Merlin: nowy prezes i strategia

Tomasz Kowalski został nowym prezesem. Jaki ma pomysł na biznes?

Publikacja: 30.01.2015 10:14

W Merlinie, jednym z największych e-sklepów w Polsce, szykują się spore zmiany.

W Merlinie, jednym z największych e-sklepów w Polsce, szykują się spore zmiany.

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Ryszard Waniek

W Merlinie, jednym z największych e-sklepów w Polsce, szykują się spore zmiany. Zaczęło się od roszad personalnych. Nowym szefem został Tomasz Kowalski, który zastąpił Ireneusza Kazimierczyka. Kowalski pełnił wcześniej funkcję dyrektora zarządzającego w obszarze handlu i ekspansji w grupie Czerwona Torebka, która jest właścicielem Merlina.

Firma zasygnalizowała, że trwają prace nad przełomową strategią dla Merlina na najbliższe lata. Jej szczegóły owiane są tajemnicą. Najprawdopodobniej poznamy je pod koniec marca.

Priorytetem logistyka

Merlin zamierza kontynuować rozwój ogólnopolskiej sieci punktów, w tym oferujących darmową dostawę. Twierdzi, że popularność tych ostatnich bardzo szybko rośnie. W planach jest też dalszy rozwój logistyki. Od wiosny Merlin będzie korzystał z nowego, podwarszawskiego magazynu o powierzchni ponaddwukrotnie większej niż dotychczasowa. Większe moce są potrzebne firmie, ponieważ skala jej biznesu rośnie. Merlin podkreśla, że rok 2014 zdecydowanie wyróżnia się na tle poprzednich lat.

– Wzrost liczby realizowanych zamówień w porównaniu z 2013 r. sięgnął 30 proc., natomiast w stosunku do lat z okresu 2010–2012 ubiegłoroczne wyniki e-sklepu są lepsze średnio o ok. 22 proc. – mówi Marcin Zduńczyk, dyrektor marketingu i sprzedaży Merlin.pl. Dodaje, że sklep notuje również sukcesywny wzrost liczby nowych klientów. – Ubiegły rok zakończyliśmy z przyrostem na poziomie ok. 25 proc. – wskazuje.

Branża z potencjałem

Merlin to łakomy kąsek. Kilka lat temu przejąć chciał go Empik, ale transakcję zablokował UOKiK. Uznał, że doprowadziłaby do ograniczenia konkurencji na krajowych rynkach sprzedaży internetowej. Podobno Empik oferował za Merlina ponad 100 mln zł.

Czerwonej Torebce udało się wynegocjować znacząco niższą cenę i w 2013 r. kupiła Merlina za ponad 51 mln zł. Na razie jednak ten nabytek obciąża jej wyniki. W 2014 r. generował straty. Zarząd zasygnalizował jednak, że w 2015 r. Merlin powinien zacząć przynosić zyski. Podobnie zresztą jak inny biznes Czerwonej Torebki, czyli sieć sklepów Małpka. Na nią jednak spółka znalazła już kupca. Za ponad 362 mln zł Małpkę ma przejąć fundusz PineBridge.

Na rynku mówi się, że Czerwona Torebka szuka też kupca na Merlina. Zarząd nie potwierdza ani nie zaprzecza. Podkreśla, że analizowane są różne opcje. Wydaje się jednak, że ewentualnej transakcji nie należy się spodziewać w najbliższym czasie. Rzadko się zdarza, aby firmy dokonywały roszad we władzach i publikowały nową strategię tuż przed zmianą właściciela.

Rynek sprzedaży przez internet szybko rośnie. Dostrzegły to firmy z innych segmentów, również spożywczych. To właśnie dlatego na wejście w e-handel zdecydował się Eurocash, do tej pory kojarzony przede wszystkim z handlem tradycyjnym. Niedawno przejął pakiet udziałów w sklepie Frisco.pl i zamierza dynamicznie rozwinąć ten biznes. Na razie generuje on roczne przychody rzędu 30 mln zł i nie jest rentowny. Pod koniec tego roku ma zacząć przynosić zyski.

Polski rynek e-commerce jest mocno rozdrobniony. Działające na nim firmy muszą się łączyć, aby móc skutecznie konkurować z globalnymi gigantami, takimi jak grupa Amazon.

W Merlinie, jednym z największych e-sklepów w Polsce, szykują się spore zmiany. Zaczęło się od roszad personalnych. Nowym szefem został Tomasz Kowalski, który zastąpił Ireneusza Kazimierczyka. Kowalski pełnił wcześniej funkcję dyrektora zarządzającego w obszarze handlu i ekspansji w grupie Czerwona Torebka, która jest właścicielem Merlina.

Firma zasygnalizowała, że trwają prace nad przełomową strategią dla Merlina na najbliższe lata. Jej szczegóły owiane są tajemnicą. Najprawdopodobniej poznamy je pod koniec marca.

Pozostało 84% artykułu
Handel
Ruszyły protesty przed sklepami Lidla w całej Polsce. Spór o inwestycję na Warmii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?