Reklama

Polskie firmy zdobywają świat

Ostatnie 25 lat to okres silnej ekspansji polskich firm na zagranicznych rynkach - wynika z raportu firmy audytorsko-doradczej Grant Thornton: "Zagraniczna ekspansja polskich firm. Dokonania, ambicje, perspektywy".

Publikacja: 23.04.2015 12:23

Polskie firmy zdobywają świat

Foto: Bloomberg

Z raportu wynika, że polskie firmy są obecne na 218 światowych rynkach, a wszystko dzięki gwałtownemu wzrostowi polskiego eksportu i poprawie jego struktury: zarówno produktowej, jak i geograficznej. Według analityków Grant Thornton te Te pozytywne tendencje będą kontynuowane w kolejnych latach. Do 2020 r. eksport Polski wzrośnie o ponad jedną trzecią, a przedsiębiorcy będą coraz odważniej wchodzić na nowe, nieodkryte dotąd rynki.

2069 proc. – o tyle realnie (po uwzględnieniu inflacji, licząc w dolarach amerykańskich) wzrosła przez 25 lat wartość polskiego eksportu. W Polsce działa obecnie 60 tys. firm uzyskujących przychody z eksportu, a według statystyk GUS, polskie towary były sprzedawane w 2014 r. w 218 krajach świata, w tym tak egzotycznych jak Gwinea Równikowa, Wyspy Kokosowe czy Kiribati.

Problemem jest jednak wciąż niska innowacyjność polskich eksporterów oraz relatywnie niskie polskie inwestycje bezpośrednie za granicą.

Mimo to gospodarcza ekspansja zagraniczna to jedno z największych osiągnięć Polski od upadku komunizmu – uważają analitycy  Grant Thornton. Polskie firmy z sukcesem wykorzystały okazję, którą dało im wprowadzenie wolnego rynku i otwarcie gospodarki na świat. Mimo trudnej sytuacji, w jakiej 25 lat temu był polski przemysł i prywatna przedsiębiorczość, w gospodarce udało się zbudować silny i konkurencyjny sektor eksportowy.

- Do 1989 r. polskie państwo skutecznie temperowało zapędy każdego obywatela, który miał w sobie choć trochę zapału do przedsiębiorczości i zdobywania nowych rynków. Dopiero ustawa Wilczka, okrągły stół i plan Balcerowicza zdjęły ten kaganiec i sprawiły, że Polacy mogli zostać przedsiębiorcami, a w dodatku mogli wchodzić w szranki z zagraniczną konkurencją. Ostatnie 25 lat pokazuje, że zapał do tego rodzaju aktywności był w społeczeństwie ogromny – przekonuje Tomasz Wróblewski, partner zarządzający Grant Thornton w Polsce.

Reklama
Reklama

Pozytywne prognozy

Według ekspertów Grant Thornton, ta dynamiczna ekspansji polskich firm na zagranicznych rynkach będzie w najbliższych latach postępować. Według najnowszych prognoz Grant Thornton, do 2020 r. polski eksport wzrośnie łącznie o 35,6 proc., co oznacza średnią dynamikę roczną eksportu na poziomie 5,2 proc.

Według prognoz Grant Thornton, w najbliższych latach w polskim handlu zagranicznym będzie postępować reorientacja geograficzna, czyli w strukturze eksportu rósł będzie udział nowych, dotąd mało eksploatowanych rynków, a spadać będzie udział większości głównych odbiorców polskiego eksportu.

Jak prognozują eksperci Grant Thornton, w latach 2014-2020 udział Unii Europejskiej w strukturze polskiego eksportu spadnie o 4,4 pkt proc. – z 77,1 do 72,7 proc. Nie oznacza to, że zagraniczna sprzedaż polskich firm do Unii spadnie. Wzrost zostanie zachowany i będzie on relatywnie silny (prognoza Grant Thornton wskazuje na 33,6 proc. w latach 2015-2020), jednak dynamika na wielu innych rynkach będzie jeszcze wyższa, dlatego udział Unii będzie się kurczył.

Polskie firmy, według prognozy, będą bardziej eksplorowały rynki Ameryki Północnej i Południowej, a także kraje europejskie spoza UE, np. Norwegia, Serbia, Czarnogóra czy Białoruś. Natomiast polski eksport ba Ukrainę i do Rosji pozostanie jeszcze długo na niskim poziomie z powodu konfliktów i napięć politycznych.

Handel
UOKiK wygrywa w sądzie z Biedronką. Sieć zapłaci potężną karę
Handel
Prada reaguje na krytykę. Limitowana kolekcja Kolhapuri powstanie w Indiach
Handel
Wielka zmiana dla browarów. Zatrzymają swoje systemy kaucyjne
Handel
Kandydat do przejęcia sklepów Carrefoura? Przynosi ogromne straty
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Handel
Polacy zaciskają pasa przed Świętami. Te produkty znikną z koszyków jako pierwsze
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama