Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024

Ewa Łapińska: Mars intensywnie inwestuje w Polsce

Do tej pory zainwestowaliśmy w Polsce ponad 1 mld dol. Mamy pięć fabryk i dwa centra usług wspólnych, które cały czas rozbudowujemy i unowocześniamy – mówi Ewa Łapińska, general manager Poland & Baltics Mars Wrigley Polska.

Publikacja: 06.09.2024 04:30

Ewa Łapińska: Mars intensywnie inwestuje w Polsce

Foto: Paweł Woźniak

Jak dziś wygląda „zazielenianie” biznesu w koncernie Mars?

To temat, który jest bardzo wysoko na agendzie Marsa zarówno globalnie, jak i lokalnie. Globalnie mamy jasną, ogłoszoną w ubiegłym roku mapę drogową dojścia do neutralności emisyjnej. Chcemy zmniejszyć emisje o 50 proc. do 2030 r. i osiągnąć neutralność emisyjną do 2050 r. Mamy już konkretne wyniki w tym obszarze. Od 2015 r. ograniczyliśmy ślad węglowy o 16 proc., jednocześnie zwiększając obroty o 60 proc. Firma Mars bardzo poważnie podchodzi do tego tematu. Znaczna część bonusów menedżerów jest zależna od realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

W Polsce również mamy w tym względzie duże sukcesy. Pięć naszych fabryk produkujących słodycze, przekąski i gumy do żucia, ale także karmę dla zwierząt, zaopatruje niemal 80 rynków. Mamy pracowników biurowych oraz dwa centra usług wspólnych. Wszystkie nasze fabryki funkcjonują w 100 proc. w oparciu o energię pozyskiwaną ze źródeł odnawialnych.

Klienci w Polsce zwracają już uwagę na kwestie środowiskowe w produkcji towarów?

„Klienci” to dla nas sieci detaliczne. Duże sieci detaliczne to często duże koncerny, które również mają cele zrównoważonego rozwoju. Mamy konkretną współpracę z partnerami, którzy są na nią otwarci. Prowadzimy wspólne projekty związane z oszczędnością kartonu i recyklingiem opakowań. W sklepach jednego z klientów wstawiliśmy stelaże i stojaki w strefie przykasowej, które w 100 proc. pochodzą z recyklingu.

Konsumenci również zwracają na to uwagę – chcą produktów, które powstają w sposób zrównoważony. Chcą, żeby firmy wspierały zrównoważony rozwój, ale jednocześnie chcieliby kupować produkty w normalnej cenie. Dla nich to standard, który powinniśmy zapewnić naszej planecie, dzieciom i społecznościom. I to jest nasze wspólne zadanie – wszystkich uczestników rynku.

Jak wyglądają wasze plany inwestycyjne na najbliższe kwartały?

O szczegółach nie mogę jeszcze mówić, ale nasza historia pokazuje, że Mars intensywnie inwestuje w Polsce. Jesteśmy jednym z pięciu głównych rynków w Europie, jeśli chodzi o produkcję i liczbę zatrudnionych współpracowników. Do tej pory zainwestowaliśmy w Polsce ponad 1 mld dol. Mamy wspomniane pięć fabryk, które cały czas rozbudowujemy i unowocześniamy. Mamy konkretne plany na najbliższe dwa lata – chcemy uruchomić nowe linie produkcyjne.

Jesteście obecni w sektorze karmy dla zwierząt. Widać, że ten rynek w Polsce dynamicznie rośnie. Chcecie się na nim jeszcze mocniej rozwijać?

Tak. Mars działa w dwóch obszarach, jeden to przekąski – batony czekoladowe i gumy. Drugi obszar to karma dla zwierząt, gdzie też szybko rozwijamy się, odpowiadając na potrzeby rynku. Liczba gospodarstw domowych posiadających zwierzęta wzrosła kilkakrotnie w ciągu ostatnich paru dekad. Obecnie zwierzęta domowe traktujemy jako część rodziny. Z tą zmianą cywilizacyjną wiążemy naszą strategię biznesową. Oprócz produkcji karm dla zwierząt rozwijamy sektor adresowanych do nich usług. To m.in. budowanie sieci klinik weterynaryjnych – w Polsce pod marką AniCura. W Stanach Zjednoczonych intensywnie rozwijamy sektor zwierzęcej diagnostyki zdrowotnej. Jest to strategicznie ważny obszar dla Marsa.

Ważny wydaje się również wątek digitalizacji. Jak to wygląda z punktu widzenia globalnego koncernu obecnego w Polsce?

Mocno skupiamy się na digitalizacji naszego biznesu w każdym jego aspekcie. Oczywisty jest obszar produkcyjny – nasze polskie fabryki należą do najnowocześniejszych fabryk w Europie i na świecie. Są wysoce zautomatyzowane i używają elementów sztucznej inteligencji przy prognozowaniu popytu czy optymalizacji zużycia surowców. Mamy też rozwiązania, które eliminują używanie wózków widłowych w fabryce. Zamiast tego są specjalne platformy, które przenoszą palety z miejsca na miejsce, co wygląda jak plan filmu science fiction.

Szukamy też możliwości digitalizacji w obszarze komercyjnym. Wypełnianie naszych standardów w punktach sprzedaży mierzymy już w sposób bardzo nowoczesny za pomocą technologii rozpoznawania obrazu. Przedstawiciel handlowy już nie musi wypełniać żadnej ankiety. Wystarczy, że zrobi zdjęcia, które są raportowane w nowoczesny sposób. Niedługo pojawi się technologia, która będzie zarządzać ekspozycją sklepu na podstawie filmu wideo. Podobnie jest w bardzo wielu innych obszarach, w których przyglądamy się możliwości digitalizacji.

—not. gba

Jak dziś wygląda „zazielenianie” biznesu w koncernie Mars?

To temat, który jest bardzo wysoko na agendzie Marsa zarówno globalnie, jak i lokalnie. Globalnie mamy jasną, ogłoszoną w ubiegłym roku mapę drogową dojścia do neutralności emisyjnej. Chcemy zmniejszyć emisje o 50 proc. do 2030 r. i osiągnąć neutralność emisyjną do 2050 r. Mamy już konkretne wyniki w tym obszarze. Od 2015 r. ograniczyliśmy ślad węglowy o 16 proc., jednocześnie zwiększając obroty o 60 proc. Firma Mars bardzo poważnie podchodzi do tego tematu. Znaczna część bonusów menedżerów jest zależna od realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Forum Ekonomiczne
Europejski Kongres Samorządów: Powodzie – czy można się przed nimi uchronić?
Forum Ekonomiczne
Potrzebna platforma współpracy
Forum Ekonomiczne
Bezpieczeństwo młodych w sieci. Wyzwania i kierunki działań
Forum Ekonomiczne
Online safety for young people. Challenges and courses of action
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Forum Ekonomiczne
Nowoczesna opieka zdrowotna musi opierać się na współpracy