Wyniki monitoringu wykazały, że nadawcy podjęli stosowne działania w celu spełnienia wymagań rozporządzenia KRRiT z 30 czerwca 2011 r., w sprawie sposobu prowadzenia w programach radiowych i telewizyjnych działalności reklamowej i telesprzedaży.
Zgodnie z rozporządzeniem poziom głośności reklamy i telesprzedaży, emitowanych w trakcie audycji lub bezpośrednio po niej nie może przekroczyć poziomu głośności tej audycji. Przy czym Europejska Unia Nadawców (EBU) rekomenduje normalizację głośności na poziomie -23 LUFS. LUFS (Loudness Unit Full Scale) to jednostka głośności wyrażona w LU zaś 0 LU = -23 LUFS.
Podczas kontroli Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji objęła monitoringiem 24 nadawców naziemnych i 26 nadawców satelitarnych. Pomiary głośności bloków reklamowych u nadawców naziemnych wykazały, że w 40 proc. z nich nie został przekroczony poziom głośności poprzedzających audycji, w 48 proc. reklam przekroczenie nastąpiło poniżej wartości 2 LU. Natomiast przekroczenie głośności powyżej 2 LU nastąpiło w 12 proc. bloków reklamowych. W blokach reklamowych nadawców satelitarnych 32 proc. spełniło wymagania rozporządzenia, w 62 proc. doszło do przekroczenia głośności poniżej wartości 2 LU, tylko w 6 proc. wartość przekroczenia głośności wynosiła powyżej 2 LU.
- Analiza wyników monitoringu z 2014 roku, w porównaniu z monitoringami z lat wcześniejszych, wskazuje na istotną poprawę sytuacji. Znajduje to swoje odbicie m.in. w spadającej w 2014 r. liczbie skarg - zaznaczyła Rada.
Należy przy tym podkreślić, iż 18 grudnia 2012 r. KRRiT dokonała zmian w rozporządzeniu z 2011 r., które polegały na dostosowaniu polskich przepisów do odpowiednich zaleceń Europejskiej Unii Nadawców i Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego. Zdaniem Rady, konieczne jest jednak wdrożenie przez wszystkich nadawców rekomendacji EBU, która normalizuje głośność wszystkich elementów programu, czyli zarówno audycji, jak i przekazów handlowych na poziomie -23 LUFS.