WTO walczy z kryzysem żywności. Ustalenia konferencji ministrów handlu

Ministrowie handlu 164 krajów WTO obradujący w Genewie na 12. konferencji (12-17 czerwca) uzgodnili pakiet działań dotyczących dominującej sprawy: bezpieczeństwa żywnościowego.

Publikacja: 18.06.2022 17:40

WTO walczy z kryzysem żywności. Ustalenia konferencji ministrów handlu

Foto: Adobe Stock

– Wyniki tej konferencji łącznie są bez precedensu. WTO nie uzyskała od dawna tak dużej liczby wyników wielostronnych. Dowodzą one, że WTO jest w stanie reagować na pilne potrzeby naszej epoki — oświadczyła na zakończenie obrad dyrektor generalna Ngozi Okonjo-Iweala.

Genewska organizacja chcąc uniknąć światowego kryzysu żywnościowego przyjęła tekst, który podkreśla znaczenie nie wprowadzania zakazów czy ograniczeń w eksporcie, sprzecznych z jej regułami. Kraje członkowskie będą ułatwiać handel żywnością i płodami rolnymi, nawozami sztucznymi i innymi towarami związanymi z rolnictwem. WTO domaga się w tym tekście, by wszelkie doraźne działania podejmowane dla zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego, np. wstrzymywanie eksportu, były krótkotrwałe, precyzyjnie nakierowane i przejrzyste. Kraje podejmujące je będą mieć obowiązek powiadamiania o tym centralę w Genewie. Jest to wprawdzie jedynie deklaracja ministrów, ale bardzo oczekiwano tego na świecie. W drugim przyjętym dokumencie przewidziano ochronę zakupów żywności Światowego Programu Żywnościowego (WFP/PAM) przed możliwoymi ograniczeniami przez różne kraje.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Handel
Majówka 2025: Czy 1 i 3 maja sklepy będą otwarte? Gdzie zrobimy zakupy?
Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne