Reklama

Producenci napojów kontra Lidl: trwa spór o kaucje za PET

Lokalne monopole i wywóz cennych plastikowych butelek za granicę – takie zdaniem producentów napojów mogą być konsekwencje powierzenia od 2025 r. skupu butelek kilku operatorom.

Publikacja: 10.07.2022 21:00

Producenci napojów kontra Lidl: trwa spór o kaucje za PET

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Producenci napojów obawiają się Lidla – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. Branża przewiduje, że jeśli nowy system kaucyjny dopuści funkcjonowanie wielu operatorów zbierających butelki, to Lidl uruchomi własną działalność w tym zakresie, a zebrane butelki – zwłaszcza plastikowe – wywiezie do Niemiec.

Lidl należy bowiem do Grupy Schwarz, która ma w portfelu spółkę PreZero zajmującą się recyklingiem. Ta działa w kilku krajach Europy i przynosi grupie spore zyski: w ubiegłym roku obroty PreZero wzrosły do 2,1 mld euro z 0,7 mld euro w 2020 r., jak informuje na swojej stronie Grupa Schwarz. Dzięki przejęciom lokalnych zakładów PreZero działa dziś też w Polsce – ma ponad 30 filii. Lidl jest już operatorem systemu kaucyjnego w Holandii i Finlandii, a na pytanie „Rzeczpospolitej”, czy firma jest zainteresowana rozpoczęciem takiej działalności, udziela wymijającej odpowiedzi. – Obecnie czekamy na publikację projektu ustawy, która wskaże kierunek rozwoju tego systemu w Polsce. Zasady zagospodarowania zbieranych w poszczególnych krajach butelek PET są każdorazowo dostosowywane przez Lidla do wymogów lokalnych – informuje biuro prasowe.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Handel
Cła Donalda Trumpa: Indie mierzą się z 50-procentowymi taryfami na swoje towary
Handel
Donald Trump grozi nowymi cłami. Branża meblowa na celowniku
Handel
Kanada zlikwiduje wiele ceł na towary z USA. Chce naprawić relacje z Donaldem Trumpem
Handel
VRG upraszcza grupę Lilou i liczy zyski. Z optymizmem patrzy w drugie półrocze
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Handel
Szturm Polaków na produkty używane, ogromny wzrost sprzedaży
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama