Skargi na platformę Temu. UOKiK przyznaje, że mogą być słuszne

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływają skargi na chińską platformę zakupową Temu. UOKiK sprawdza, czy doszło do naruszeń dyrektywy Omnibus.

Publikacja: 15.02.2024 10:32

Skargi na platformę Temu. UOKiK przyznaje, że mogą być słuszne

Foto: Adobe Stock

Jak podaje portal Wirtualnemedia.pl, jedna ze skarg pochodzi od przedsiębiorcy. Chodzi o niestosowanie przez Chińczyków odpowiednich oznaczeń zarówno na swojej stronie internetowej, jak i w komunikacji marketingowej. 

Chińska platforma Temu też musi przestrzegać Omnibusa 

Oznaczenia te stały się obowiązkowe w Polsce w stycznia 2023 roku. Wprowadziła je unijna dyrektywa Omnibus. Ich celem jest  eliminacja fałszywych obniżek, w których przedsiębiorcy tuż przed „promocją” sztucznie zawyżają cenę, aby zaprezentować „atrakcyjność” oferty (najczęściej przy okazji kampanii typu „Black Friday”).

Czytaj więcej

Jak obliczać i prezentować obniżki cen? Są wyjaśnienia Prezesa UOKiK

Zgodnie z ustawą o cenach, która wprowadziła nowe regulacje na polskie podwórko, przedsiębiorca organizujący wyprzedaż (niezależnie od tego czy w w sklepie stacjonarnym, czy internetowym), musi podawać, jaka była najniższa cena przecenionego produktu lub usługi w okresie 30 dni przed aktualną obniżką. Obowiązek ten dotyczy także pośredników tj.   platform handlowych i porównywarek cenowych. Natomiast oferty e-commerce odpłatnie wyróżnione na stronie, muszą być stosownie oznaczone informacją, że są promowane.  

Informowanie o cenach dotyczy też przedsiębiorców mających siedzibę poza UE, którzy kierują swoją sprzedaż do konsumentów w Polsce.

Praktyki spółki Temu budzą wątpliwości

 UOKiK potwierdził Wirtualnemediom, że „ma wątpliwości co do prawidłowości praktyki spółki Temu”.

„Jesteśmy w trakcie analizy sygnałów które do nas trafiły. Cztery pochodzą od konsumentów, jeden od przedsiębiorcy. Trzy z nich dotyczą naruszenia dyrektywy Omnibus” – poinformowała Kamila Guzowska z departamentu komunikacji UOKiK.

Urząd otrzymuje też skargi konsumenckie na Temu w sprawie innych naruszeń, m.in. wprowadzanie w błąd odnośnie jakości i dostępności produktów, kwestii sprzedaży artykułów nie spełniających norm, jak również prezentowanie w reklamach na portalu Facebook innych cen niż obowiązujące na stronie. 

Jak informowała „Rzeczpospolita”, chińska platforma dość nagle i nieoczekiwanie stała się jednym z najsilniejszych graczy w polskim handlu internetowym. Według danych z badania Gemius Mediapanel, w styczniu 2024 r. Grupa Whaleco (czyli właściciel aplikacji Temu i temu.com) miała w Polsce liczbę 14,9 mln realnych użytkowników. Dla porównania Grupa Allegro (aplikacja Allegro i Allegro.pl) miała wynik na poziomie 20,1 mln.

Czytaj więcej

Chińskie serwisy omijają polskie prawo. Temu jest już tuż za plecami Allegro

Jak podaje portal Wirtualnemedia.pl, jedna ze skarg pochodzi od przedsiębiorcy. Chodzi o niestosowanie przez Chińczyków odpowiednich oznaczeń zarówno na swojej stronie internetowej, jak i w komunikacji marketingowej. 

Chińska platforma Temu też musi przestrzegać Omnibusa 

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP