Sztuczna inteligencja wchodzi do sklepów

Polskie firmy pracują nad innowacyjnym rozwiązaniem, które może zrewolucjonizować obsługę przy sklepowej kasie. Ta sama rozpozna kupowany towar, a klient będzie mógł ją obsłużyć głosem.

Publikacja: 14.02.2022 21:00

Kasy samoobsługowe w jednym z hipermarketów

Kasy samoobsługowe w jednym z hipermarketów

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Już wkrótce w polskich sklepach staną kasy samoobsługowe z nowym interfejsem, wspieranym przez sztuczną inteligencję (AI) – dowiedziała się „Rzeczpospolita". Nowatorskie rozwiązanie przeszło już szereg testów z użytkownikami. Za urządzeniem, które wprowadza automatyczną obsługę klientów w sklepach na nowy poziom stoją rodzime spółki M4B (dostarczające e-kioski do Hebe, Burger Kinga, czy KFC) oraz Symetria UX. Ta druga zaprojektowała oprogramowanie kas, które posiada niedostępne do tej pory funkcje obsługi głosem, rozpoznawania produktów położonych na wadze, czy podziału płatności.

– Celem było zaprojektowanie elastycznego interfejsu, który pozwoli na szybką i bezproblemową obsługę według indywidualnych preferencji klientów. Podstawowym założeniem projektu był komfort i dostępność dla wszystkich, niezależnie od poziomu zaawansowania technicznego, czy też ograniczeń zdolności fizycznych – tłumaczy Wojciech Andrzejewski z Symetrii.

Wygląda na to, że AI zastąpi kasjera, a my z nią porozmawiamy. Ma to poprawić intuicyjność oraz szybkość obsługi. Nie musimy wpisywać poleceń lub szukać odpowiedniego przycisku. Wystarczy wypowiedzieć właściwą komendę (i to bez potrzeby uruchamiania systemu głosowego, jak to jest np. gdy aktywujemy urządzenia Google, czy Apple mówiąc: „OK Google" lub „Hey Siri"). Na ekranie umieszczono ikony mikrofonu. Informują one użytkowników, że daną czynność można wykonać poprzez naciśnięcie klawisza lub wypowiadając słowa: „zapłać", „wróć", itp. – Nie chcieliśmy oczywiście zmuszać nikogo do obsługi kasy za pomocą głosu, choć z wielu badań wynika, że dość szybko właśnie takie rozwiązanie staje się pierwszym wyborem konsumentów – zauważa Krzysztof Kozak z Symetrii UX.

Eksperci wskazują, że jednym z najbardziej uciążliwych etapów obsługi kasy samoobsługowej jest wskazanie konkretnego produktu, który położyliśmy na wadze. W kasie M4B problem rozwiąże zamontowana „inteligentna" kamera. Automatycznie rozpozna ze sklepowej bazy grupę produktów o podobnych cechach. Kolejną nowością w sprzęcie opracowanym przez Polaków ma być możliwość dzielenia płatności. Funkcja ma być przydatna w momencie, gdy za część zakupów chcemy płacić kartą podarunkową, a za resztę np. kartą płatniczą lub BLIK-iem.

Kasy samoobsługowe M4B w wersji produkcyjnej pokazane zostały już w Alei Innowacji Microsoft Technology Center. Do jakich sklepów trafią, na razie nie wiadomo.

Ale ma to nastąpić już wkrótce. Niewątpliwie, samoobsługowe placówki to jeden z najprężniej rozwijających się trendów w handlu. Na format bez kasjerów stawiają zarówno dyskonty, jak i hipermarkety. Inne rozwiązanie, oparte o systemy AI, rozwija np. sieć Żabka. Chodzi o format Żabka Nano, w którym działa m.in. samodzielny kontenerowy automat sprzedażowy, czy tzw. store-in-the-store (z ang. sklep w sklepie). W nim nie ma w ogóle kas. Wystarczy zarejestrować się w aplikacji, wziąć z półki wybrane produkty i wyjść, a zamontowany w placówce system kamer, wykorzystujący algorytmy uczenia maszynowego, rozpozna zdjęte z półek produkty, naliczy odpowiednią kwotę, po czym obciąży kartę klienta. Jak poinformowano nas w biurze prasowym Żabki, sieć uruchomiła już 25 tego typu sklepów.

Z pewnością to nie koniec rewolucji w handlu. Ostatnie prognozy analityków z firmy Bizwit Research&Consulting wskazują, że globalny rynek AI w handlu detalicznym w latach 2019–2027 r. wzrośnie z 3 do 24 mld dol.

Handel
Świat nadal handluje z Rosją. Które firmy są na liście wstydu?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wojna handlowa wpędza sklepy w długi
Handel
Handel jest najbardziej zadłużoną branżą. Powodem wojna sieci dyskontów
Handel
Trudna walka o modę w skali XXL
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Handel
W sklepach na dobre zaczyna się świąteczne szaleństwo