Zakupy na lotniskach i dworcach

Na lotniskach i dworcach pojawia się coraz więcej sklepów, oferujących podróżnym zrobienie szybkich zakupów, także marek znanych na świecie

Publikacja: 08.12.2014 20:11

Zakupy na lotniskach i dworcach

Foto: Bloomberg

Mimo niedawnego spowolnienia w segmencie luksusu głośne transakcje dokonane podczas podróży zwróciły uwagę na możliwość długofalowego rozwoju takiego handlu rozkręcanego przez bogatych przedstawicieli wschodzących rynków, a także zwykłych podróżnych korzystających z takich sklepów, bo to wygodne.

- Następuje odchodzenie od tradycyjnych zakupów, wymagających specjalnego wyjścia i przechodzenie do kupowania w drodze, podczas wyjazdu na urlop, w ramach podróży służbowej. To wynik naszego zwariowanego rytmu życia — wyjaśnia ekspert od konsumpcji w firmie doradczej Deloitte, Ben Perkins.

Sektor ten osiąga roczny wzrost o 10 proc. i do 2020 r. powinien niemal podwoić obroty z 60 mld euro osiągniętych w 2013 r. — zakłada firma danych o podróży Generation Research.

Lotniska były od dawna miejscem, gdzie królowały luksusowe marki, ale teraz przedstawiciele średniego segmentu, hiszpańska sieć modnej odzieży Desigual czy brytyjski dom towarowy John Lewis wynajmują atrakcyjne lokalizacje, aby dać się zauważyć przez podróżnych. — Bądź obecny w segmencie podróży, jeśli chcesz stać się globalną marką — stwierdził dyrektor Desigual Manel Jadraque, sieci, której wielobarwna konfekcja stała się popularna dzięki sklepom na ważnych lotniskach, w hotelach, ośrodkach wypoczynkowych, portach i na dworcach.

- Niemal połowa chce coś kupić czekając na samolot czy pociąg. Ci ludzie są międzynarodowi, zwracają na wszystko uwagę, a mają 2-3 godziny wolnego czasu — wyjaśnia Laurence Anne Parent, partnerka firmy doradczej Advancy.

Nawet supermarkety wchodzą w to, otwierają zwykłe sklepy na dworcach, bo klienci mogą w nich zrobić mniejsze, częste zakupy, inne niż na swoim osiedlu czy koło miejsca pracy. Tesco, Amazon i inni zbierają zamówienia elektroniczne na 42 stacjach metra w Londynie, a sieć sklepów spożywczych Waitrose oferuje swe usługi na lotnisku Gatwick, więc wracający z wakacji nie muszą martwić się, że w domowej lodówce nic nie ma

Wzrost idzie z Azji

Wprawdzie malejący popyt ze strony turystów z Chin i Rosji, wahania kursów walut i kiepski stan gospodarki europejskiej doprowadziły do największego od 5 lat spadku w segmencie luksusu, to sektor handlu detalicznego podczas podróży rozwija się nieprzerwanie. Większość z tego przypada na Azję, gdzie w najbliższych 8 latach powstanie 350 nowych lotnisk, a liczba wyjeżdżających Chińczyków podwoi się do 2020 r. z poziomu 100 mln w 2013 r. — przewiduje firma brokerska CLSA.

Największa na świecie sieć sklepów duty-free Dufry postanowiła w tym roku zwiększyć obecność w Azji kupując konkurencyjną Nuance, a operator lotniska we Frankfurcie, Fraport, zatrudnił w sierpniu amerykańskiego specjalistę od zarządzania powierzchnią handlową.

Chińczycy i Rosjanie należą do wydających najwięcej na świecie podczas wyjazdów — twierdzi firma zajmująca się zwracaniem podatku VAT od zakupów wolnocłowych Global Blue, ale inne narody złapały też tego bakcyla zakupów podczas podróży, dużą dynamikę notuje się w Tajlandii, krajach Zatoki i w Nigerii.

Podróżni szukają nie tylko drogich damskich torebek i kosmetyków, ale także książek, żywności i wszystkiego, co może sprawić przyjemność, więc korzysta z tego sieć materiałów piśmienniczych WH Smith, która szybko rozwija obecność na lotniskach na Bliskim Wschodzie i w Azji. Jej oferta dla ponad 240 mln podróżujących samolotami po świecie pozwala pokryć spadek sprzedaży w kraju.

Mimo niedawnego spowolnienia w segmencie luksusu głośne transakcje dokonane podczas podróży zwróciły uwagę na możliwość długofalowego rozwoju takiego handlu rozkręcanego przez bogatych przedstawicieli wschodzących rynków, a także zwykłych podróżnych korzystających z takich sklepów, bo to wygodne.

- Następuje odchodzenie od tradycyjnych zakupów, wymagających specjalnego wyjścia i przechodzenie do kupowania w drodze, podczas wyjazdu na urlop, w ramach podróży służbowej. To wynik naszego zwariowanego rytmu życia — wyjaśnia ekspert od konsumpcji w firmie doradczej Deloitte, Ben Perkins.

Pozostało 83% artykułu
Handel
Ruszyły protesty przed sklepami Lidla w całej Polsce. Spór o inwestycję na Warmii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?