Wzrosnąć może również wartość aktywów w segmencie ciężkiego transportu. Ubiegły rok był dla branży leasingowej rekordowy: łączna wartość transakcji przeprowadzonych przez firmy zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu (ZPL) wyniosła 42,8 mld złotych, o 21,3 proc. więcej niż rok wcześniej.
Dobre wyniki przyniósł także pierwszy kwartał. Wartość leasingu maszyn i urządzeń wzrosła o prawie 13 proc. do ponad 3,4 mld zł, w transporcie ciężkim wzrost wyniósł ponad 11 proc. do przeszło 2,5 mld zł. Spadek odnotowano jedynie w przypadku samochodów osobowych, ale był on spowodowany bardzo wysoką bazą z ubiegłego roku, spowodowaną okienkiem derogacyjnym i możliwością pełnego odpisu VAT w okresie od stycznia do końca marca.
Kolejne kwartały powinny jednak przynieść poprawę wyników w segmencie pojazdów lekkich. Jednak zdaniem ekspertów, zwykły leasing finansowy będzie w tym segmencie tracił na znaczeniu. Coraz popularniejszy model to finansowanie flot samochodowych z usługami dodatkowymi (CFM - Car Fleet Management). W tej formie finansowania przedsiębiorca nie płaci całej wartości pojazdu, jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnego leasingu. Pokrywa jedynie koszty użytkowania samochodu oraz koszt zużycia pojazdu w danym okresie czasu. Natomiast zewnętrzna firma nie tylko dostarcza samochody, ale także serwisuje je, ubezpiecza, a później wymienia na nowe. Polski CFM rośnie stabilnie w tempie 7-10% kwartał do kwartału, wypierając powoli proste finansowanie leasingiem, czy kredyty bankowe. - Wiąże się to z większą świadomością przedsiębiorców, którzy doceniają możliwość kompleksowej obsługi auta firmowego, a także mogą dokładniej zaplanować wszelkie koszty eksploatacji. Powierzenie floty w zarzadzanie wyspecjalizowanej firmie w formule Full Service Leasing czy Semi-FSL to oszczędność czasu i kosztów – twierdzi Konrad Karpowicz, dyrektor handlowy i członek zarządu Grupy Masterlease.
Za sprawą poprawiającej się koniunktury w budownictwie rósł będzie także leasing w sektorze budowlanym. Nowe oferty skierowane do sektora budowlanego zaczynają wprowadzać banki. - Stworzyliśmy zupełnie nową, dedykowaną dla tego sektora ofertę finansowania. Między innymi wprowadziliśmy procedurę uproszczoną zarówno przy pożyczce, jak i leasingu – mówi koordynator ds. sektora maszyn i urządzeń w BZ WBK Leasing, Piotr Klimczak.
BZ WBK Leasing spodziewa się, że najbliższy rok przyniesie kilkunastoprocentowy wzrost dla segmentu środków trwałych w sektorze budowlanym. Motorem napędzającym wzrost inwestycji będą kolejne nakłady w sektorze energetycznym, kolejowym oraz w budownictwie drogowym. - Przedsiębiorcy są bardziej skłonni do inwestycji, tym bardziej, że będą mieć możliwość skorzystania z programów unijnych w perspektywie 2014 – 2020 – twierdzi dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej w BZ WBK Leasing, Tomasz Sudaj.