Reklama

Będzie walka o zyski ze Szlaku

Polska mogłaby zyskać miliardy dolarów na przeładunkach towarów przewożonych koleją z Chin do krajów UE. Ale spodziewane profity z rosnących obrotów handlowych będą chciały przejąć Węgry.

Aktualizacja: 03.02.2021 06:03 Publikacja: 02.02.2021 21:00

Zwiększenie roli Polski jako centralnego hubu przeładunkowe-go zwiększyłoby dochody i radykalnie prz

Zwiększenie roli Polski jako centralnego hubu przeładunkowe-go zwiększyłoby dochody i radykalnie przyspieszyłoby rozwój sektora logistycznego

Foto: Reuters

Dobre relacje pomiędzy rządzącymi Polską i Węgrami mogą wkrótce popsuć pieniądze. I to duże: chodzi o korzyści z obsługi transportów kolejowych w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Oba kraje planują budowę dużych, konkurujących ze sobą centrów logistycznych dla przeładunku towarów przewożonych z Chin do Europy. Tych ostatnich przybywa, choć pandemia ogranicza wymianę handlową.

Chińskie dane mówią o zwiększeniu liczby pociągów na linii Chiny–Unia Europejska o 40 proc. r./r. tylko w I półroczu 2020 r. A według danych Eurostatu w pierwszych siedmiu miesiącach 2020 r. Chiny stały się największym partnerem handlowym Unii Europejskiej, wyprzedzając USA. Konkurencja o przejęcie obsługi tej wymiany handlowej będzie więc zacięta. Jak szacuje Centre for Economics and Business Research, na realizacji projektu Nowego Jedwabnego Szlaku PKB Polski może zyskać nawet 48 mld dol.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Gospodarka
Izrael: Hamas ma długą historię kłamstw i manipulacji
Gospodarka
Złote góry dla powodzian. Lądek-Zdrój rok po potopie
Gospodarka
EBC znów zostawił stopy procentowe bez zmian
Gospodarka
Europejczycy czują się niepewnie, a młodzież jest sfrustrowana
Gospodarka
Korea Południowa ostrzega: inwestycje w USA zagrożone po akcji w fabryce Hyundaia
Reklama
Reklama