A do B i z powrotem.

Obecnie w obliczu anulacji wielu lotów pasażerowie nie wiedzą, do kogo zwrócić się po zwrot. Z relacji konsumentów wynika, że:

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego