Reklama

Pudełko nie jest niezbędne do złożenia reklamacji

Sprzedawca nie może uzależnić przyjęcia reklamacji towaru od konieczności dostarczenia oryginalnego opakowania.

Publikacja: 24.05.2013 15:01

Konsument musi powiadomić sprzedawcę o stwierdzeniu niezgodności towaru z umową w ciągu dwóch miesię

Konsument musi powiadomić sprzedawcę o stwierdzeniu niezgodności towaru z umową w ciągu dwóch miesięcy od zauważenia wady. W przeciwnym razie traci uprawnienia przewidziane w ustawie konsumenckiej

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

Student medycyny zakupił w sklepie zestaw komputerowy, na który została udzielona przez sprzedawcę gwarancja. Po krótkim czasie zestaw uległ uszkodzeniu. Przy reklamacji towaru sprzedawca zażądał oryginalnego pudełka. Czy przedsiębiorca może uzależnić przyjedzie towaru od dostarczenia takiego opakowania?

Jeżeli konsument reklamuje towar z z tytułu tak zwanej niezgodności z umową, na podstawie ustawy z 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego, sprzedawca nie może żądać takiego opakowania.

Przepisy wymienionej ustawy nie nakładają na konsumenta obowiązku dostarczenia oryginalnego opakowania. W przypadku reklamacji z tytułu gwarancji sprzedawca/gwarant może żądać takiego opakowania tylko wtedy, gdy zostało to określone w karcie gwarancyjnej.

Nawet wtedy jednak konsument mógłby wskazać, ze taki zapis w gwarancji może być niedozwolona klauzulą umowną, co jednak ocenić obiektywnie może tylko sąd powszechny.

Zgodnie z artykułem 385 3 pkt 21 kodeksu cywilnego w razie wątpliwości uważa się, że „niedozwolonymi postanowieniami umownymi są te, które w szczególności uzależniają odpowiedzialność kontrahenta od spełnienia przez konsumenta nadmiernie uciążliwych formalności".

Reklama
Reklama

Postanowienie dotyczące konieczności dostarczenia pudełka nie wiąże, co należy wskazać w piśmie reklamacyjnym, lub w odpowiedzi na odmowę sprzedawcy.

Student medycyny zakupił w sklepie zestaw komputerowy, na który została udzielona przez sprzedawcę gwarancja. Po krótkim czasie zestaw uległ uszkodzeniu. Przy reklamacji towaru sprzedawca zażądał oryginalnego pudełka. Czy przedsiębiorca może uzależnić przyjedzie towaru od dostarczenia takiego opakowania?

Jeżeli konsument reklamuje towar z z tytułu tak zwanej niezgodności z umową, na podstawie ustawy z 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego, sprzedawca nie może żądać takiego opakowania.

Reklama
Sądy i trybunały
Czy Trybunał Konstytucyjny będzie sam publikował swoje wyroki? Próba odblokowania TK
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Konsumenci
Zawieszenie obowiązku spłaty rat z mocy prawa nie zawsze korzystne dla konsumenta
Prawo karne
Afera KPO. Prokuratura Europejska przejmie postępowanie w sprawie nieprawidłowości
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama