Reklama
Rozwiń
Reklama

Reklama Polkomtela z misiem zgodna z etyką

Choć niektórym konsumentom nie spodobał się miś z reklamy Polkomtela, który pierdzi ogniem i używa wulgaryzmów, to jednak Komisja Etyki Reklamy nie dopatrzyła się naruszenia norm etycznych.

Aktualizacja: 21.08.2015 13:17 Publikacja: 21.08.2015 12:43

Reklama Polkomtela z misiem zgodna z etyką

Foto: www.sxc.hu

Skład orzekający KER rozpatrywał trzy skargi, których przedmiotem była reklama telewizyjna usług telekomunikacyjnych firmy Polkomtel (sygn. K/53/15/01-03).

Konsumenci uznali, iż pojawiająca się od około pół roku, przez całą dobę, na różnych kanałach reklama, przedstawiająca pluszowego misia wskakującego do słoika, gdzie głos mówi "za darmo możesz włożyć tylko w plush" jest niesmaczna.

- Spoty prezentujące misia pierdzącego ogniem na choinkę, misia, którego drapie w kroczu nastolatka, czy misia mówiącego dwuznaczne, wulgarne słowa deprawują dzieci i młodzież - podnieśli skarżący.

- Miś włażący do słoika i komentator, który sugeruje, że można włożyć bez zobowiązań - to prymitywne zachowania seksualne, które promuje ta reklama - dodali.

Polkomtel nie bronił się

Reklamodawca, firma Polkomtel nie uczestniczyła w posiedzeniu oraz nie złożyła pisemnej odpowiedzi na skargi.

Reklama
Reklama

Arbiter-referent, który poparł skargi, wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z art. 2 ust. 1 oraz Kodeksu Etyki Reklamy, z uwagi na to, że nie była ona prowadzona zgodnie z dobrymi obyczajami, a także za sprzeczną z art. 25 KER, zgodnie z którym spoty skierowane do dzieci lub młodzieży muszą uwzględniać stopień ich rozwoju oraz nie mogą zagrażać ich fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi.

Powyższą zasadę stosuje się odpowiednio również do reklam, które nie są bezpośrednio skierowane do dzieci, jednak to one są ich odbiorcami ze względu na formę oraz miejsce i sposób prezentowania. Dotyczy to w szczególności reklam emitowanych w telewizji w sąsiedztwie audycji dla dzieci, wyświetlanych w kinach przed seansami filmów oraz reklam zewnętrznych.

W zgodzie z etyką

Zespół orzekający nie oceniał całej kampanii reklamowej, ale konkretny przekaz reklamowy, na który złożono skargi.

Nie dopatrzył się jednak w przedmiotowej reklamie naruszenia norm kodeksu zarzucanych przez konsumentów (nr uchwały ZO 101/15 z 23 lipca 2015 r.).

Uznał, że reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami.

W ocenie składu orzekającego prezentowany spot nie zagraża fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi dzieci i młodzieży.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama