Sprzedaż sprzętu elektronicznego mocno spada

Mimo wzrostu cen sprzedaż spadła w niektórych miesiącach nawet dwucyfrowo. Trzyma się tylko małe AGD i sprzęt fotograficzny.

Publikacja: 21.12.2023 03:00

Sprzedaz elektroniki hamuje

Sprzedaz elektroniki hamuje

Foto: Adobe Stock

W ciągu roku do końca października sprzedaż sprzętu elektronicznego spadła niemal 3 proc. w ujęciu r./r. Do tego wartościowo, co – uwzględniając wysoki wzrost cen – pokazuje, że ilościowo spadki przekraczają znacznie 10 proc.

Najmocniej, bo o 9,8 proc., kurczy się sprzedaż tzw. elektroniki konsumenckiej, na którą składa się choćby wynik telewizorów, sprzętu audio czy akcesoriów. 8,4 proc. niższa jest z kolei sprzedaż komputerów, a 3 proc. – dużego sprzętu AGD, co w ostatnim wypadku jest efektem korekty doskonałych wyników sprzed roku.

Czytaj więcej

Sprzedaż elektroniki nurkuje już pół roku. Które kategorie tracą najmocniej?

Sytuację może nieco odmienić wynik sezonu świątecznego. – Okres ten wyróżnia się wzmożonym zainteresowaniem i bezpośrednio przekłada na wyższą sprzedaż produktów elektroniki konsumenckiej – mówi Klara Ufnalewska, rzecznik MediaMarktSaturn Polska.

– W kontekście prezentów ogromnym zainteresowaniem w sklepach stacjonarnych i kanale online cieszą się smartwatche, słuchawki czy aparaty natychmiastowe. Także konsole oraz wszelkie akcesoria i gadżety elektroniczne – dodaje.

Gorsza koniunktura nie dotyka wszystkich w takim samym stopniu, lider rynku jest z wyników zadowolony. – Obserwowaliśmy wzrosty w zasadzie we wszystkich kategoriach produktowych, które tradycyjnie notują dobre wyniki sprzedażowe w ostatnim kwartale. Zarówno nasze listopadowe akcje wokół Black Weeks oraz Black Friday, jak i świąteczne promocje, dodatkowo stymulowały sprzedaż segmentu RTV i AGD, laptopów, komputerów, smartfonów i tabletów – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert.

Czytaj więcej

Jest drogo, więc Polacy kupują na raty. Nie tylko elektronikę i meble

– Dodatkowo, świetnie sprzedaje się cały segment gamingowy. To, co warte podkreślenia, to duże zainteresowanie naszą ofertą kreatywnych zabawek, w tym klocków LEGO, których sprzedaż pozwala nam umocnić naszą pozycję na rynku z tego typu asortymentem – dodaje.

– Sytuacja finansowa gospodarstw domowych w naszym kraju nadal jest trudna, ale to kolejne badanie, które pokazuje, że nauczyliśmy się radzić z nią sobie. Tradycja świąt Bożego Narodzenia i związane z nią zwyczaje to nadal dla Polaków podstawowa motywacja, jeśli chodzi o planowanie świąt – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry. – Bardzo pomaga nam w tym internet, który stał się ważnym miejscem zakupu świątecznych upominków – dodaje.

Handel
Bez alkoholu nie ma w Polsce grilla
Handel
Polacy coraz chętniej kupują używane produkty. Które firmy już to zauważyły?
Handel
Rząd Orbana skarży sieć sklepów. Uważa, że został zniesławiony
Handel
W niedzielę, 28 kwietnia, sklepy otwarte. Okazja do zaopatrzenia się na majówkę
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił