Reklama

Producent Milki ukarany ponad 1,4 mld zł grzywny przez Unię Europejską

Utrudnianie handlu własnymi produktami w celu utrzymania wysokich cen nie spodobało się Komisji Europejskiej. Mondelēz ukarano 337,5 mln euro grzywny.

Publikacja: 23.05.2024 14:49

Komisja Europejska ukarała producenta Milki i Oreo

Komisja Europejska ukarała producenta Milki i Oreo

Foto: Bloomberg

W 2019 roku Komisja Europejska rozpoczęła badanie sprawy praktyk koncernu Mondelēz International, który był podejrzewany o utrudnianie handlu własnymi produktami tak, by utrzymać w poszczególnych państwach członkowskich UE wysokie ceny. W 2021 roku wszczęto formalne postępowanie wyjaśniające, które ustaliło ostatecznie, że Mondelēz International nadużywał swojej pozycji dominującej na niektórych krajowych rynkach sprzedaży batonów czekoladowych.

Czytaj więcej

Milka i Oreo znikają ze sklepowych półek. „Niedopuszczalne podwyżki cen”

Manipulowanie cenami artykułów spożywczych

– Sprawa dotyczy cen artykułów spożywczych. To jest kluczowa sprawa dla obywateli UE, zwłaszcza w czasach bardzo wysokiej inflacji, kiedy wielu z nich znajduje się w kryzysie kosztów życia – powiedziała na konferencji prasowej Margethe Vestager, wiceprzewodnicząca KE.

Mondelēz ograniczało celowo handel transgraniczny, między innymi poprzez zaprzestanie dostaw swoich produktów do Holandii, by nie można było ich importować z Królestwa Niderlandów do Belgii, w której Mondelēz dyktowało wyższe ceny tych produktów.

Reklama
Reklama

– Komisja stwierdziła, że nielegalne praktyki Mondelēz uniemożliwiają sprzedawcom detalicznym swobodne pozyskiwanie produktów w państwach członkowskich po niższych cenach – mówiła Vestager.

Za stosowanie nielegalnych praktyk Mondelēz będzie musiało zapłacić grzywnę. Komisja Europejska nałożyła na nań 337,5 mln euro kary (ok. 1,439 mld złotych). Na pewno jest ona dotkliwa, ale biorąc pod uwagę, że koncern jako całość miał w 2023 roku ponad 4,3 mld euro zysku, nie powinna odbić się znacząco na wynikach finansowych. 

Czytaj więcej

Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”

Nielegalne praktyki trwały co najmniej od 2006 roku

Rzecznik koncernu poinformował, że kara dotyczy „odosobnionych incydentów” oraz, że praktyki te zostały naprawione „na długo przed dochodzeniem”.

– Ta kwestia historyczna nie odzwierciedla tego, kim jesteśmy i silnej kultury zgodności, do której dążymy. Dlatego będziemy w dalszym ciągu kłaść nacisk na naszą ogólną kulturę zgodności i wzmocniliśmy nasz obowiązkowy program, aby odzwierciedlić zdobyte doświadczenia – stwierdził, cytowany przez CNN, rzecznik Mondelēz.

Czytaj więcej

Właściciel Milki pozywa holenderską firmę. W tle problem przymusowej pracy dzieci
Reklama
Reklama

Ustalenia Komisji Europejskiej dowodzą, że nielegalne praktyki sięgają 2006 roku i obejmują przykładowo dostawy dla niemieckiego hurtownika, co uniemożliwiło mu odsprzedaż czekolad do Austrii, Belgii, Bułgarii i Rumunii, w których to krajach ceny produktów Mondelēz były wyższe niż Niemczech. Koncern wymagał też od swoich dystrybutorów, by stosowali wyższe ceny w eksporcie niż w sprzedaży krajowej. Ostatnie nielegalne działania stwierdzono, jak wynika z komunikatu prasowego KE, między 2015 a 2019 rokiem. Przez te wszystkie lata Mondelēz ograniczał handel swoimi wyrobami czekoladowymi, ciastkami i kawami tak, by móc dyktować wyższe ceny na poszczególnych rynkach krajowych UE. 

Koncern najwyraźniej jest pogodzony z karą – już w 2023 roku dokonał odpowiednich rozliczeń i przygotowań na pokrycie grzywny. Nie musi już więc robić odpisów na jej sfinansowanie.

W Polsce Mondelēz International znany jest najlepiej z czekolad Milka czy Toblerone oraz kaw Jacobs. Ma też w swoim portfolio polską markę wafelków – Prince Polo.

Handel
Wielka zmiana dla browarów. Zatrzymają swoje systemy kaucyjne
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Handel
Kandydat do przejęcia sklepów Carrefoura? Przynosi ogromne straty
Handel
Polacy zaciskają pasa przed Świętami. Te produkty znikną z koszyków jako pierwsze
Handel
Rynek luksusowy globalnie traci, ale w Polsce jest wyjątkowo dobrze
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Patronat Rzeczpospolitej
Żywność: współpraca, regulacje i inwestycje
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama