Unijne fundusze rozpędzą rynek leasingu

Firmy leasingowe oczekują wzrostu transakcji w segmentach pojazdów osobowych i dostawczych, a także w przypadku maszyn i urządzeń.

Publikacja: 26.06.2015 17:49

Unijne fundusze rozpędzą rynek leasingu

Foto: Bloomberg

Wzrosnąć może również wartość aktywów w segmencie ciężkiego transportu. Ubiegły rok był dla branży leasingowej rekordowy: łączna wartość transakcji przeprowadzonych przez firmy zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu (ZPL) wyniosła 42,8 mld złotych, o 21,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Dobre wyniki przyniósł także pierwszy kwartał. Wartość leasingu maszyn i urządzeń wzrosła o prawie 13 proc. do ponad 3,4 mld zł, w transporcie ciężkim wzrost wyniósł ponad 11 proc. do przeszło 2,5 mld zł. Spadek odnotowano jedynie w przypadku samochodów osobowych, ale był on spowodowany bardzo wysoką bazą z ubiegłego roku, spowodowaną okienkiem derogacyjnym i możliwością pełnego odpisu VAT w okresie od stycznia do końca marca.

Kolejne kwartały powinny jednak przynieść poprawę wyników w segmencie pojazdów lekkich. Jednak zdaniem ekspertów, zwykły leasing finansowy będzie w tym segmencie tracił na znaczeniu. Coraz popularniejszy model to finansowanie flot samochodowych z usługami dodatkowymi (CFM - Car Fleet Management). W tej formie finansowania przedsiębiorca nie płaci całej wartości pojazdu, jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnego leasingu. Pokrywa jedynie koszty użytkowania samochodu oraz koszt zużycia pojazdu w danym okresie czasu. Natomiast zewnętrzna firma nie tylko dostarcza samochody, ale także serwisuje je, ubezpiecza, a później wymienia na nowe. Polski CFM rośnie stabilnie w tempie 7-10% kwartał do kwartału, wypierając powoli proste finansowanie leasingiem, czy kredyty bankowe. - Wiąże się to z większą świadomością przedsiębiorców, którzy doceniają możliwość kompleksowej obsługi auta firmowego, a także mogą dokładniej zaplanować wszelkie koszty eksploatacji. Powierzenie floty w zarzadzanie wyspecjalizowanej firmie w formule Full Service Leasing czy Semi-FSL to oszczędność czasu i kosztów – twierdzi Konrad Karpowicz, dyrektor handlowy i członek zarządu Grupy Masterlease.

Za sprawą poprawiającej się koniunktury w budownictwie rósł będzie także leasing w sektorze budowlanym. Nowe oferty skierowane do sektora budowlanego zaczynają wprowadzać banki. - Stworzyliśmy zupełnie nową, dedykowaną dla tego sektora ofertę finansowania. Między innymi wprowadziliśmy procedurę uproszczoną zarówno przy pożyczce, jak i leasingu – mówi koordynator ds. sektora maszyn i urządzeń w BZ WBK Leasing, Piotr Klimczak.

BZ WBK Leasing spodziewa się, że najbliższy rok przyniesie kilkunastoprocentowy wzrost dla segmentu środków trwałych w sektorze budowlanym. Motorem napędzającym wzrost inwestycji będą kolejne nakłady w sektorze energetycznym, kolejowym oraz w budownictwie drogowym. - Przedsiębiorcy są bardziej skłonni do inwestycji, tym bardziej, że będą mieć możliwość skorzystania z programów unijnych w perspektywie 2014 – 2020 – twierdzi dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej w BZ WBK Leasing, Tomasz Sudaj.

Według Związku Polskiego Leasingu, współfinansowanie przez firmy leasingowe inwestycji przy udziale środków z nowej perspektywy 2014-2020 zwiększy potencjał całej branży.

- Przedsiębiorca będzie mógł otrzymać wypłatę refundacji w sytuacji, w której wskaże firmę leasingową, jako podmiot upoważniony do poniesienia wydatku na zakup wybranego przez siebie dobra. Wówczas faktura wystawiona przed dostawcę na rzecz firmy leasingowej będzie dowodem potwierdzającym ten wydatek, a zatem przedsiębiorca nie będzie już musiał czekać wielu lat na wypłatę środków – tłumaczy Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.

W ten sposób firma będzie mogła również modernizować swój park maszynowy szybciej niż gdyby refundacja następowała wraz ze spłatą rat leasingowych.

Fundusze europejskie
Polska prezydencja przygotuje grunt pod negocjacje budżetu UE
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem