Biedronka z wysoką karą za akcję promocyjną

Według UOKiK spółka wprowadzała konsumentów w błąd odnośnie do warunków swojej akcji „Tarcza Biedronki antyinflacyjna”. Dostała za to ponad 160 mln zł kary.

Publikacja: 14.06.2023 03:00

Bemowo, osiedle i Biedronka przy ul. Szadkowskiego w Warszawie

Bemowo, osiedle i Biedronka przy ul. Szadkowskiego w Warszawie

Foto: PAP/Rafał Guz

Zdaniem urzędników zakwestionowane elementy wspomnianej akcji można sprowadzić do skomplikowanych zasad, niewspółmiernych korzyści i ograniczonej dostępności regulaminu. Chodzi o akcję prowadzoną w sklepach sieci od kwietnia do czerwca 2022 r. Urzędnicy zakwestionowali hasło „Jeśli na liście 150 najczęściej kupowanych produktów w Biedronce znajdziecie produkt w niższej cenie regularnej w innym sklepie, wówczas firma zwróci różnicę”.

Czytaj więcej

Biedronka sprawdzi trzeźwość swoich pracowników

– Jeronimo Martins Polska nie zarejestrowało żadnego zgłoszenia, które spełniałoby wymogi regulaminu. Do spółki zgłaszali się konsumenci, którzy znaleźli produkty tańsze niż w Biedronce, mimo tego nie zdecydowali się oni na dokonanie formalności wskazanych w regulaminie – podaje UOKiK.

W efekcie postępowania prezes UOKiK wydał decyzję stwierdzającą naruszenie przez Jeronimo Martins Polska zbiorowych interesów konsumentów.

– Chwytliwe hasła przyciągają uwagę, jednak przedsiębiorcy muszą pamiętać, że konsumenci mają prawo do pełnej i rzetelnej informacji, której treść i sposób przekazywania nie są mylące. Reklama nie może być zatem fałszywym wabikiem na konsumentów – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. – Tymczasem klienci Biedronki nie mieli możliwości realnego skorzystania z promocji na warunkach przedstawionych w przekazach reklamowych przez przedsiębiorcę. Swój negatywny odbiór akcji konsumenci wyrażali w mediach społecznościowych, m.in. na profilu spółki na portalu Facebook. Ich głosy zostały uwzględnione w wydanej decyzji – dodaje.

To kolejna wysoka kara finansowa Urzędu dla sieci Biedronka. W 2020 r. nałożył on 720 mln zł za wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Zdaniem kontrolerów spółka w nieuczciwy sposób zarabiała kosztem dostawców produktów spożywczych.

Inna kara z tego samego roku dotyczyła różnic cen w systemach kasowych oraz informacjach na sklepowej półce, oczywiście zazwyczaj na niekorzyść klienta. Za to spółka została ukarana karą w wysokości aż 115 mln zł.

Zdaniem urzędników zakwestionowane elementy wspomnianej akcji można sprowadzić do skomplikowanych zasad, niewspółmiernych korzyści i ograniczonej dostępności regulaminu. Chodzi o akcję prowadzoną w sklepach sieci od kwietnia do czerwca 2022 r. Urzędnicy zakwestionowali hasło „Jeśli na liście 150 najczęściej kupowanych produktów w Biedronce znajdziecie produkt w niższej cenie regularnej w innym sklepie, wówczas firma zwróci różnicę”.

– Jeronimo Martins Polska nie zarejestrowało żadnego zgłoszenia, które spełniałoby wymogi regulaminu. Do spółki zgłaszali się konsumenci, którzy znaleźli produkty tańsze niż w Biedronce, mimo tego nie zdecydowali się oni na dokonanie formalności wskazanych w regulaminie – podaje UOKiK.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł