Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadał skargi konsumentów na niechciane telefony od operatora telekomunikacyjnego Netia. Po przeanalizowaniu treści rozmów sprzedażowych UOKiK stwierdził, że konsultanci Netii dzwonili do ludzi z propozycją zawarcia umowy, mimo że Netia nie miała zgód abonentów na kontakt w celach marketingu bezpośredniego. Takie działanie jest niezgodne z prawem telekomunikacyjnym.
– Netia kupiła gotowe bazy z numerami telefonów, ale to nie zwalnia jej z odpowiedzialności. W toku naszych działań okazało się, że zgody na kontakt w celach marketingu bezpośredniego nie zostały prawidłowo udzielone. Operator próbował je również pozyskać podczas rozmowy telefonicznej, co jest niezgodne z przepisami - powiedział Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Netia uniknęła kary finansowej, ponieważ zobowiązała się do zmiany zasad współpracy z partnerami. Jeżeli operator będzie korzystał w przyszłości z gotowych baz, to zobowiąże partnerów do tego, żeby pozyskiwali zgody zgodnie z prawem i będzie to weryfikował. Ponadto Netia określi warunki prawidłowo udzielonej zgody, tak aby konsument wiedział kto i w jakim celu do niego może zadzwonić.
UOKiK zobowiązał Netię, by zaproponowała konsumentom rekompensaty za naruszenie ich praw. Dotyczą one wszystkich osób, do których firma wykonywała telefony, nawet jeżeli nie zdecydowali się korzystać z usług tego operatora.
1. Osoby, które zawarły umowę z Netią i ją kontynuują otrzymają do wyboru jedną z opcji: