Nie ma ucieczki przed podwyżkami cen w sklepach. Jest jeden lider wzrostów

Niezależnie od formatu sklepu wszystkie podnoszą ceny. W sierpniu jednym z liderów wzrostu z ponad 17 proc. są sklepy internetowe.

Publikacja: 14.09.2022 10:13

Nie ma ucieczki przed podwyżkami cen w sklepach. Jest jeden lider wzrostów

Foto: Adobe Stock

Z danych ASM Sales Force Agency wynika, że we wszystkich 13 analizowanych sieciach objętych badaniem ceny w sierpniu br. były wyższe niż w lipcu. Średnia cena koszyka wzrosła o ponad 5,4 zł, czyli 2,2 proc. wzrostu w porównaniu do lipca. Największe podwyżki odnotowano w sieci Makro Cash & Carry - 3,9 proc. W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. W sklepach internetowych aż 17,3 proc., w Makro Cash & Carry 16,9 proc., a w Carrefourze 14,1 proc. Autorzy badania zwracają uwagę, że największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci E.Leclerc, w którym średnia cena koszyka w sierpniu 2022 r. była wyższa aż o 42,97 zł niż przed rokiem, tj. o 20,23 proc.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 198,65 zł (więcej o 6 zł niż w lipcu). Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w sierpniu 2022 r. była wyższa o 12,7 proc. niż przed rokiem.

Czytaj więcej

Już nie tylko Biedronka. Kolejne sieci handlowe rezygnują z limitów na cukier

- Najnowszy odczyt danych inflacyjnych za sierpień niestety potwierdza, że jeśli chodzi o wskaźnik poziomu cen, jesteśmy w trendzie rosnącym. Inflacja na poziomie 16,1 procent jest wyższa, niż zakładali eksperci i ekonomiści. Z naszych analiz wynika, że ceny towarów rosły we wszystkich badanych przez nas sieciach handlowych. Niestety ten trend może się utrzymać w kolejnych miesiącach, aż do końca roku - mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

- Rosnące ceny energii, a także przewidywane niedobory dostępu do surowców energetycznych, będą mieć bardzo negatywny wpływ na produkcję. Koszty przedsiębiorców rosną, produkcja będzie coraz droższa, co w naturalny sposób przełoży się na ceny towarów. Choć sieci handlowe w ramach ostrej konkurencji będą prowadzić dynamiczną politykę cenową, to pole do obniżania cen wybranych produktów oraz wprowadzania nowych promocji dla klientów będzie coraz mniejsze – dodaje.

Czytaj więcej

Polacy postawieni pod ścianą szukają promocji. Na czym oszczędzamy

Na pierwszym miejscu rankingu najtańszych sieci plasuje się ponownie Auchan. W sklepach tej sieci średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 220 zł. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 15,92 zł (Lidl) i 22,77 zł (Kaufland).

W sierpniu 2022 roku najdroższy okazał się ponownie kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 297,62 zł, czyli o 35 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w sierpniu 2022 r. najtańsze zakupy można było podobnie jak przed miesiącem zrobić w hipermarketach - 245,87 zł.

Handel
Producent sprzętu Thermomix zwiększa sprzedaż
Handel
Sankcje odcinają rosyjski handel
Handel
Whirlpool tnie zatrudnienie. To może być dopiero początek
Handel
Ukraina liberalizuje politykę walutową
Handel
Bez alkoholu nie ma w Polsce grilla