Niemcy są najważniejszym partnerem handlowym Polski. Po jedenastu miesiącach 2016 roku sprzedaż polskich towarów na niemieckim rynku zbliżyła się do 46 mld euro i była czterokrotnie większa niż w przypadku polskiej sprzedaży towarowej do Czech – naszego drugiego partnera w eksporcie. W sumie udział Niemiec w całości polskiego eksportu przekraczał w okresie styczeń – listopad 2016 roku 27 proc. W imporcie sięgał 23,5 proc., a wartość sprowadzanych z niemieckiego rynku towarów wyniosła przeszło 38,4 mld euro.
- Znaczenie Niemiec jest kluczowe i tak będzie również w przewidywalnej przyszłości – twierdzi Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu Banku Zachodniego WBK.
Jego zdaniem, wpływa na to fakt, że wiele polskich firm jest na rynku niemieckim mocno zadomowionych. Mają ustalone mechanizmy działania, wypracowane relacje z dystrybutorami, a tamtejsi konsumenci znają już polskie towary. Te ostatnie są dobre jakościowo i w dalszym ciągu atrakcyjne cenowo, więc niemieccy producenci chętnie po nie sięgają. Ważny jest także fakt, że dla polskich firm Niemcy są rynkiem najłatwiej osiągalnym logistycznie.
- Ten czynnik ma duże znaczenie, szczególnie jeśli firma jest mniejsza lub dopiero rozpoczyna eksport – tłumaczy Dylak.
Niemcy są dużym partnerem dla polskiej branży przetwórstwa drewna, producentów maszyn i urządzeń, sprzętu RTV i AGD, a także produkowanych w Polsce samochodów. To najważniejszy rynek eksportowy dla całej polskiej branży motoryzacyjnej. Jest kluczowy także dla polskiego sektora meblowego.