- Najważniejszym obszarem, w którym kwalifikowany podpis elektroniczny już wkrótce będzie wymagany, są rozliczenia przedsiębiorców z ZUS. Już teraz większość firm wpłacających składki za swoich pracowników robi to w postaci elektronicznej. Jednak wystarczającym potwierdzeniem tożsamości wysyłającego i autentyczności dokumentów jest zwykły podpis elektroniczny, wydawany przez ZUS użytkownikom programu Płatnik. Od 21 lipca firmy zobowiązane do składania dokumentów drogą elektroniczną (a więc te, które zatrudniają przynajmniej pięć osób) będą musiały posługiwać się podpisem kwalifikowanym.

- Podpis elektroniczny coraz częściej używany jest w kontaktach z urzędami skarbowymi. Od sierpnia 2006 r. mogły z niego korzystać największe firmy, których roczne przychody przekraczają 5 mln euro. Natomiast od początku 2008 roku taką możliwość mają wszyscy podatnicy. Ograniczony jest jednak katalog dokumentów, które można składać fiskusowi tą drogą. Na razie są to głównie formularze związane z rozliczeniem podatków VAT i CIT. Od 1 kwietnia lista zostanie rozszerzona o dokumenty ważne dla indywidualnych podatników, m.in. roczne deklaracje PIT-36 i PIT-37 oraz towarzyszące im załączniki służące do rozliczania ulg. Co ważne, elektroniczne rozliczenia podatkowe z użyciem podpisu kwalifikowanego to tylko dodatkowa forma, można oczywiście rozliczać się metodą tradycyjną i tak postąpi zdecydowana większość podatników. Natomiast ci, którzy są zainteresowani złożeniem dokumentów w postaci elektronicznej, muszą powiadomić o tym urząd skarbowy na formularzu ZAW-E1.

- Od 1 maja 2008 r. do przyjmowania dokumentów w formie elektronicznej mają być przygotowane wszystkie urzędy administracji publicznej. Obecnie ze stron internetowych urzędów można w najlepszym razie pobrać potrzebne formularze. Od maja posiadacze bezpiecznych podpisów elektronicznych powinni mieć możliwość wypełnienia i wysłania przez Internet dowolnego urzędowego wniosku. Stan zaawansowania prac wskazuje jednak, że nie wszystkim urzędom uda się dotrzymać tego terminu.

- Od sierpnia 2005 r. przedsiębiorcy posługujący się bezpiecznym podpisem mogą wystawiać elektroniczne faktury. Co ważne, odbiorca, który w taki podpis jeszcze się nie zaopatrzył, może odczytać te faktury i zweryfikować ich autentyczność na podstawie udostępnionego mu darmowego oprogramowania.

- Bezpieczny (kwalifikowany) podpis elektroniczny ma też kilka innych, mniej powszechnych zastosowań. Dzięki niemu można składać dokumenty w sądach rejestrowych, komunikować się z głównym inspektorem ochrony danych osobowych (GIODO), przesyłać raporty generalnemu inspektorowi informacji finansowej, uczestniczyć w przetargach i aukcjach elektronicznych. Dodatkowo zakłady opieki zdrowotnej (ZOZ) mogą dzięki niemu uwolnić się od konieczności sporządzania i gromadzenia dokumentacji w wersji papierowej.