Jak Polacy pod tym względem wyglądają na tle Europy? Czy wraz ze wzrostem zamożności będziemy kupować więcej oryginalnych towarów? W jakich dziedzinach te oryginalne wyprą podróbki?

Czytaj więcej: Ubrania i kosmetyki na czele najczęściej kupowanych podróbek w Polsce

Podróbki to ponoć już 10 proc. globalnego handlu?

- To wciąż są luźne szacunki, ponieważ trudno go zmierzyć - mówi Piotr Mazurkiewicz, dziennikarz "Rzeczpospolitej", dodając, że bardzo trudno zmierzyć ile na nie faktycznie wydajemy i ile są one warte.

- Rynek podróbek ma się dobrze - podkreśla i dodaje, że podróbki są też na nowych rynkach, m.in. na rynku leków, nawozów sztucznych, środków ochrony roślin, żywności... i wielu innych. Podróbki – mniej lub bardziej udane – są wszędzie.

Kto się specjalizuje w podróbkach? Indie podrabiają leki, Turcja żywności a Chiny SA globalnym potentatem w podrabianiu odzieży oraz zabawek.

Polska wciąż jest dużym rynkiem dla podróbek. Jesteśmy czwartym rynkiem w UE jeśli chodzi o sprzedaż towarów podrobionych. W Polsce świetnie sprzedają się na przykład podrobione papierowy. W Polsce nikt nie ściga właścicieli podróbek. Polacy nie mają poczucia niestosowności w kupowaniu podróbek. Nie ma u nas też kampanii uświadamiających, że podróbki to kradzież. Podróbki noszą celebryci czy politycy – od torebek po zegarki.

- Uparte kupowanie podróbek, tanich imitacji jest charakterystyczne dla Polaków - podkreśla Piotr Mazurkiewicz. Podróbki kupowane są przez internet, często także na wakacjach w krajach, gdzie handlarze podróbkami są na plażach czy ulicach miast turystycznych. Polacy wciąż najchętniej kupują podróbki luksusowych marek. Dotyczy to przede wszystkim torebek i zegarków, mimo że produkty te nie są zbyt wysokiej jakości.

Podróbki mogą być też niebezpieczne, na przykład leki czy produkty spożywcze. Zdarza się, że podrobione buty są nasączone toksynami a przez to niebezpieczne dla konsumenta.

Autopromocja
FIRMA.RP.PL

Sprawdzona, pogłębiona i kompleksowa wiedza dla MŚP

CZYTAJ WIĘCEJ

Młodzi kochają podróbki. Młodzi ludzie chcą mieć produkty uważane za prestiżowe i są najbardziej są podatni na takie zakupy.