Reklama

Netia ma zrekompensować konsumentom niechciane telefony

Netia dzwoniła do konsumentów z ofertą zawarcia umowy, choć nie miała na to ich zgody. Konsumenci mogą teraz liczyć na rekompensaty. O tym, kto i jak może je dostać, mówi decyzja prezesa UOKiK.

Aktualizacja: 02.07.2019 10:53 Publikacja: 02.07.2019 09:53

Netia ma zrekompensować konsumentom niechciane telefony

Foto: Adobe Stock

dgk

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadał skargi konsumentów na niechciane telefony od operatora telekomunikacyjnego Netia. Po przeanalizowaniu treści rozmów sprzedażowych UOKiK stwierdził, że konsultanci Netii dzwonili do ludzi z propozycją zawarcia umowy, mimo że Netia nie miała zgód abonentów na kontakt w celach marketingu bezpośredniego. Takie działanie jest niezgodne z prawem telekomunikacyjnym.

– Netia kupiła gotowe bazy z numerami telefonów, ale to nie zwalnia jej z odpowiedzialności. W toku naszych działań okazało się, że zgody na kontakt w celach marketingu bezpośredniego nie zostały prawidłowo udzielone. Operator próbował je również pozyskać podczas rozmowy telefonicznej, co jest niezgodne z przepisami - powiedział Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Netia uniknęła kary finansowej, ponieważ zobowiązała się do zmiany zasad współpracy z partnerami. Jeżeli operator będzie korzystał w przyszłości z gotowych baz, to zobowiąże partnerów do tego, żeby pozyskiwali zgody zgodnie z prawem i będzie to weryfikował. Ponadto Netia określi warunki prawidłowo udzielonej zgody, tak aby konsument wiedział kto i w jakim celu do niego może zadzwonić.

UOKiK zobowiązał Netię, by zaproponowała konsumentom rekompensaty za naruszenie ich praw. Dotyczą one wszystkich osób, do których firma wykonywała telefony, nawet jeżeli nie zdecydowali się korzystać z usług tego operatora.

1. Osoby, które zawarły umowę z Netią i ją kontynuują otrzymają do wyboru jedną z opcji:

Reklama
Reklama

a. 120 zł nadpłaty na swoim koncie abonenckim, albo

b. wypowiedzenie umowy bez konsekwencji finansowych, albo

c. zawarcie z Netią kolejnej umowy, w ramach której przez kilka miesięcy będą płacić mniejsze rachunki, albo

d. dostęp do programu antywirusowego na rok, albo

e. dostęp do kanału filmowego na 6 miesięcy.

2. Osoby, które nie zawarły umowy z Netią lub ją wypowiedziały będą mogły wybrać jedną z kilku opcji: zawrzeć nową umowę na preferencyjnych warunkach z np. niższym abonamentem lub mniejszą opłatą za aktywację usługi i sprzęt, albo dostęp do programu antywirusowego na rok lub kanału filmowego na 6 miesięcy.

Reklama
Reklama

Czas na skorzystanie z rekompensaty to trzy miesiące od pojawienia się informacji na stronie internetowej Netii.

Szczegóły rekompensaty dla poszczególnych grup klientów są opisane w decyzji UOKiK. Netia opublikuje ją na swojej stronie internetowej, pojawią się też ogłoszenia w prasie.

To już kolejna decyzja prezesa UOKiK dotycząca naruszenia art. 172 prawa telekomunikacyjnego. Pod koniec 2018 r. prezes UOKiK stwierdził, że spółka ACS Medica ze Śremu dzwoniła do konsumentów bez ich zgody, a w marcu 2019 r. zakwestionował taką praktykę u spółki Smak i Zdrowie (dawniej Philipiak Polska).

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama