Krajowe firmy leasingowe sfinansowały aktywa o wartości ponad 14,5 mld zł, z tego ponad 95 proc. na rynku ruchomości (13,9 mld zł) i niecałe 5 proc. na rynku nieruchomości (643 mln zł).
Segment sfinansowanych ruchomości osiągnął dynamikę na poziomie 26 proc. po I kwartale oraz 28 proc. po całym półroczu. Za mocny wzrost odpowiadały głównie pojazdy ciężkie – przede wszystkim o masie powyżej 3,5 tony (+32 proc. rok do roku) – i ciągniki siodłowe (+103 proc.) oraz maszyny i urządzenia (+34 proc.).
Wartość rynku nieruchomości po pierwszym półroczu 2011 wyniosła 643 mln zł, co oznacza blisko 15 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Stało się tak głównie za sprawą pierwszych trzech miesięcy tego roku, kiedy to wzrost sprzedaży wyniósł aż 63 proc. W drugim kwartale wartość sfinansowanych nieruchomości spadła bowiem o prawie 40 proc.
Zgodnie z prognozami ZPL w całym 2011 r. głównymi motorami wzrostu rynku leasingowego nadal pozostaną pojazdy ciężkie – za sprawą wzrostów zamówień przewozowych i potrzeby wymiany taboru na nowszy w związku z podwyższeniem stawek e-myta, oraz maszyny i urządzenia – w związku z dalszą potrzebą rozbudowy parków maszynowych.
Z danych opublikowanych przez Federację Europejskich Stowarzyszeń Leasingowych Leaseurope wynika, że po 2010 r. pod względem dynamiki rok do roku Polska jest liderem regionu Europy Środkowo-Wschodniej i wiceliderem Europy. Wzrost rynku leasingu w Polsce, przy wartości udzielonego finansowania na poziomie 27 mld zł, wyniósł prawie 21 proc., podczas gdy średnia dla Europy była na poziomie niecałych 5 proc.