Reklama
Rozwiń
Reklama

UOKiK sprawdzi e-sprzedawców

Czy internetowi sprzedawcy stosują się do przepisów ustawy o prawach konsumenta? W 2016 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie sprawdzał, jak przestrzegane są prawa klientów.

Publikacja: 23.12.2015 10:30

UOKiK sprawdzi e-sprzedawców

Foto: 123RF

25 grudnia mija rok od wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta i zmian w kodeksie cywilnym. Zmieniły się zasady zakupów przez Internet, od akwizytora, a także składania reklamacji. Stale monitorujemy płynące od konsumentów sygnały dotyczące naruszania ich praw. W 2016 r. Urząd planuje przeprowadzić kompleksowe kontrole, które wykażą jak przedsiębiorcy dostosowali się do nowych przepisów. Dwie pierwsze decyzje dotyczące naruszania ustawy o prawach konsumenta zostały niedawno wydane. Dotyczą one przedsiębiorców: xstritfashion.pl oraz Arkon-Trading sprzedającego pod nazwą galeria-zakupow.

Obaj przedsiębiorcy naruszyli obowiązki informacyjne wynikające z ustawy o prawach konsumenta. Przykładowo nie informowali o procedurze rozpatrywania reklamacji, czy wzorze formularza odstąpienia od umowy.

Ponadto, Xstritfashion nie przyznawał konsumentom prawa zwrotu towaru przecenionego, a na pozostałe – określał termin 10-dniowy, zamiast 14-dniowego, który wynika z ustawy o prawach konsumenta. Ponadto, zastrzegał, że koszt przesyłki nie podlega zwrotowi. Przypominamy, że przepisy nie uzależniają możliwości odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży od tego, czy rzecz była przeceniona czy też sprzedawana w regularnej cenie. W przypadku odstąpienia od zawartej umowy, sprzedawca musi zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.

Arkon-Trading zastrzegał również, że konsument odstępując od umowy wraz z towarem musi nadać oświadczenie o tym, że rezygnuje z zakupów. Zgodnie z prawem, nie jest konieczne wysłanie oświadczenia wraz z produktem. Można to zrobić niezależnie.

Arkon-Trading oraz Xstritfashion zaprzestali stosowania niektórych kwestionowanych przez Urząd postanowień i zobowiązali się do zmiany pozostałych. Wszystkim przedsiębiorcom przypominamy, że w 2016 roku Prezes UOKiK rozpoczyna kompleksowe kontrole, które wykażą, jak przedsiębiorcy dostosowali się do przepisów ustawy o prawach konsumenta.

Reklama
Reklama

Więcej informacji o prawach konsumentów i obowiązkach przedsiębiorców można znaleźć na stronie www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl oraz w bezpłatnych publikacjach wydanych przez Urząd. Wszystkim konsumentom przypominamy, że do końca grudnia można skorzystać z bezpłatnych porad w trakcie zakupów. Prawnicy Federacji Konsumentów (FK) pełnią dyżury w wybranych supermarketach w 11 miastach (w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Poznaniu, Radomiu, Rzeszowie, Sosnowcu, Warszawie i Wrocławiu). Szukaj specjalnie oznaczonych stanowisk w weekendy i w wybrane dni tygodnia. FK udziela również porad na swoim profilu na Facebooku. Internauci mogą skorzystać również z szybkich porad udzielanych przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i Fundację Konsumentów. Wystarczy wypełnić formularz dostępny na stronach internetowych partnerów.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Prawo karne
Zapadł wyrok w sprawie afery SKOK Wołomin. 14 lat więzienia za wypranie blisko 350 mln zł
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Ubezpieczenia i odszkodowania
Sąd Najwyższy: to, że kierowca zapłaci za wypadek, nie zwalnia ubezpieczyciela
Prawo karne
Radosław Baszuk: Jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich aresztowań, ale to nie przypadek Ziobry
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama