Reklama
Rozwiń
Reklama

Polskie firmy też ruszyły ostro na internetowe zakupy

Wartość transakcji e-commerce między firmami, czyli sektor B2B, to w Polsce już ponad 600 mld zł. To kilkakrotnie więcej niż wydają online konsumenci.

Publikacja: 23.06.2022 21:00

Polskie firmy też ruszyły ostro na internetowe zakupy

Foto: Adobe Stock

Ogółem wartość transakcji w sektorze B2B to w Polsce 3,5 bln zł, a w szybkim tempie rośnie znaczenie tych zawieranych za pośrednictwem internetu. Jak wynika z raportu firmy Marketplanet, który „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza, impulsem dla znacznie szybszego rozwoju sektora była – tak jak w przypadku zakupów konsumenckich – pandemia koronawirusa.

W efekcie co piąty badany dostawca zaobserwował w okresie pandemii wzrost przychodów ze sprzedaży B2B w online o nawet 25 proc., a blisko co czwarta firma odnotowała wzrost przychodów od 25 do 50 proc. Niemal 7 proc. badanych firm odnotowało jeszcze bardziej znaczące zwyżki – nawet od 100 do 200 proc., a niespełna 3 proc. zwiększyło obroty ponaddwukrotnie.

Wielkie możliwości

– Przed nami naturalne przeniesienie zachowań konsumenckich z rynku B2C na rynek B2B, a to oznacza dalszy szybki rozwój tego sektora obserwowany także w 2022 r. Przyspieszenie to bez wątpienia efekt postępującej digitalizacji oraz realizacji usprawnień procesów biznesowych, które coraz bardziej zajmują managerów wielu firm – mówi Piotr Matysik, prezes Marketplanet.

– Widać to szczególnie w firmach z rozproszoną geograficznie strukturą organizacyjną oraz wszędzie tam, gdzie planowanie operacyjne zakupów i sprzedaży jest wyzwaniem. W ostatnim czasie dodatkowymi wyzwaniami stała się dostępność i logistyka towarów z uwagi na efekty pandemii Covid-19 oraz wojny w Ukrainie – dodaje.

Reklama
Reklama

Mimo tego, że cały sektor internetowy ma problemy w efekcie zaburzeń w łańcuchach dostaw, które zaczęły się podczas pandemii, a wojna w Ukrainie tylko problem pogłębiła, to prognozy dla rozwoju sektora są optymistyczne.

Autorzy raportu na podstawie badania przeprowadzonego wśród ok. 1 tys. firm spodziewają się, że w 2022 r. – pomimo turbulencji gospodarczych i politycznych – rynek e-commerce B2B będzie rósł. Także dzięki takim współpracom, jak np. wspólne projekty Marketplanet z Allegro czy z Brutto. W efekcie polskie firmy mają już blisko 20-proc. udział w całej sprzedaży e-commerce. Wciąż jednak plasuje nas to poniżej średniej europejskiej.

Wyścig gigantów

Potencjał rynku przyciąga już uwagę największych sprzedawców koncentrujących się dotąd na rynku konsumenckim. Allegro uruchomiło serwis B2B w lutym 2021 r., podając, że już każdego miesiąca co czwarta firma w Polsce robi zakupy na tej platformie.

– Mamy największą w Polsce ofertę skierowaną do odbiorców firmowych, co pomaga utrzymywać atrakcyjne ceny. Naturalnie obserwujemy zachowania klientów i pojawiające się trendy rynkowe. Działamy przecież w systemie naczyń połączonych, ale staramy się wychodzić naprzeciw ewentualnym konsekwencjom aktualnej koniunktury – mówi Piotr Truszkowski, odpowiadający za B2B w Allegro. Na platformie do zakupów firmowych funkcjonuje system zniżek hurtowych, a dzięki możliwości „centralnego” zarządzania zakupami firmy mogą robić je efektywniej, niż pozyskując wielu drobnych dostawców. Można bowiem wybierać spośród milionów ofert z cennikami hurtowymi, dającymi prawo do zniżek już przy zakupie kilku sztuk towaru, otrzymywać rabaty na duże zamówienia, a także korzystać z programu Smart!, analogicznie jak w przypadku konta prywatnego. – To wszystko w połączeniu z tanią lub wręcz bezpłatną wysyłką przekłada się wprost na oszczędności. Mam tu na myśli zarówno oszczędność czasu, jak i pieniędzy – dodaje.

Dla sprzedawców wejście w sprzedaż B2B oznacza choćby uproszczenie operacji z racji obsługiwania zazwyczaj raczej większych zamówień.

Będą kolejne serwisy

Także konkurencja rozważa pójście w tym kierunku. Globalny potentat handlu internetowego, czyli Amazon, ma już serwisy B2B w USA oraz w kilku innych krajach. RBC Capital szacuje, że już w 2023 r. ten sektor może dla Amazona wygenerować ok. 31 mld dol., a rośnie szybciej niż sprzedaż skierowana do odbiorców indywidualnych. Analitycy RBC Capital podali, że Amazon Business ma na całym świecie ponad 2 mln klientów biznesowych, a ofertę setek milionów produktów zamieszcza na platformie ponad 200 tys. sprzedawców.

Reklama
Reklama

– Oczywiście, interesuje nas rozwój we wszystkich atrakcyjnych sektorach rynku, serwisy B2B mamy już w kilku krajach i analizujemy różne opcje rozwoju – mówi Rocco Bräuniger, wiceprezes Amazona, odpowiedzialny za rynki m.in. Niemiec i Austrii oraz nowe, jak Polska, Szwecja i Holandia.

W segmencie tym rozwija się mocno także chiński koncern Alibaba, ale koncentruje się na swoim rynku macierzystym.

Badania wskazują, że wciąż większość firm sprzedających w formule B2B online generuje w ten sposób najczęściej maksymalnie kilka procent obrotów. Jednak dane zmieniają się szybko. Firmy, podobnie jak konsumenci, doceniły zalety handlu w sieci i nie wracają do wcześniejszych systemów zamówień.

Handel
Pierwszy producent leków osiągnął wycenę 1 biliona dolarów. Sukces leków na odchudzanie
Handel
Allegro widzi zaskakujące trendy. Handel w Polsce hamuje?
Handel
Polacy przebili amerykański Black Friday. Ale coraz mniej wierzą w atrakcyjność promocji
Handel
Potężna fuzja znanych producentów farb. Powstanie gigant wart 25 miliardów dolarów
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Handel
Polacy pokochali roboty sprzątające. Nie szczędzą na ich zakupie
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama