Seniorzy zaczynają bankować mobilnie

Digitalizacja w usługach bankowych, szczególnie tych skierowanych do klientów indywidualnych, będzie nadal szybko postępować. Z usług zaczynają korzystać także osoby dotychczas omijające banki.

Aktualizacja: 15.09.2021 13:21 Publikacja: 12.09.2021 18:42

Wciąż co piąty Polak jest nieubankowiony, jest więc spore pole  do rozwoju sektora, oceniali uczestn

Wciąż co piąty Polak jest nieubankowiony, jest więc spore pole do rozwoju sektora, oceniali uczestnicy debaty.

Foto: Edytor.net, Rafał Klimkiewicz

To główne wnioski z dyskusji „Cyfryzacja sektora finansowego, w jaki sposób zmieniają się instytucje finansowe?". Eksperci zastanawiali się, czy mniejsze krajowe banki mogą stać się beneficjentami wysokiego tempa cyfryzacji całego sektora, czy oznacza to dla nich konieczność ponoszenia coraz większych kosztów, niewspółmiernych do ich wielkości.

Grzegorz Cimochowski, partner, szef działu doradztwa biznesowego w firmie KPMG, zwrócił uwagę na fakt, że w Europie cztery kraje mają bardzo zaawansowany poziom cyfryzacji sektora bankowego. – To Hiszpania, Turcja, Rosja i Polska. Kraje te mają jeden wspólny mianownik: w każdym z nich 15–20 lat temu pojawił się zaawansowany technologicznie gracz, który wymusił szybkie dostosowanie się rynku do nowych standardów – mówił Cimochowski.

Adam Pers, wiceprezes ds. bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej w mBanku, podkreślał, że europejski sektor bankowy ma o wiele bardziej restrykcyjne wymagania kapitałowe niż amerykański. W Europie bankowość jest bardziej elastyczna, tańsza i rozwinięta technologicznie, a w Polsce szczególnie. Podkreślił jednak, że postęp technologiczny nie zastąpi człowieka, a bankowość relacyjna będzie miała nadal duże znaczenie.

Podobnego zdania był Mirosław Skiba, prezes SGB-Banku, który wskazywał na szybki postęp technologiczny, jaki nastąpił ostatnio w bankowości spółdzielczej. – Przyszłością jest automatyzacja procesów, ale z zachowaniem modelu relacyjnego. To przewaga bankowości tradycyjnej nad fintechami – mówił prezes Skiba.

Jacek Jastrzębski, przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego, zauważył, że digitalizacja postępuje szybko, bo to się branży opłaca. – Nadzór chciałby, aby w ślad za skutecznym wykorzystaniem technologii szło zwiększenie bezpieczeństwa transakcji, lepsze wychwytywanie podejrzanych operacji i eliminacja patologii w systemie – mówił szef KNF.

Paweł Jakubik, członek zarządu Microsoft Polska, uważa, że digitalizacja będzie postępować zwłaszcza w segmencie klientów indywidualnych.

– Wciąż co piąty Polak jest nieubankowiony, jest więc spore pole do rozwoju. Dużo dobrego zrobiła cyfryzacja usług administracji publicznej. Widzimy spory ruch seniorów w aplikacji mObywatel i to zaczyna powodować przekonywanie się tej grupy ludzi do bankowości mobilnej – podkreślił Paweł Jakubik.

Partner relacji: ISW

Czytaj więcej

Senior citizens begin to engage in mobile banking

To główne wnioski z dyskusji „Cyfryzacja sektora finansowego, w jaki sposób zmieniają się instytucje finansowe?". Eksperci zastanawiali się, czy mniejsze krajowe banki mogą stać się beneficjentami wysokiego tempa cyfryzacji całego sektora, czy oznacza to dla nich konieczność ponoszenia coraz większych kosztów, niewspółmiernych do ich wielkości.

Grzegorz Cimochowski, partner, szef działu doradztwa biznesowego w firmie KPMG, zwrócił uwagę na fakt, że w Europie cztery kraje mają bardzo zaawansowany poziom cyfryzacji sektora bankowego. – To Hiszpania, Turcja, Rosja i Polska. Kraje te mają jeden wspólny mianownik: w każdym z nich 15–20 lat temu pojawił się zaawansowany technologicznie gracz, który wymusił szybkie dostosowanie się rynku do nowych standardów – mówił Cimochowski.

Materiał partnera
Smart city to również elektromobilność
ROZMOWA
Ponichtera: Innowacje w centrach danych dla zrównoważonego rozwoju
Interview
Ponichtera: Innovation in data centres for sustainable development
Studio „Rzeczpospolitej”
Białkowski: Zdrowa Firma to wsparcie dla pracodawców w pozyskaniu i utrzymaniu najlepszych pracowników
ROZMOWA
Jamiołkowski: Szczególny moment transformacji branży tytoniowej