Sklepy stoją pod ścianą
Handlowcy przyznają, że spadek liczby promocji jest, ale zdecydowanie należało się tego spodziewać. – Koszty działalności rosną i to w zasadzie w każdym aspekcie, od energii, przez zakupy surowców i towarów, po oczywiście mocno wpływającą na handel podwyżkę płacy minimalnej – mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Mniejsze formaty sklepów także to zjawisko obserwują. – Wzrost kosztów wynagrodzenia minimalnego zdecydowanie nakręca spiralę inflacyjną, bo koszty wynagrodzeń to największa pozycja w budżetach –- mówi Maciej Ptaszyński, prezes Polskiej Izby Handlu. – Do tego mamy nadal niestabilny rynek, nierozwiązaną sprawę napływu żywności z Ukrainy plus rosnące ceny nośników energii. Wszystko to powoduje, że sytuacja jest coraz trudniejsza i nie ma się co dziwić, że promocji może być mniej. Choć są atrakcyjne dla klientów – dodaje.
– W przypadku naszej oferty ceny rosną z tygodnia na tydzień, w tej sytuacji naprawdę nie ma mowy o promocjach, a co najwyżej minimalizowaniu skali podwyżek – przyznaje przedstawiciel jednej z sieci z elektroniką.
W związku z ograniczeniem popytu spadają także ceny materiałów budowlanych, wiec zapał do organizowania promocji w tym sektorze również spadł. – Ceny materiałów budowlano-remontowych w czerwcu 2023 r. były wyższe średnio o 3,6 proc. w stosunku do czerwca ubiegłego roku. Natomiast ceny w czerwcu w stosunku do maja br. spadły o 0,4 proc. – mówi Marzena Mysior-Syczuk, rzecznik Grupy PSB.
Promocje to siła sklepów spożywczych, a zwłaszcza dyskontów. Choć ogólna ich liczba może być mniejsza, to sieci nadal organizują akcje, które przyciągają największą uwagę.
Biedronka niedawno poinformowała, że dla kolejnych kilkudziesięciu produktów znowu wprowadziła obniżki. – Jako pierwsi na rynku obniżyliśmy ceny regularne podstawowych produktów w związku ze spadającą inflacją. Teraz do tej listy dodajemy kilkadziesiąt kolejnych i, co warto podkreślić, są to ceny regularne, a nie ceny promocyjne, do których atrakcyjności zdążyliśmy już przyzwyczaić klientów – mówi Wojciech Kozar, dyrektor handlowy w sieci Biedronka.