Długi sklepów znowu rosną, a inflacja bije w ich wyniki

Najwyższe zadłużenie handel miał w trzecim kwartale 2021 roku. Od tego czasu systematycznie spadało. Teraz jednak widać ponownie wzrost. To efekt zmian zachowań konsumenckich.

Publikacja: 23.05.2023 03:00

Długi sklepów znowu rosną, a inflacja bije w ich wyniki

Foto: Adobe Stock

W szczycie pandemii zadłużenie sektora handlowego wzrosło do rekordowego poziomu 3 mld zł, ale od tego czasu systematycznie spadało. Teraz jednak ponownie widać wzrost i długi sięgają już 2,2 mld zł – wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, które „Rzeczpospolita” podaje jako pierwsza.

Analitycy zwracają uwagę, że to efekt malejącej konsumpcji i wysokich kosztów działalności sklepów. Największym problemem są jednak zatory płatnicze, handel ma do odzyskania od kontrahentów ponad 1 mld zł. – Przede wszystkim spadła siła nabywcza Polaków. Wysokie ceny w sklepach wymusiły niższą konsumpcję. Wiele osób ma też dodatkowe obciążenie finansowe w postaci bardzo wysokich rat kredytów mieszkaniowych. To sprawia, że Polacy zaciskają pasa i rozważniej podchodzą do kwestii zakupowych – mówi Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Czytaj więcej

Sklepy liczą na powrót optymizmu konsumenta

GUS podaje, że sprzedaż detaliczna w pierwszym kwartale 2023 roku zmalała o 3,5 proc. rok do roku. W samym marcu spadła o 7,3 proc. w stosunku do wyników sprzed roku. W efekcie handel jest najbardziej zadłużoną branżą w polskiej gospodarce, połowa zadłużenia przypada na hurtownie, wśród których 21,5 tys. dłużników musi oddać ponad 1 mld zł. Przedsiębiorcy mają tu do zwrotu przeciętnie 48,2 tys. zł. Na nieco mniejsze sumy zadłużeni są detaliści, bo łącznie na 842,5 mln zł. Jednak w spisie dłużników jest ich więcej niż hurtowni: ponad 31 tys. Statystyczny dług jednej firmy detalicznej to 27,1 tys. zł.

– To też efekt presji cenowej, co przekłada się na konieczność organizowania nowych promocji. Handel inwestuje też w nowe technologie – mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. – Dodatkowo kryzys energetyczny wymusza na nas wiele projektów, przekładających się na koszty, podobnie jak inne działania realizowane w ramach ESG – dodaje.

– Wiekowanie naszych należności handlowych wskazuje na utrzymywanie się należności przeterminowanych na poziomie porównywalnym lub niższym niż w ubiegłym roku. Trend widoczny w 2022 roku zasadniczo utrzymuje się także w I kw. 2023. Oznacza, to że nasi klienci – w znakomitej większości lokalne sklepy – nie mają problemów z płynnością i sytuacja ta jest stabilna – mówi Jan Domański, rzecznik Eurocash, operatora sieci Lewiatan, ABC czy Groszek. – Sytuacja gospodarcza oraz wysoka inflacja stawiają szereg wyzwań dla utrzymania konkurencyjności przez lokalne sklepy, dlatego jako Eurocash rozwijamy szereg innowacyjnych narzędzi marketingowych, których zadaniem jest wspieranie konkurencyjności lokalnych sklepów i prowadzących je polskich przedsiębiorców. Kluczowa dla naszych klientów jest digitalizacja procesów marketingowych oraz wsparcie w ramach systemów franczyzowych – dodaje.

W ujęciu sektorowym najwyższe zadłużenie wykazują sprzedawcy samochodów. Jeśli chodzi o operatorów handlowych, to największe zadłużenie wykazują sprzedawcy żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, z niemal 200 mln zł. Nieco mniej mają sektory takie jak sprzedawcy artykułów domowego użytku.

W szczycie pandemii zadłużenie sektora handlowego wzrosło do rekordowego poziomu 3 mld zł, ale od tego czasu systematycznie spadało. Teraz jednak ponownie widać wzrost i długi sięgają już 2,2 mld zł – wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, które „Rzeczpospolita” podaje jako pierwsza.

Analitycy zwracają uwagę, że to efekt malejącej konsumpcji i wysokich kosztów działalności sklepów. Największym problemem są jednak zatory płatnicze, handel ma do odzyskania od kontrahentów ponad 1 mld zł. – Przede wszystkim spadła siła nabywcza Polaków. Wysokie ceny w sklepach wymusiły niższą konsumpcję. Wiele osób ma też dodatkowe obciążenie finansowe w postaci bardzo wysokich rat kredytów mieszkaniowych. To sprawia, że Polacy zaciskają pasa i rozważniej podchodzą do kwestii zakupowych – mówi Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu