Konsumenci wkrótce będą mogli pozbyć się obaw o dokonywanie zakupów w zagranicznych e-sklepach. Dziś barierą dla niektórych są trudności, jakie mogą się pojawić w razie odstąpienia od umowy czy reklamacji towaru. Okazuje się, że aż 71 proc. konsumentów w Unii Europejskiej obawia się bardziej sporu z zagranicznym przedsiębiorcą niż z krajowym.
Od 15 lutego 2016 r. ma ruszyć internetowa platforma ODR (Online Dispute Resolution). Chodzi o unijny serwis internetowy, który ma pomóc konsumentom zdobyć odpowiednie informacje, gdy wejdą w spór z przedsiębiorcą z innego państwa Unii Europejskiej. Za pośrednictwem takiej platformy złożą skargę czy dowiedzą się, gdzie się zgłosić w razie zaistnienia sporu.
Olga Szewczyk, ekspert z Rzetelnyregulamin.pl, mówi, że platforma ODR będzie udostępniać elektroniczny formularz skargi. Oprócz tego ODR poinformuje strony, przeciwko którym wniesiono skargę, a także wskaże właściwy podmiot ADR (jednostki powołane do pozasądowego rozstrzygania sporów), któremu zostanie ona przekazana.
– Co więcej, platforma nieodpłatnie udostępni elektroniczne narzędzia rozpatrywania spraw, które umożliwiają stronom i podmiotowi ADR prowadzenie postępowań w internetowym rozstrzyganiu sporu za pośrednictwem platformy – dodaje Olga Szewczyk.
Rozporządzenie w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich, które przewiduje utworzenie takiej platformy ODR, obowiązuje w Unii Europejskiej od 9 stycznia 2016 r.