Jeżli nie w Niemczech, to w Polsce

Nasz kraj będzie w 2011 r. drugim najpopularniejszym rynkiem dla sieci handlowych. Chyba że zabraknie u nas atrakcyjnej powierzchni do wynajęcia

Publikacja: 06.12.2010 03:34

Przed końcem 2011 r. międzynarodowe sieci handlowe planują otwarcie nowych sklepów w 38 krajach regi

Przed końcem 2011 r. międzynarodowe sieci handlowe planują otwarcie nowych sklepów w 38 krajach regionu EMEA.

Foto: Rzeczpospolita

Tak prognozują analitycy międzynarodowej firmy doradczej do spraw nieruchomości CB Richard Ellis. O plany ekspansji zapytali 212 wiodących międzynarodowych sieci handlowych.

Niemcy znalazły się na czele rankingu – aż 41 proc. wszystkich sieci handlowych planuje bowiem właśnie tam otwarcie nowych sklepów.

Polska jest drugim najpopularniejszym rynkiem dla sieci handlowych w całym regionie Europy, Środkowego Wschodu i Afryki (EMEA). Ponad 33 proc. pytanych detalistów ma zamiar otworzyć w naszym kraju nowe sklepy lub rozszerzyć ofertę już istniejących.

– Polska jest jednocześnie głównym celem ekspansji sieci handlowych wśród rynków wschodzących. Jesteśmy liderem w Europie Środkowo-Wschodniej – zapewnia Magda Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CB Richard Ellis.

Zdaniem analityków nasz kraj w regionie wyróżnia przede wszystkim silna gospodarka, ale i stosunkowo mała liczba najlepszej jakości powierzchni handlowych (brakuje nowych, dobrych centrów). Rosja i Czechy znalazły się także w pierwszej dziesiątce rankingu, zajmując odpowiednio szóstą i siódmą pozycję.

Warto zwrócić uwagę, że w pierwszej dwudziestce rankingu połowa krajów to rynki wschodzące. Znalazły się tam m.in. Węgry, Bułgaria, Rumunia, Turcja, Ukraina, Słowacja czy Chorwacja. Ponad 41 proc. wszystkich sieci handlowych planuje rozwój w co najmniej jednym kraju Europy Środkowo-Wschodniej, a plany 39 proc. detalistów obejmują również Europę Południową. Konkurencję mamy więc sporą.

– Wielu detalistów nadal obawia się ryzyka związanego z wejściem na nowe rynki. Ale inni uważają, że nadszedł najlepszy czas na ekspansję i odkrywanie nowych możliwości. Chociaż przewidujemy wzrost podaży nowych powierzchni handlowych, to plany deweloperów centrów handlowych nadal są ograniczone i mogą wpłynąć na zmianę planów ekspansji sieci handlowych na niektórych rynkach – mówi Magda Frątczak. – Jeśli zatem nie będzie znaczącej zmiany w podaży nowej powierzchni handlowej, nowe sieci chcące wejść na nasz rynek będą miały ograniczone możliwości wyboru miejsc na sklepy.

Jeśli w polskich miastach nie przybędzie nowoczesnych powierzchni handlowych na wynajem (np. w Warszawie do najlepszych centrów ustawiają się kolejki najemców mimo wysokich czynszów), sieci handlowe skierują się na będące w rankingu tuż za nami sprawdzone już rynki. Na trzecim miejscu, tuż za Polską, znalazła się Francja, na czwartym Hiszpania, a W. Brytania zamyka pierwszą piątkę.

Zdaniem analityków CB Richard Ellis trend ekspansji detalistów na nowe rynki będzie się utrzymywał w związku z poszukiwaniem przez firmy nowych możliwości rozwoju i wzrostu dochodów, co jest trudne na ich rodzimych rynkach.

Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu