Polacy w internecie kupują dużo produktów, ale coraz tańszych

Choć w pierwszym półroczu sprzedaż, jak i liczba transakcji, w sklepach online wzrosła – to zarazem średnia wartość transakcji spadła. Pomimo skoku cen aż o 13 proc.

Publikacja: 14.07.2023 03:00

Polacy w internecie kupują dużo produktów, ale coraz tańszych

Foto: Adobe Stock

Skutki spowolnienia w wydatkach konsumpcyjnych widać również w handlu internetowym, choć sektor – biorąc pod uwagę trudne realia gospodarcze – i tak radzi sobie dobrze. Z danych operatora płatniczego Tpay, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza, wynika, że w pierwszym półroczu współpracujące z nim sklepy zwiększyły sprzedaż o 15 proc. Ogółem liczba transakcji wzrosła 33 proc., za to średnia wartość koszyka zakupowego spadła o 13 proc.

Maj rekordowy

Z danych BaseLinker wynika, że e-handel najlepsze wyniki osiągnął właśnie w maju. Średnia wartość koszyków zakupowych nieznacznie spadła (o 2 proc.), ale jednocześnie liczba zamówień wzrosła o 10 proc. Dobre wyniki sprzedaży w maju to efekt większej aktywności klientów, na co wpływ ma okres komunijny, Dzień Dziecka, a także wiosenne wydatki na wyposażenie domu i ogrodu oraz przygotowania do wakacji.

Porównując także wyniki rok do roku, widać ogólny trend wzrostowy: konsumenci coraz chętniej korzystają z zakupów online, ponieważ proces zakupu jest szybszy, wygodniejszy i przede wszystkim – tańszy.

Czytaj więcej

Młodzi Polacy nie wyobrażają sobie innej formy kupowania

Na ERLI maj także był rekordowy, co znajduje swoje odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży – platforma zanotowała w tym miesiącu wzrost liczby transakcji o ponad 180 proc. r./r. – mówi Katarzyna Kierach, dyrektor marketingu Erli.pl. – Od początku roku do końca czerwca liczba zarejestrowanych klientów wzrosła o ponad 40 proc., przekraczając 2 mln kont. Do niemal 6,5 mln z kolei wzrosła liczba użytkowników, którzy co miesiąc odwiedzają serwis zakupowy – dodaje.

Czerwiec natomiast tradycyjnie już wypada nieco słabiej niż maj, także według BaseLinker. – Duża baza osiągnięta we wcześniejszym miesiącu, a także rozpoczynające się wakacje miały wpływ na tradycyjnie niższy poziom zakupów. Jednakże w ujęciu rocznym e-handel w tym miesiącu wciąż notuje wzrost o ponad 10 proc., zwiększając średnią wartość koszyka oraz liczbę zamówień – mówi Katarzyna Kierach. – U nas liczba transakcji w czerwcu br. wzrosła o niemal 155 proc. r./r. – dodaje.

Czas oszczędzania

– Mimo częstszych zakupów online koszyki są skromniejsze, a Polacy wykazują się większą oszczędnością – mówi Dawid Cichy, szef sprzedaży w Tpay. Zauważa też, że zmieniające się oczekiwania i zachowania zakupowe konsumentów wymagają aktualizacji strategii sprzedaży wśród właścicieli e-commerce’ów. – Chociaż w dobie galopującej inflacji obniżki cen lub atrakcyjne promocje bywają trudnym tematem, trzeba zwrócić uwagę również na to, że coraz bardziej świadomi e-konsumenci stawiają także na prosty i intuicyjny proces zakupowy oraz szybkie i wygodne metody płatności – mówi Dawid Cichy.

– W najbliższym czasie spodziewamy się wzrostu zainteresowania m.in. płatnościami ratalnymi i odroczonymi. Wszystko to finalnie składa się na zbudowanie pozytywnych doświadczeń zakupowych, a w efekcie może przełożyć się również na lepsze nastroje konsumenckie – dodaje.

– W segmencie e-commerce obserwujemy stabilność, a nawet wzrosty zamiast spadków. Średnia wartość koszyka pozostaje na stałym poziomie, a nasz sklep internetowy odnotowuje wzrost obrotów – mówi Joanna Mróz, kierownik ds. projektów e-commerce w Miraculum. – Równocześnie zauważyliśmy rosnące zainteresowanie naszymi cyklicznymi promocjami, co sugeruje, że klienci poszukują oszczędności. W odpowiedzi na to zwiększone zapotrzebowanie wprowadziliśmy do naszej oferty produkty tzw. outletowe – dodaje. Według niej firma obserwuje, że klienci chętnie nabywają produkty z krótkim terminem ważności oraz z wyprzedaży.

Sklepy widzą dołek

– W pierwszym półroczu na naszym serwisie z bielizną Intymna odnotowaliśmy ponad 25-proc. wzrost ilości transakcji. Średnia wartość produktu wzrosła o kilka procent, tak samo jak wartość całego koszyka. O ile wzrost ilości transakcji jest dla nas satysfakcjonujący, o tyle wzrost wartości koszyka o kilka procent przy kilkunastoprocentowej inflacji nie jest w pełni zadowalający – mówi Piotr Suchodolski, wiceprezes ds e-commerce i marketingu Grupy Modne Zakupy.

– Niższy wzrost wartości koszyka był również spowodowany rozszerzeniem naszej oferty o towary z niższej półki cenowej. Była to odpowiedź na głosy naszych konsumentek i konsumentów, którzy wyraźnie poszukują tańszego produktu, często rezygnując z renomowanych marek na rzecz tych tańszych – dodaje. Z kolei finanse widzą mocne zmiany na plus. – W kategorii ubezpieczeniowo-finansowej obserwujemy znaczny wzrost ilości transakcji, wynikający przede wszystkim ze wzrostu świadomości konsumentów, którzy zauważyli, że warto porównywać i kupować ubezpieczenia online – mówi Dawid Pożoga, szef marketingu Rankomat.pl. – Oczywiście, klienci szukają najodpowiedniejszych rozwiązań. W dobie rosnących kosztów życia może to oznaczać wybór najtańszych ofert oraz produktów nowych podmiotów na rynku – dodaje.

Co cieszy sektor, to widoczny wzrost w segmencie ubezpieczeń nieobowiązkowych, takich jak ubezpieczenia majątkowe i podróżne. – Ten trend może świadczyć, że akurat na bezpieczeństwie swojego dorobku, a także podczas wakacji nasi klienci oszczędzać nie chcą – mówi Dawid Pożoga.

Skutki spowolnienia w wydatkach konsumpcyjnych widać również w handlu internetowym, choć sektor – biorąc pod uwagę trudne realia gospodarcze – i tak radzi sobie dobrze. Z danych operatora płatniczego Tpay, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza, wynika, że w pierwszym półroczu współpracujące z nim sklepy zwiększyły sprzedaż o 15 proc. Ogółem liczba transakcji wzrosła 33 proc., za to średnia wartość koszyka zakupowego spadła o 13 proc.

Maj rekordowy

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Francuzi oszczędzają na wszystkim. "Niektórzy mniej jedzą i rzadziej się kąpią"
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Handel
Twarde rozmowy UE-Chiny. Zaskakująco pozytywne wyniki
Handel
Przed inflacją uciekamy do internetu. Bogatsi też
Handel
Po zakupowe okazje do internetu. Zwyczaje zakupowe na trudne czasy
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Handel
Amazon szykuje sklepy odzieżowe bez kas
Handel
Polacy chcą w grudniu zakupów w niedzielę. Ekonomiści widzą pozytywy zakazu