Reklama

Biedronka z wysoką karą za akcję promocyjną

Według UOKiK spółka wprowadzała konsumentów w błąd odnośnie do warunków swojej akcji „Tarcza Biedronki antyinflacyjna”. Dostała za to ponad 160 mln zł kary.

Publikacja: 14.06.2023 03:00

Bemowo, osiedle i Biedronka przy ul. Szadkowskiego w Warszawie

Bemowo, osiedle i Biedronka przy ul. Szadkowskiego w Warszawie

Foto: PAP/Rafał Guz

Zdaniem urzędników zakwestionowane elementy wspomnianej akcji można sprowadzić do skomplikowanych zasad, niewspółmiernych korzyści i ograniczonej dostępności regulaminu. Chodzi o akcję prowadzoną w sklepach sieci od kwietnia do czerwca 2022 r. Urzędnicy zakwestionowali hasło „Jeśli na liście 150 najczęściej kupowanych produktów w Biedronce znajdziecie produkt w niższej cenie regularnej w innym sklepie, wówczas firma zwróci różnicę”.

Czytaj więcej

Biedronka sprawdzi trzeźwość swoich pracowników

– Jeronimo Martins Polska nie zarejestrowało żadnego zgłoszenia, które spełniałoby wymogi regulaminu. Do spółki zgłaszali się konsumenci, którzy znaleźli produkty tańsze niż w Biedronce, mimo tego nie zdecydowali się oni na dokonanie formalności wskazanych w regulaminie – podaje UOKiK.

W efekcie postępowania prezes UOKiK wydał decyzję stwierdzającą naruszenie przez Jeronimo Martins Polska zbiorowych interesów konsumentów.

– Chwytliwe hasła przyciągają uwagę, jednak przedsiębiorcy muszą pamiętać, że konsumenci mają prawo do pełnej i rzetelnej informacji, której treść i sposób przekazywania nie są mylące. Reklama nie może być zatem fałszywym wabikiem na konsumentów – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. – Tymczasem klienci Biedronki nie mieli możliwości realnego skorzystania z promocji na warunkach przedstawionych w przekazach reklamowych przez przedsiębiorcę. Swój negatywny odbiór akcji konsumenci wyrażali w mediach społecznościowych, m.in. na profilu spółki na portalu Facebook. Ich głosy zostały uwzględnione w wydanej decyzji – dodaje.

Reklama
Reklama

To kolejna wysoka kara finansowa Urzędu dla sieci Biedronka. W 2020 r. nałożył on 720 mln zł za wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Zdaniem kontrolerów spółka w nieuczciwy sposób zarabiała kosztem dostawców produktów spożywczych.

Inna kara z tego samego roku dotyczyła różnic cen w systemach kasowych oraz informacjach na sklepowej półce, oczywiście zazwyczaj na niekorzyść klienta. Za to spółka została ukarana karą w wysokości aż 115 mln zł.

Handel
Prada reaguje na krytykę. Limitowana kolekcja Kolhapuri powstanie w Indiach
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Handel
Wielka zmiana dla browarów. Zatrzymają swoje systemy kaucyjne
Handel
Kandydat do przejęcia sklepów Carrefoura? Przynosi ogromne straty
Handel
Polacy zaciskają pasa przed Świętami. Te produkty znikną z koszyków jako pierwsze
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Handel
Rynek luksusowy globalnie traci, ale w Polsce jest wyjątkowo dobrze
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama