Ogółem wartość transakcji w sektorze B2B to w Polsce 3,5 bln zł, a w szybkim tempie rośnie znaczenie tych zawieranych za pośrednictwem internetu. Jak wynika z raportu firmy Marketplanet, który „Rzeczpospolita” opisuje jako pierwsza, impulsem dla znacznie szybszego rozwoju sektora była – tak jak w przypadku zakupów konsumenckich – pandemia koronawirusa.
W efekcie co piąty badany dostawca zaobserwował w okresie pandemii wzrost przychodów ze sprzedaży B2B w online o nawet 25 proc., a blisko co czwarta firma odnotowała wzrost przychodów od 25 do 50 proc. Niemal 7 proc. badanych firm odnotowało jeszcze bardziej znaczące zwyżki – nawet od 100 do 200 proc., a niespełna 3 proc. zwiększyło obroty ponaddwukrotnie.
Wielkie możliwości
– Przed nami naturalne przeniesienie zachowań konsumenckich z rynku B2C na rynek B2B, a to oznacza dalszy szybki rozwój tego sektora obserwowany także w 2022 r. Przyspieszenie to bez wątpienia efekt postępującej digitalizacji oraz realizacji usprawnień procesów biznesowych, które coraz bardziej zajmują managerów wielu firm – mówi Piotr Matysik, prezes Marketplanet.
– Widać to szczególnie w firmach z rozproszoną geograficznie strukturą organizacyjną oraz wszędzie tam, gdzie planowanie operacyjne zakupów i sprzedaży jest wyzwaniem. W ostatnim czasie dodatkowymi wyzwaniami stała się dostępność i logistyka towarów z uwagi na efekty pandemii Covid-19 oraz wojny w Ukrainie – dodaje.