Niemcy najważniejszym partnerem Polski w biznesie

Choć relacje polityczne polsko-niemieckie bywają napięte, to nie zmienia to tego, że Polska i Niemcy są obecnie skazane na gospodarczą współpracę.

Aktualizacja: 06.02.2017 14:23 Publikacja: 06.02.2017 13:30

Niemcy najważniejszym partnerem Polski w biznesie

Foto: 123RF

Niemcy są najważniejszym partnerem handlowym Polski. Po jedenastu miesiącach 2016 roku sprzedaż polskich towarów na niemieckim rynku zbliżyła się do 46 mld euro i była czterokrotnie większa niż w przypadku polskiej sprzedaży towarowej do Czech – naszego drugiego partnera w eksporcie. W sumie udział Niemiec w całości polskiego eksportu przekraczał w okresie styczeń – listopad 2016 roku 27 proc. W imporcie sięgał 23,5 proc., a wartość sprowadzanych z niemieckiego rynku towarów wyniosła przeszło 38,4 mld euro.

- Znaczenie Niemiec jest kluczowe i tak będzie również w przewidywalnej przyszłości – twierdzi Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu Banku Zachodniego WBK.

Jego zdaniem, wpływa na to fakt, że wiele polskich firm jest na rynku niemieckim mocno zadomowionych. Mają ustalone mechanizmy działania, wypracowane relacje z dystrybutorami, a tamtejsi konsumenci znają już polskie towary. Te ostatnie są dobre jakościowo i w dalszym ciągu atrakcyjne cenowo, więc niemieccy producenci chętnie po nie sięgają. Ważny jest także fakt, że dla polskich firm Niemcy są rynkiem najłatwiej osiągalnym logistycznie.

- Ten czynnik ma duże znaczenie, szczególnie jeśli firma jest mniejsza lub dopiero rozpoczyna eksport – tłumaczy Dylak.

Niemcy są dużym partnerem dla polskiej branży przetwórstwa drewna, producentów maszyn i urządzeń, sprzętu RTV i AGD, a także produkowanych w Polsce samochodów. To najważniejszy rynek eksportowy dla całej polskiej branży motoryzacyjnej. Jest kluczowy także dla polskiego sektora meblowego.

Niestety, polski eksport do Niemiec ma w znaczącym stopniu charakter zaopatrzeniowy. To oznacza, że eksportujemy przede wszystkim części i komponenty do dalszej produkcji. Dlatego wyniki polskich eksporterów są w dużym stopniu uzależnione od eksportu Niemiec. Jeśli przykładowo spadnie chiński popyt na towary konsumpcyjne, urządzenia, maszyny i samochody spadnie, to eksport z Niemiec też zmaleje. To one bowiem dostarczają do Chin najwięcej tego typu produktów. Jeśli zaś ucierpią Niemcy, to my ucierpimy razem z nimi, bo niemiecka produkcja samochodów, urządzeń i maszyn w dużej mierze opiera się na częściach z importowanych z Polski.

Dla Niemiec Polska jest zaś kluczowym rynkiem Europy Środkowo-Wschodniej. W 2015 r. plasowała się na siódmym miejscu wśród największych partnerów handlowych RFN. Wyprzedzaliśmy m.in. Rosję i Szwajcarię.

Niemcy są natomiast jednym ze strategicznych inwestorów w polskiej gospodarce. Do najważniejszych niemieckich projektów zrealizowanych w ostatnim czasie należy fabryka Volkswagena Craftera we Wrześni. Z kolei wśród nowych, już zapowiedzianych inwestycji, największą będzie budowa fabryki silników Daimlera w Jaworze, na którą inwestor przeznaczy ok. pół miliarda euro.  Według danych urzędu statystycznego RFN, od 1989 r. wartość niemieckich inwestycji zagranicznych w Polsce sięgnęła 27 mld euro. W 2015 r. wyniosła ona 2,4 mld euro. W tym czasie polskie inwestycje w Niemczech sięgnęły 980 mln euro.

Polska jest dobrym miejscem do robienia interesów przez niemieckie firmy. Korzystają one u nas z tańszej niż w RFN siły roboczej i ułatwień podatkowych w specjalnych strefach ekonomicznych. Niemieckie sieci handlowe zbudowały u nas bardzo mocną pozycję a koncerny medialne z RFN są silnie obecne na naszym rynku. Polsko-niemieckie relacje handlowe nie są jednak wolne od zadrażnień, choćby dotyczących kwestii energetycznych takich jak gazociąg Nord Stream.

Gospodarka
Rząd obsypie start-upy pieniędzmi. Chce przełomowych innowacji
Gospodarka
Upadek człowieka, który stworzył forum w Davos
Gospodarka
Niemcy – militarny kolos na (jeszcze) glinianych nogach
Gospodarka
Od czerwca nowe warunki handlu UE z Ukrainą. Jak się zmienią?
Materiał Promocyjny
Zakaz fajerwerków to straty dla gospodarki i zagrożenie bezpieczeństwa
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku