Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024

Reklama

Przemysław Mitraszewski, LPP: Pewność i zwinność to kluczowe czynniki rozwoju LPP

Firma jest i będzie na pokolenia. Nie musimy się obawiać, że zostanie sprzedana lub przejęta. Dwa elementy – pewność i zwinność to kluczowe kwestie dla pracowników, partnerów handlowych, ale też naszych klientów - mówi Przemysław Mitraszewski, dyrektor ds. relacji zewnętrznych, pełnomocnik zarządu LPP.

Publikacja: 06.09.2024 11:07

Mieliśmy pandemię, zachwianie łańcucha dostaw, mamy wojnę w Ukrainie. Podsumujemy jak to wpłynęło na sytuację na rynku odzieży?

Można powiedzieć, że było miło i przyjemnie, ale od 2020 to się już skończyło. Pandemia była faktycznie punktem zwrotnym w przypadku naszej firmy, choć od tego czasu zdarzeń makro, ale też mikro, które wpływały na naszą branżę było bardzo dużo. Przykładem może tu być np. blokada statków w Kanale Sueskim i informacja, że nasze kontenery utknęły na morzu i nie wiadomo kiedy dotrą. Takie sytuacje powodują, że dziś musimy myśleć i działać inaczej. I taką strategię w LPP już wdrożyliśmy. Oczywiście obraliśmy azymut, w którym kierunku firma chce się rozwijać, na jakich rynkach być, jakie usługi i odzież dostarczać, ale koniec końców zawiesiliśmy projekty, które mają kilkuletni horyzont. Tak było w przypadku obszaru IT, gdzie mieliśmy projekty wymagające kilkunastu miesięcy pracy, a potem się okazywało, że po tym czasie rozwiązanie mimo, że jest dobre, już nie przystaje do realiów. Dzisiaj więc takie plany dzielimy na małe kawałki i próbujemy wdrożyć tu i teraz.

Na rynku pojawiają się intensywnie promujące się platformy z tanimi wyrobami. Jak to wpłynęło na LPP?

Wpływa cały czas. Szczególnie, że nikt nie przewidział, że taka konkurencja na rynku się pojawi. Z drugiej strony ciężko to nawet nazywać konkurencją, bo nie działamy w tych samych warunkach. My musimy przestrzegać wszystkich europejskich norm jeśli chodzi o bezpieczeństwo produktu, certyfikacje, mamy zrównoważone cele rozwoju i nie ma żadnych dotacji na naszą odzież. Produkty sprzedawane na wspomnianych platformach, głównie z Azji, są dotowane i nie wiemy jakiej są jakości. Nie ma jednak co się obrażać. Ważne, że w LPP widzimy nasze przewagi konkurencyjne.

A co wam zapewni sukces na rynku?

Po pierwsze jesteśmy omnichannelowi. Platformy azjatycki sprzedają tylko w internecie. My od 30 lat działamy w Polsce i w regionie i mamy sklepy stacjonarne. To oznacza, że dobrze znamy naszych klientów, nie tylko online, ale też fizycznie ze sklepów stacjonarnych. I to jest nasza przewaga. Nie sprzedajemy w ciemno, bo dzięki tym kanałom sprzedaży i przy wsparciu nowych technologii poznajemy swojego klienta i dostarczamy mu to czego potrzebuje.

Jakie są w związku z tym główne kierunki waszych inwestycji? Technologie, sklepy stacjonarne?

Jedno i drugie. Po pierwsze koncentrujemy się na rozwoju sieci stacjonarnej – w tym roku planujemy otwarcie aż 700 nowych sklepów, w tym ok. 500 poza Polską. Po drugie inwestycje w technologie i automatyzację procesów. Wdrażamy rozwiązania oparte o algorytmy sztucznej inteligencji, które pozwalają np. przewidywać oczekiwania klientów, czyli jakie produkt chcą kupić, ale również precyzyjnie zatowarowywać salony. Ważnym obszarem jest również logistyka. Tu głównym kierunkiem jest z jednej strony automatyzacja, ale także decentralizacja sieci zaopatrzenia. Przykładem możemy tu być np. Rumunia, gdzie mamy już 3 magazyny, które dodatkowo dzięki bliskości portu w Konstancy pozwalają na większą elastyczność i optymalizację procesów logistycznych na lokalnych rynkach.

Wchodzicie na nowe rynki?

Tak, choć tu dużo się zmieniło po wybuchu wojny w Ukrainie. Wcześniej chcieliśmy iść w kierunku wschodnim, dziś to niemożliwe. Obecnie koncentrujemy się na Europie środkowo-południowej. W ostatnim czasie weszliśmy do Włoch z trzema markami (Reserved, Mohito, Sinsay) otwierając sklepy m.in. na głównej ulicy modowej w Mediolanie. Otworzyliśmy też kolejne sklepy w Londynie. Koncentrujemy się również na Bałkanach gdzie powiększyliśmy sieć stacjonarną otwierając nowe salony m.in. w Rumuni, Serbii czy Macedonii.

Reklama
Reklama

Jakie znaczenie w tym wszystkim ma to, że LPP jest firmą rodzinną? Przeszkadza czy pomaga?

Zdecydowanie pomaga. Przede wszystkim pewne decyzje podejmujemy dużo szybciej i zwinniej. Obecnie nie ma czasu na wielkie elaboraty, prezentacje czy rozbudowane excele. Oczywiście to ma znaczenie, ale jak decyzja zapada tu i teraz to ją realizujemy. Zwinność ma znaczenie też w długiej perspektywie. Wiem, że dzięki temu firma jest i będzie na pokolenia. Nie musimy się obawiać, że zostanie sprzedana i przejęta. Dwa elementy – pewność i zwinność to kluczowe kwestie dla pracowników, partnerów handlowych, ale też naszych klientów.

Partner rozmowy: LPP

Mieliśmy pandemię, zachwianie łańcucha dostaw, mamy wojnę w Ukrainie. Podsumujemy jak to wpłynęło na sytuację na rynku odzieży?

Można powiedzieć, że było miło i przyjemnie, ale od 2020 to się już skończyło. Pandemia była faktycznie punktem zwrotnym w przypadku naszej firmy, choć od tego czasu zdarzeń makro, ale też mikro, które wpływały na naszą branżę było bardzo dużo. Przykładem może tu być np. blokada statków w Kanale Sueskim i informacja, że nasze kontenery utknęły na morzu i nie wiadomo kiedy dotrą. Takie sytuacje powodują, że dziś musimy myśleć i działać inaczej. I taką strategię w LPP już wdrożyliśmy. Oczywiście obraliśmy azymut, w którym kierunku firma chce się rozwijać, na jakich rynkach być, jakie usługi i odzież dostarczać, ale koniec końców zawiesiliśmy projekty, które mają kilkuletni horyzont. Tak było w przypadku obszaru IT, gdzie mieliśmy projekty wymagające kilkunastu miesięcy pracy, a potem się okazywało, że po tym czasie rozwiązanie mimo, że jest dobre, już nie przystaje do realiów. Dzisiaj więc takie plany dzielimy na małe kawałki i próbujemy wdrożyć tu i teraz.

Reklama
Forum Ekonomiczne
Europejski Kongres Samorządów: Powodzie – czy można się przed nimi uchronić?
Forum Ekonomiczne
Potrzebna platforma współpracy
Forum Ekonomiczne
Bezpieczeństwo młodych w sieci. Wyzwania i kierunki działań
Forum Ekonomiczne
Online safety for young people. Challenges and courses of action
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Forum Ekonomiczne
Nowoczesna opieka zdrowotna musi opierać się na współpracy
Reklama
Reklama