Zdecydowana większość dużych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce jest realizowana w sektorze transportowym. Od lat najwięcej pieniędzy było wydawanych na budowę i remonty dróg, a zdecydowanie mniej na przebudowę infrastruktury kolejowej. Chociaż skala wydatków jest ogromna, trwające inwestycje drogowe nie rozwiążą problemów z infrastrukturą. Długiego okresu zaniedbań nie uda się odrobić w ciągu dziewięciu lat, od kiedy istnieje możliwość szerokiego korzystania z unijnego wsparcia.
Kryzys wymusił oszczędności
Choć dostępne są środki na niespotykaną wcześniej skalę, to problemem jest zapewnienie funduszy na wkład własny. Według pierwotnych planów inwestycje drogowe realizowane do 2015 r. przy wsparciu dotacji unijnych miały być warte ponad 120 mld zł. W związku z kryzysem gospodarczym wartość programu inwestycyjnego została jednak ścięta do 82,2 mld zł. Tyle mogą być warte projekty, które rozpoczną się przed 2013 r. i znajdują na liście dołączonej do programu budowy dróg krajowych na lata 2011 – 2015. By przekroczyć tę kwotę, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad musiałaby uzyskać zgodę rządu.
Wydatki na nowe drogi wynoszą od kilku lat średnio ok. 20 mld zł rocznie. W tym samym czasie kolej na swoje inwestycje miała do dyspozycji 3,5 – 4 mld zł rocznie. W ciągu ostatnich dziesięciu lat lista zakończonych inwestycji kolejowych o wartości powyżej 100 mln zł sprowadza się zaledwie do kilku pozycji. To m.in. prace na części torów z Gdyni do Warszawy,
I etap modernizacji trasy z Siedlec do Terespola czy mająca się zakończyć w tym roku modernizacja (I etap) linii między Poznaniem a Wrocławiem. W ciągu najbliższych czterech lat sytuacja się zmieni dzięki temu, że w latach 2013 – 2014 będzie kończona większość inwestycji kolejowych współfinansowanych z dotacji UE.
Na liście 50 największych inwestycji infrastrukturalnych, które mają zostać zakończone do 2015 r., nie znalazł się niestety żaden z trzech portów morskich. Mogą się one pochwalić tylko jedną inwestycją o wartości powyżej 100 mln zł. To zagospodarowanie nabrzeża bułgarskiego przez gdyński port. Wartość inwestycji, która ma się zakończyć w 2014 r., wynosi 123 mln zł.