Polacy w internecie kupują dużo produktów, ale coraz tańszych

Choć w pierwszym półroczu sprzedaż, jak i liczba transakcji, w sklepach online wzrosła – to zarazem średnia wartość transakcji spadła. Pomimo skoku cen aż o 13 proc.

Publikacja: 14.07.2023 03:00

Polacy w internecie kupują dużo produktów, ale coraz tańszych

Foto: Adobe Stock

Skutki spowolnienia w wydatkach konsumpcyjnych widać również w handlu internetowym, choć sektor – biorąc pod uwagę trudne realia gospodarcze – i tak radzi sobie dobrze. Z danych operatora płatniczego Tpay, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza, wynika, że w pierwszym półroczu współpracujące z nim sklepy zwiększyły sprzedaż o 15 proc. Ogółem liczba transakcji wzrosła 33 proc., za to średnia wartość koszyka zakupowego spadła o 13 proc.

Maj rekordowy

Z danych BaseLinker wynika, że e-handel najlepsze wyniki osiągnął właśnie w maju. Średnia wartość koszyków zakupowych nieznacznie spadła (o 2 proc.), ale jednocześnie liczba zamówień wzrosła o 10 proc. Dobre wyniki sprzedaży w maju to efekt większej aktywności klientów, na co wpływ ma okres komunijny, Dzień Dziecka, a także wiosenne wydatki na wyposażenie domu i ogrodu oraz przygotowania do wakacji.

Porównując także wyniki rok do roku, widać ogólny trend wzrostowy: konsumenci coraz chętniej korzystają z zakupów online, ponieważ proces zakupu jest szybszy, wygodniejszy i przede wszystkim – tańszy.

Czytaj więcej

Młodzi Polacy nie wyobrażają sobie innej formy kupowania

Na ERLI maj także był rekordowy, co znajduje swoje odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży – platforma zanotowała w tym miesiącu wzrost liczby transakcji o ponad 180 proc. r./r. – mówi Katarzyna Kierach, dyrektor marketingu Erli.pl. – Od początku roku do końca czerwca liczba zarejestrowanych klientów wzrosła o ponad 40 proc., przekraczając 2 mln kont. Do niemal 6,5 mln z kolei wzrosła liczba użytkowników, którzy co miesiąc odwiedzają serwis zakupowy – dodaje.

Czerwiec natomiast tradycyjnie już wypada nieco słabiej niż maj, także według BaseLinker. – Duża baza osiągnięta we wcześniejszym miesiącu, a także rozpoczynające się wakacje miały wpływ na tradycyjnie niższy poziom zakupów. Jednakże w ujęciu rocznym e-handel w tym miesiącu wciąż notuje wzrost o ponad 10 proc., zwiększając średnią wartość koszyka oraz liczbę zamówień – mówi Katarzyna Kierach. – U nas liczba transakcji w czerwcu br. wzrosła o niemal 155 proc. r./r. – dodaje.

Czas oszczędzania

– Mimo częstszych zakupów online koszyki są skromniejsze, a Polacy wykazują się większą oszczędnością – mówi Dawid Cichy, szef sprzedaży w Tpay. Zauważa też, że zmieniające się oczekiwania i zachowania zakupowe konsumentów wymagają aktualizacji strategii sprzedaży wśród właścicieli e-commerce’ów. – Chociaż w dobie galopującej inflacji obniżki cen lub atrakcyjne promocje bywają trudnym tematem, trzeba zwrócić uwagę również na to, że coraz bardziej świadomi e-konsumenci stawiają także na prosty i intuicyjny proces zakupowy oraz szybkie i wygodne metody płatności – mówi Dawid Cichy.

– W najbliższym czasie spodziewamy się wzrostu zainteresowania m.in. płatnościami ratalnymi i odroczonymi. Wszystko to finalnie składa się na zbudowanie pozytywnych doświadczeń zakupowych, a w efekcie może przełożyć się również na lepsze nastroje konsumenckie – dodaje.

– W segmencie e-commerce obserwujemy stabilność, a nawet wzrosty zamiast spadków. Średnia wartość koszyka pozostaje na stałym poziomie, a nasz sklep internetowy odnotowuje wzrost obrotów – mówi Joanna Mróz, kierownik ds. projektów e-commerce w Miraculum. – Równocześnie zauważyliśmy rosnące zainteresowanie naszymi cyklicznymi promocjami, co sugeruje, że klienci poszukują oszczędności. W odpowiedzi na to zwiększone zapotrzebowanie wprowadziliśmy do naszej oferty produkty tzw. outletowe – dodaje. Według niej firma obserwuje, że klienci chętnie nabywają produkty z krótkim terminem ważności oraz z wyprzedaży.

Sklepy widzą dołek

– W pierwszym półroczu na naszym serwisie z bielizną Intymna odnotowaliśmy ponad 25-proc. wzrost ilości transakcji. Średnia wartość produktu wzrosła o kilka procent, tak samo jak wartość całego koszyka. O ile wzrost ilości transakcji jest dla nas satysfakcjonujący, o tyle wzrost wartości koszyka o kilka procent przy kilkunastoprocentowej inflacji nie jest w pełni zadowalający – mówi Piotr Suchodolski, wiceprezes ds e-commerce i marketingu Grupy Modne Zakupy.

– Niższy wzrost wartości koszyka był również spowodowany rozszerzeniem naszej oferty o towary z niższej półki cenowej. Była to odpowiedź na głosy naszych konsumentek i konsumentów, którzy wyraźnie poszukują tańszego produktu, często rezygnując z renomowanych marek na rzecz tych tańszych – dodaje. Z kolei finanse widzą mocne zmiany na plus. – W kategorii ubezpieczeniowo-finansowej obserwujemy znaczny wzrost ilości transakcji, wynikający przede wszystkim ze wzrostu świadomości konsumentów, którzy zauważyli, że warto porównywać i kupować ubezpieczenia online – mówi Dawid Pożoga, szef marketingu Rankomat.pl. – Oczywiście, klienci szukają najodpowiedniejszych rozwiązań. W dobie rosnących kosztów życia może to oznaczać wybór najtańszych ofert oraz produktów nowych podmiotów na rynku – dodaje.

Co cieszy sektor, to widoczny wzrost w segmencie ubezpieczeń nieobowiązkowych, takich jak ubezpieczenia majątkowe i podróżne. – Ten trend może świadczyć, że akurat na bezpieczeństwie swojego dorobku, a także podczas wakacji nasi klienci oszczędzać nie chcą – mówi Dawid Pożoga.

Skutki spowolnienia w wydatkach konsumpcyjnych widać również w handlu internetowym, choć sektor – biorąc pod uwagę trudne realia gospodarcze – i tak radzi sobie dobrze. Z danych operatora płatniczego Tpay, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza, wynika, że w pierwszym półroczu współpracujące z nim sklepy zwiększyły sprzedaż o 15 proc. Ogółem liczba transakcji wzrosła 33 proc., za to średnia wartość koszyka zakupowego spadła o 13 proc.

Maj rekordowy

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Australia bierze sieci handlowe w ryzy. Będą grzywny za wyzyskiwanie dostawców
Handel
Sieci handlowe otwierają sklepy sezonowe w wakacje. Jakie stawki oferują?
Handel
Sprawa LPP i Hindenburga. Prokuratura zabrała głos
Handel
Nastroje się poprawiają, ale wciąż obawiamy się wzrostu cen w sklepach
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Handel
Polskie marki idą za granicę mimo konkurencji z Chin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży